بک لینک

همیشه تلاش برای دریافت بک لینک با چالش های زیادی همراه بوده است، دلایلی که موتور های جستجویی مانند گوگل شما را پنالتی کنند همیشه غیر شفاف بوده اند. پس چگونه می توان بدون اینکه جریمه گوگل شما حال ما شود، بک لینک دریافت کرد؟

در این مقاله ما می خواهیم به در مورد چگونگی دریافت بک لینک از سایت هایی که شما آن را طراحی کرده اید یا برای آن کار می کنید، سایت هایی که در آن مشاوره داده اید،‌ یا سایتی که خودتان صاحب آن هستید ولی سایت اصلی شما نیست، ابزارک ها و اِمبدها، وبلاگ ها و جا هایی که شما می توانید به ساختار لینک ها دسترسی داشته باشید، بک لینک دریافت کنید.

یکی از بزرگترین چالش هایی که وجود دارد این است که بعد از استفاده از روش های بالا برای دریافت بک لینک سایت مبدا یا مقصد به مدت های چند ماه یا شاید چند سال دچار پنالتی می شود. چون همه ی لینک هایی که شما آن را کنترل می کنید به یک مکان اشاره می کنند، و زمانی که گوگل متوجه این موضوع می شود(که حتما هم متوجه می شود) ممکن است حساسیت زیادی به خرج بدهد و شاید هم سطحی بر خورد کند. حالا می خواهیم بفهمیم چگونه می توانیم بدون اینکه توی دردسر قرار بگیریم از این مکان ها سود و ارزش به دست بیاوریم.

چالش ها

خوب برای مثال من صاحب سایت example2.com هستم، ولی سایت اصلی من نیست و شاید هم سایتی است که آن را برای مشتری ام طراحی کردم. ولی سایت اصلی خودم سایت example.com است و با خودم فکر می کنم: نمی خواهم بعد از دریافت بک لینک توی دردسر بیوفتم. واقعا دوست ندارم این پتانسیل و منقعت را از دست دهم.

  1. از هر صفحه ای که در این جا وجود دارد یک لینک به صفحه ی ها یا صفحه اصلی خودم بدهم؟
  2. می شود در لینک گیری تنوع داشته باشم، مثلا چندتا از این صفحه ها را به صفحه اصلی خودم لینک دهم و بقیه رو هم به صفحه های دیگرِ داخل سایت؟
  3. می توانم در این سایت یک صفحه ایجاد کنم و اون صفحه رو به سایت خودم لینک دهم؟

جواب همه سوالات بالا یک جمله است: بستگی دارد.

توصیه‌ی ما

وب سایت‌های مشتری

اگر یک سایت مشتری یا سایتی که برای آن کار می کنید، یا سایتی که شما یا شرکت شما آن را طراحی یا ساخته است، توصیه ی من این است، یک صفحه مانند صفحه ی درباره ما یا درباره سایت را انتخاب کنید، و در این صفحه می توانید در جا هایی مانند هدر، فوتر و یا ساید بار لینک خود را قرار بدید. این ها صفحه هایی هستن که ما را به جا های و صفحه های زیادی پیوند می دهند. در همه سایت ها حداقل یک از صفحه های درباره ی ما، تماس با ما یا حریم خصوصی را می توانید پیدا کنید. شما این صفحه ها را به عنوان تنها صفحه ای انتخاب می کنید که عمدا و به طور مشخص به سایت اصلی خود بک لینک می دهید. همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد، مثلا:«در این جا می توانید جزئیاتی را در مورد طراح، توسعه دهنده و تکنولوژی هایی که در این سایت مورد استفاده قرار گرفته است، را پیدا کنید.» و چیز های مشابه این «اگر می خواهید با سازنده های این وب سایت در ارتباط باشید، این افراد اینجا هستند.» و همه ی این ها به شما اشاره می کنند.اساسا به این معنی است که شما کل یک سایت را به یک صفحه پیوند کرده باشید، این کار ارزش لینک بسیار زیادی را از طریق وب سایت مشتری به سمت یک صفحه ارسال می کند، و این صفحه می تواند صفحه ی شما باشد. احتمال پنالتی شدن شما بسیار کم است. احتمال اینکه از این طریق ورودی کلیک هم داشته باشید بسیار زیاد است.

سایت(های) شما

برای سایت یا سایت هایی که شما صاحب آن هستید،‌ توصیه ما این است استراتژی های لینک گیری مانند این را بکار نبرید:«یک سوم از صفحه های این سایت باید لینک داشته باشند. من قصد دارم آن ها را به این صفحه های خاص بک لینک بدم. قصد دارم متن های لنگر من همیشه یک چیز باشند.» این نوع سیاست ها و پروسه ها را هیچ وقت نبال نکنید، در عوض بهتر است که بر روی ارایه ی ارزش به بازدید کنندگان تمرکز کنید. فقط زمانی محتوا ها را به سایت اصلی خود ارجاع دهید که بین آن و محتوای اصلی سایت شما ارتباطی وجود داشته باشد، و این کار باید به صورت ارگانیک و طبیعی بیفتد.

هر زمانی که شما به محتوا های دیگر که ایجاد کرده اید، کار هایی که انجام داده اید، شناختی که در سازمان های دیگر دارید،‌ ارجاع می دهید، لینک هایی که می گیرید باید بصورت طبیعی باشند. شما باید با این روش ها کار خود را جلو ببرید، نه اینکه یک سری فرایند و روش های خاص را برای لینک گیری دنبال کنید. هر چیزی که منطبق با یک الگو و روش استاندارد باشد، به راحتی توسط گوگل قابل شناسایی است، و در این صورت شما به درد سر افتاده اید.

