3 ستون سئو

بیایید این بار کمی لنز دوربین به سمت سئو را عوض کنید. همه شما متخصصان سئو یا آن‌هایی که به هر حال حوزه فعالیتتان کم و بیش با سئو و فعالیت‌های بهینه سازی سایت درگیر است، با فاکتور آن آشنا هستید. مسئله همان لنز دوربین است. از دیدگاه تازه‌کارها یا نیمه متخصصین، سئو شامل تعدادی فعالیت به منظور بهبود جایگاه کلمات کلیدی در گوگل است؛ اما از دیدگاه استراتژیکی یا همان تخصصی، این دانش خیلی فراتر از این حرف‌هاست.

از زاویه دیگر، برای سئو سه ستون قائل شده‌اند که در ادامه این ستون‌ها و ملات هر کدام را برای شما نوشته‌ایم. این سه ستون را رئیس سئو می‌نامند. وقتی ستون نباشد، هیچ چیزی را نمی‌توان بنا نهاد.

سه ستون اصلی سئو

ستون یک: کسب‌وکار شما

هدف شما این است که کسب‌وکارتان بتواند در فضای اینترنت خوش بدرخشد و تا می‌تواند لینک ورودی دریافت کند؛ اما چگونه؟

1.اولین قدم این است که هدف کسب‌وکار و اصلاً فعالیت خود را در فضای اینترنت متوجه شوید. سئو بدون هدف و چشم‌انداز هیچ ارزشی ندارد. اصلاً بدون داشتن هدف چگونه می‌توانید کاربران هدف خود را دقیقاً بشناسید و دسته‌بندی کنید، چگونه می‌توانید KPI را تعیین کنید یا اینکه با مرتب سازی اولویت‌ها می‌خواهید چه کار کنید؟ نکته اصلی اینجاست که هدف هر سایتی در مورد بهینه سازی متفاوت است. حتی ممکن است که هر صفحه هم هدفی خاصی را دنبال کند، برای مثال، اگر هدف شما جذب ترافیک است، تبلیغات را باید در جایگاه ویژه قرار دهید. اگر هدفتان افزایش Lead است، به طراحی و ساختار صفحه محصولات خود باید بیشتر توجه کنید.

2.رقبایتان را مشخص کنید. منظور ما رقبایی نیستند که با یک کلمه کلیدی ساده در صفحه نتایج قرار می‌گیرند. بلکه آن‌هایی هستند که شاید رتبه خیلی بالای سئویی نداشته باشند؛ اما با تدوین استراتژی خاص و همچنین بهینه سازی صفحات روی کلمات طولانی، توانسته‌اند کاربران هدف بیشتری را به سمت خود جلب کنند. این‌ها رقبای اصلی و مخفی شما هستند. این‌هایی که می‌دانند که چگونه با تبلیغات و تمرکز روی چه عبارت‌هایی، مشتریان اصلی را به سمت خود جلب کنند.

3.سومین مورد بررسی منابع است. منظور ما منابع آموزشی نیست، بلکه نیروی انسانی، زمان و بودجه سه عاملی مهمی هستند که در سئو تأثیر زیادی دارند. بر اساس این سه عامل شما می‌توانید تصمیم بگیرید که تا چه حد می‌توانید از تکنیک‌های بهینه سازی سایت استفاده می‌کنید. به عبارتی چقدر می‌توانید امیدوار باشید. برای مثال، اگر بودجه‌تان محدود است و زمان کمی هم دارید، بهتر است که بیشتر روی بهینه سازی سئو داخلی و تولید محتوا تمرکز کنید که نسبتاً هزینه کمتری نیاز است و با فعالیت‌هایی می‌توانید به حداقل به بعضی نتایج ابتدایی دست پیدا کنید.

4.به یک نکته مهم در سئو حواستان باشد؛ تمامی فعالیت‌های مورد نظر باید با هویت کسب‌وکار شما تطابق داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه باعث می‌شود تا هویت برند شما بیشتر خدشه‌دار شود و حتی نتیجه برعکسی را به دست بیاورید.

