تاثیر خوانایی محتوا بر سئو

خوانایی یک محتوا می تواند تاثیر مثبت بسیار فراوانی روی بهبود عملکرد سایت داشته و او را به موفقیت نزدیک نماید. به علت این که گوگل به صورت مستقیم درباره خوانایی محتوا ارزش یابی انجام نمی دهد بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که خوانا بودن و روان بودن محتوا تاثیری در روند موفقیت شان نخواهد گذاشت. بنابراین به سادگی از کنار آن عبور می کنند.

اصولا هر فردی که برای جستجوی مطلبی روی لینکی کلیک کرده و وارد سایتی می شود توقع دارد تا بتواند در آن سایت به نیاز هایش پاسخ داده و اطلاعات مورد نظرش را به دست آورد. در بسیاری از موارد عدم خوانایی محتوا ها می تواند باعث برداشت اشتباه مخاطبان از محتوای مورد نظر شود که این موضوع اصلا چیز جالبی نیست.

در واقع کاربران هنگامی که به یک سایت وارد می شوند به تمام جزئیات آن سایت توجه می کنند. پس شما برای این که بتوانید به رشد سایت تان کمک کنید باید به همین نکات ریز و جزئیات کوچک از جمله خوانایی محتوا توجه ویژه ای داشته باشید. هنگامی که شما با توجه به همین نکات بتوانید یک محتوای مفید و ارزشمند تولید نمایید بی تردید در جهت رشد و پیشرفت خود گام برداشته اید.

ما در این مقاله تلاش داریم تا شما را با تاثیر خوانایی محتوا بر روی سئو آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

چگونه خوانایی محتوا روی پیشرفت و سئو سایت تاثیر می گذارد؟

خوانایی محتوا می تواند تاثیر بسزایی روی تولید محتوای با ارزش و با کیفیت داشته باشد. تصور کنید که برای خواندن مطلبی به سایتی مراجعه کرده اید که محتوای آن خوانایی لازم را نداشته باشد. در این صورت شما چه واکنشی نسبت به آن سایت خواهید داشت؟

طبیعی است که هرچه به مطالعه آن محتوا بپردازید چیز زیادی متوجه نخواهید شد و گاهی مطالب آن محتوا شما را گیج خواهند کرد. در چنین شرایطی درصد بسیار بالایی از کاربران به سرعت از آن سایت خارج شد و امکان دارد که با توجه به این تجربه ناپسند دیگر هیچ گاه به آن سایت وارد نشوند.

در واقع چنین اتفاقی برای هیچ یک از سایت ها مناسب نیست چرا که ارزش آن سایت بدین وسیله به شدت کاهش خواهد یافت. همانطور که اشاره شد در صورتی سئو سایت شما افزایش یافته و شما در زمینه دنیای انلاین موفق خواهید شد که بتوانید ترافیک زیادی را برای خود جمع اوری نمایید.

این ترافیک در واقع همان بازدید کننده های شما هستند که برای خواندن محتوا به سایت شما مراجعه می نمایند. موتور های جستجو برای این که بتوانند به سایت ها امتیاز داده و جایگاه آن ها را در میان سایر سایت ها مشخص نمایند به شدت به محتوا و همچنین میزان ترافیک سایت ها اهمیت می دهند.

در صورتی که شما با نوشتن محتوایی ناخوانا موجب ازار کاربران شده و آن ها را از سایت خود برانید ترافیک سایت تان به مراتب کاهش خواهد یافت. در چنین مواردی موتور های جستجو معمولا به سایت های کم بازدید اهمیت فراوانی نداده و برای آن ها ارزش زیادی قائل نیستند. پس آن ها را در نتایج ابتدایی به نمایش نخواهند گذاشت.

چطور می توان محتوایی خوانا تولید نمود؟

همواره عوامل بسیار زیادی وجود دارند که به افراد در نوشتن محتوایی خوانا و قابل فهم کمک می نماید. یک محتوای قابل فهم می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد سایت شما داشته باشد. هنگامی که شما با انجام برخی دستور العمل های خاص اقدام به یک تولید محتوای روان و خوانا می کنید در واقع کاربران بسیار زیادی را به خود جذب خواهید نمود.

کاربران همواره علاقه مند هستند که به خواندن محتوایی ساده و آسان بپردازند تا بتوانند آن را به خوبی درک کرده و با آن ارتباط بر قرار کنند. آن ها در مواجه با چنین محتوایی به سادگی می توانند موارد مورد نیاز خود را استخراج نموده و احساسی لذت بخشی داشته باشند.