وبلاگ ها، سندیکاتور ها و غیره

سخت گیری ها برای وبلاگ نویس ها و سندیکاتور ها کمتر است، چون ویژگی منحصر به فردی که اساسا وبلاگ ها و سندیکا ها دارند این است که می توانند در ساید بار وبلاگ، بعضا صفحه ی اصلی یا شاید همه ی صفحه های سایت، لینکی داشته باشند که به وبلاگ یا سایتِ دیگری اشاره می کند. چون یکی از ویژگی های این نوع سایت ها است که به منابع و سایت های دیگر اشاره کنند. پس مشکل بزرگ و جدی در این ضمینه وجود ندارد.

تنها زمانی واقعا به مشکل بر می خورید که وبلاگ اساسا یک دستکاری ناجوان مردانه از داده باشد. از لحاظ فنی یک شبکه وبلاگ است. ولی سرمقاله های شما توسط افراد دیگر تایید نمی شوند. آن ها تنها به این دلیل به شما لینک می دهند چون شما نیز به آن ها لینک داده اید. شما در یک چالش متقابل می افتید. به این معنی نیست که نباید به کسی که لینک به شما داده است متقابلا لینک بدید. فقط کار های شما باید برای گوگل طبیعی و حرفه ای باشد در غیر این صورت شما توی دردسر می افتید.

در هر حال سندیکاتور ها می توانند برای هر تکه محتوایی به منبع اصلی محتوا لینک بدهند. در واقع باید هم همینجوری باشد. اگر شما در سندیکایی کار می کنید یا صاحب سندیکایی هستید می توانید به راحتی به وبلاگ ها و وبسایت های دیگر به عنوان منبع اصلی محتوای خود لینک بدهید. فقط توجه داشته باشید واقعی باشد، مثلا نباید در یک محتوای تخصصی علمی به یک سایت فرش فروشی لینک بدهید.

ابزارک ها و امبد ها*(Widgets & embeds)

*امبد به معنی جا ساز است

در ابزارک ها و امبد ها، این موضوع مقداری پیچیده و خطرناک می شود، در واقع جا هایی هستند که می توانید هزاران پنالتی را در آن ها مشاهده می کنیم. نمی خواهیم که بگویم مردم مشکلی با سایت های مشتری خود ندارد، ولی ابزارک ها و امبد ها اخیرا توسط گوگل بسیار زیاد بکار گرفته شده اند.

خوب ایده به این صورت است، شما در یکی از سایت های خود یک گراف داده دارید و می خواهید آن را در سایت دیگر خود نیز به نمایش در بیاورید. شما می توانید به سادگی گراف داده را بردارید و در سایت خود جاساز یا امبد کنید. در این صورت لینکی به منبع اصلی محتوا داده می شود.

خطرناک

وقتی شما بین این چیز ها لینک قرار می دهید وارد دسته خطر ناک قرار می شوید:

  • مطابقت کلمه کلیدی با متن لنگر
  • نداشتن گزینه مستقل، به این معنی که شما نمی توانید بگویید که:«هیچ راهی وجود ندارد که من به منبع اصلی لینک بدهم»
  • زمانی احتمال بسیار کمی وجود دارد که کاربران بر روی آن لینک کلیک کنند.
  • کنترل از راه دور از طریق جاوا اسکریپت به این صورت که شما از راه دور بتوانید لینک ها و متن های لنگر را آپدیت کنید.
  • ابزارک هایی که احساس کنید تنها هدف وجود آن ها برای بک لینک دادن است. چرا زمانی که می توانید جای آن ها با محتوای بهتر مانند تصاویر گرافیکی، المان های تعاملی، ویدیو یا چیز های مشابه این پر کنید فقط یک بکلیند در انجا قرار می دهید؟
  • هر گونه پرداخت یا تخفیف که شما آن را به اجبار یا امبد به مردم ارائه می دهد شما را وارد محدوده خطرناک می کند.

کم خطر

اگر روش های زیر را دنبال کنید احتمال اینکه در خطر بیوفتید کم خواهد بود.

  • متن های لنگری که برند هستند را به طور کامل حذف کنید. در صورتی خواستید متن های لنگر برند را انتخاب کنید بهتر است تنها خود لینک را در انجا قرار دهید.
  • داشتن گزینه مستقل، به این معنی شما وقتی چیزی را امبد یا جا ساز می کنید به راحتی نیز قبول کنید که لینک اصلی را در آن جا قرار بدید.
  • باید یک دلیل قانع کننده برای کلیک کردن وجود داشته باشد.
  • امبد یا جاساز استاتیک باشد.
  • توسط جاوا اسکریپت کنترل نشده باشد.
  • ابزارک ها بر روی مرجع متمرکز باشند. یعنی وجود این ابزارک واقعا دلیلی داشته باشد.
  • لینک ها را عمدا توسط افرادی که نویسنده مقاله هستند و بصورت طبیعی لازم است، جا سازی کنند.

این کار ها باعث بیشتر شدن امنیت شما می شوند.

امیدوارم تا به حال با این مشکلات مواجه نشده باشید. بنظر ما در صورتی که این قوانین را رعایت کنید به مشکلی بر نمی خورید و همچنین ارزش لینک هایی را که ارایه می کنید را از دست نخواهید داد. اگر در این زمینه نظری دارید می توانید آن رادر قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.