5.یکی از اشتباهات بعضی سئوکاران در این است که می‌خواهند در همه کلمات رتبه اول باشند. این کار به هیچ وجه امکان ندارد. حتی الآن دیجی کالا هم با داشتن قدمت و قدرت بالا، در همه کلمات نه تنها رتبه اول بلکه صفحه اول هم نیست. حوزه کاری خود را مشخص کنید. بعد بر اساس حوزه کاری، مشخص کنید که روی کدام عبارت و کلمات بهتر می‌توانید فعالیت می‌کنید.

6.هر کسی و هر کسب‌وکاری دارای نقاط قوتی نسبت به بقیه است. ممکن است که شما دارای تیم قوی در تولید محتوا باشید و دیگری بهترین متخصص سئو را جذب کرده باشد. اولین قدم این است که نقاط قوت خود را در نظر بگیرید و سعی کنید تا حداقل آن‌ها را ثابت نگه دارید.

7.زمان خیلی مهم است. هر لحظه این امکان وجود دارد که رتبه سئو سایت شما دگرگون شود و پایین بیاید. در چنین مواقعی، به جای تمرکز روی موارد جانبی و حاشیه بهتر است، باید در سریع‌ترین زمان مشکلات اصلی را برطرف کنید. این نکته برای وبسایت‌هایی که دارای رتبه خوبی در کلمات هستند و به یکباره تغییراتی را مشاهده می‌کنید، بیشتر از همه باید مورد توجه قرار بگیرد. زمان در اینجا خیلی مهم است. رقبا به حدی زیاد شده‌اند که اگر در همان لحظه اقدامی نکنید، احتمال اینکه دیگر نتوانید جایگاه قبلی را به دست بیاورید، زیاد خواهد بود.

پرسونای مخاطبان

با افرادی که قرار است که مخاطب و کاربر سایت شما شوند، چقدر آشنایی دارید؟

1.قدم اول از در این بخش، شناخت هدف جست‌وجوگران است. شما باید بفهمید که دقیقاً به دنبال چه چیزی بوده‌اند که سر در از سایت شما درآورده‌اند. پیدا کردن پاسخ این مسئله سختی زیادی ندارد. با استفاده از ابزارهای گوگل می‌توانید به راحتی متوجه شوید که کاربرانتان چگونه با سایت شما ارتباط برقرار کردند.

2.بزرگ‌ترین اشتباه هر سئوکار و مدیر محتوایی در این است که بخواهد مطلب خود را بر اساس کلمات کلیدی انتخاب کرده و تمامی کلمات و جمله‌های نوشته شده هم حول محور آن باشد. در حقیقت به جای تمرکز روی کیفیت متن و اینکه آیا در انتها، پاسخ کاربر داده شده است یا خیر، فقط مبتنی بر اصول سئوی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در این اوضاعی که همه دست به قلم شده‌اند تا وبلاگی برای خود تهیه کنند، وبسایتی برنده است که محتوای آن واقعاً برای کاربرانش نوشته شده باشد؛ نه برای موتورهای جست‌وجو.

3.برای اینکه بتوانید محتوای خوب بنویسید، باید مخاطب خود را بشناسید. شناخت مخاطب فقط محدود به سن و جنسیت و نوع کلمات کلیدی که جست‌وجو می‌کنند، نیست؛ بلکه باید عوامل اجتماعی و جغرافیایی را که در آن زندگی می‌کنند، در نظر بگیرید. البته با توجه به این که فروشگاه‌های اینترنتی و حتی بسیاری از سایت‌های ساده از تمام نقاط کشور با فرهنگ‌های مختلف کاربر دارند، پس بهترین راه این است که شما حداقل فرهنگ کلی را در نظر بگیرید.

4.اجازه دهید که تمامی المان‌های سایت خودشان صحبت کنند؛ نه اینکه شما بخواهید به زور آن‌ها را به کاربران القا کنید. وقتی پرسونا را به خوبی بشناسید، بهتر می‌دانید که باید برای جذب و نگه داشتن آن در سایت چه اقداماتی را انجام دهید و همچنین اینکه از چه زبانی استفاده کنید.

5.خرید کاربران در روزها و فصل‌های مختلف متفاوت خواهد بود. همین مسئله باعث می‌شود تا شما در روزهایی فروشتان بالا باشد و در روزهای دیگر فروشتان بسیار کم شود. باید برای زمان فروش کم، استراتژی‌های تدوین کنید تا حداقل بتونید سایت را پایه‌ترین فعال بودن خود نگه دارید.