در صورتی که شما از محتواهای روان و ساده در سایت تان استفاده نمایید کاربر کمتری قبل از به پایان رسیدن محتوا از آن خارج خواهد شد. در چنین شرایطی کاربر تا مدت پایان مطالعه محتوا در سایت شما باقی خواهد ماند و با افزایش ماندگاری کاربر موتور های جستجو به شما امتیاز بیشتری خواهند داد.

از دیگر مواردی که در این مورد می توان به آن اشاره نمود این است که یک کار بر با خواندن محتوای ساده و روان جذب آن شده و احتمال این که بیشتر به سایت شما سر زده و ترافیک سایت شما از این طریق بالا برود بیشتر خواهد شد.

ما در ادامه شما را با راه های نوشتن محتوای ساده و خوانا آشنا خواهیم نمود.

1- از پاراگراف های کوتاه استفاده نمایید: در صورتی که پاراگراف های شما طولانی باشند حجم مطلب شما زیاد به نظر می رسد و ممکن است موجب خستگی کاربر شود.

2- از تیتر های جذاب و مرتبط استفاده کنید: در صورتی که شما تیتر های جذابی برای محتوای تان در نظر بگیرید کاربران به خواندن ادامه محتوا و زیر تیتر ها بیشتر علاقه مند خواهند شد.

3- از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید: شما باید بتوانید در محتوای تان جملاتی کوتاه و ساده را بگنجانید که موجب اذیت مخاطب سایت شما نشود. البته باید توجه کنید که جملات در عین سادگی دارای مفهوم بوده و برای کاربران قابل هضم باشد.

4- از ساختار های درست استفاده کنید: شما باید در محتوای تان ساختار بندی را به خوبی رعایت نمایید. در صورتی که محتوای شما دارای ساختار مناسبی باشد از جذابیت بالا تری بهره مند خواهد شد.

5- از کلمات ساده استفاده نمایید: شما برای یک محتوای ارزشمند و خوانا نباید از کلمات تخصصی و بزرگ و غیر قابل فهم استفاده نماید. توجه کنید که مخاطبان شما عموم مردم هستند که ممکن است چندان با این نوع از کلمات اشنایی نداشته و متوجه معنی و مفهوم آن ها نشوند. بهتر است از کلمات اسان و قابل فهم برای نوشتن محتوای خوانا کمک بگیرید.

6- از کلمات مترادف کمک بگیرید: بی شک استفاده از کلمات مترادف در طول محتوا به جذابیت آن محتوا خواهد افزود. علاوه بر این کلمات مترادف در محتوا می توانند آن محتوا را قابل فهم تر و قابل درک تر کنند.

7- خلاقیت به خرج دهید: شما در نوشتن محتوا باید بتوانید خلاقیت به رخ دهید. این مورد در افزایش جذابیت محتوای شما به کار خواهد امد. همچنین شما به کمک خلاقیت در حین نوشتن می توانید محتوای های دشوار را به زبان ساده تری نوشته و تولید محتوا نمایید.

کلام اخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را به صورت مختصر با سئو و تاثیر محتوای خوانا در سئو و همچنین تاثیر آن در موفقیت سایت تان آشنا کنیم. این موضوع شاید به صورت مستقیم روی سئو سایت شما اثر گذار نباشد اما به صورت غیر مستقیم حتما تاثیر گذار خواهد بود. پس همواره در تولید محتوا به این موضوع توجه نموده و سعی کنید محتوایی ساده و روان تولید نمایید.

همچنین می توانید با استفاده از مطالب گفته شده در این مقاله یک محتوای قابل فهم و در عین حال ارزشمند ایجاد کنید تا از رتبه و رنک بالایی بهره مند شوید.

سوالات متداول

منظور از خوانایی محتوا چیست؟

خوانایی محتوا به درک بهتر و آسان متن نوشته یا مقاله وب سایت توسط کاربر گفته می شود.

خوانایی محتوا چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

اگرچه خوانایی محتوا تاثیر مستقیمی بر کسب جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو ندارد، اما محتوای مناسب را کاربران بیشتری می خوانند و در نتیجه بازدید وبسایت افزایش خواهد یافت.

آیا گوگل به خوانایی محتوا اهمیت می دهد؟

با ارائه محتوای خوانا و جذب مخاطب بیشتر، اعتماد گوگل به وبساست شما افزایش خواهد یافت و شاید رتبه های بالاتری را نیز کسب نمائید.