6.رفتار کاربران در جست‌وجو و چگونگی انجام آن متفاوت خواهد شد. حتی ممکن است که رفتار کاربری امروز با فردا یکسان نباشند. انسان‌ها که ربات نیستند تا همه چیز را تا آخر شبیه به هم انجام دهند. تغییر عبارت‌های جست‌وجو و تغییر نوع خرید به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید متوجه تغییرات رفتاری کاربران خود شوید؛ فقط باید خیلی سریع این مسئله را درک کنید.

7.سفر مشتری یعنی اینکه کاربر از هنگام ورود تا خروج بیشتر چه مراحلی طی می‌کند. البته اگر بخواهیم که به صورت دقیق‌تر بیان کنیم، باید گفت که کاربر قبل از ورود به سایت تا بعد از آن چه رفتاری خواهد داشت و چه کارهایی انجام خواهد داد.

8.چگونگی دسترسی کاربران به بستر اینترنت را بررسی کنید. مسلماً اگر بیشتر کاربران اصلی سایت شما به اینترنت پر سرعت دسترسی نداشته باشند، پس باید ساختار ساده‌تری را در نظر بگیرید. ساختاری به سرعت بارگذاری و حالت پیمایش پایین‌تری داشته تا کاربران با مشکل دسترسی بتوانند راحت‌تر از سایت استفاده کنند.

موتورهای جست‌وجو

1.گوگل برای اینکه به سایت شما رتبه دهد، باید ساختارش را متوجه شود. اینکه برای رسیدن به صفحه یا موضوعی چه مراحلی باید به ترتیب سپری شوند. هرچه مراحل ساخته یافته تر، ساده‌تر و قابل فهم تر باشد، گوگل ارزش و امتیاز بیشتری به سایت خواهد داد.

2.هرچه گوگل سعی می‌کند تا به متخصصان سئو سایت بفهماند که تمرکز خود را روی کاربران به ویژه در بخش محتوا بگذارید، هنوز تولیدکننده محتوا و سئو توجهی می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که باید اول توجهشان به سئو باشد. در محتوا به کاربر و زبان او توجه کنید؛ به اینکه بخواهید روی سئو محور بودن آن سرمایه‌گذاری کنید.

3.اعتبار برای گوگل اهمیت زیادی دارد. این اعتبار از سمت واکنش کاربران به گوگل می‌رسد. باید گفت که گوگل روی این قضیه خیلی حساس است؛ به ویژه اینکه اگر موضوع سایت در خصوص سلامتی یا سرمایه‌گذاری باشد. فقط باید گفت که برای سایت‌هایی با چنین موضوعاتی در صورتی می‌توانند به بهبود سایت خود امیدوار باشند که درجه اعتماد اولیه را دریافت کرده باشند.

4.لینک بیلدینگ باید از هر دو سمت مورد توجه قرار داد. به عبارتی نباید تمام توجه تان سمت دریافت لینک باشد؛ بلکه باید استراتژی مناسبی برای ارسال لینک به سایت‌های دیگری هم داشته باشید.

در خصوص موتورهای جست‌وجو بحث کاملاً مفصل و زیاد است. هر اقدام مثبتی که باعث شود تا سایت شما در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد، باید مورد توجه قرار بدهید. مهم این است که سه ستون اصلی سئو یعنی کسب‌وکار، پرسونا و موتور جست‌وجو بیشتر از هر چیزی که فکر می‌کنید، اهمیت دارد.

سوالات متداول

جستجو کنندگان سایت چه کسانی هستند؟

منظور از جستجو کنندگان به عنوان یکی از سه ستون اصلی سئو، افرادی هستند که شما به آنها محصول، سرویس یا خدمتی ارائه می دهید.

منظور از ستون های اصلی سئو چیست؟

به 3 فاکتور مهمی که به شما کمک می کند تا محتوای باکیفیت تولید کنید، استراتژی قدرتمند لینک سازی ایجاد نمائید و از سالم بودن سایت از نظر فنی مطمئن شوید، سه ستون اصلی سئو گفته می¬شود.

چگونه می توان بازدید اورگانیک سایت را افزایش داد؟

با استفاده سه ستون اصلی سئو که در این مقاله به آن اشاره شد می توان بازدید سئو اورگانیک و طبیعی سایت خود را افزایش دهید.