تاثیر ssl بر سئو

اینکه گوگل بیاید و یکی از فاکتور های رنکینگ خود را برای عموم فاش کند، اتفاق بسیار نادری است، اما زمانی که گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که استفاده از رمز نگاری HTTPS در یک سایت به تقویت و بالا بردن آن سایت در نتایج جستجو می انجامد، برای همگی شگفت آور بود

HTTPS مانند فاکتور های رنکینگ دیگر نیست. پیاده سازی آن پیچیده است و همچنین همراه با ریسک و هزینه نیز هست. مدیران سایت برای استفاده از HTTPS مزایای آن را سبک سنگین می کنند مزایایی مانند افزایش امنیت، ارجاع بهتر داده ها و امکان افزایش در رنکینگ.

فشار های گوگل برای استفاده از HTTPS کم کم در حال جواب دادن است. روز به روز بر تعداد سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنند افزوده می شود. امروزه بیشتر مرورگر ها به تبعیت از گوگل هنگام بازدید شما از سایت هایی که از HTTPS استفاده نمی کنند به شما هشدار می دهند.

این آمار از ۱۰۰ هزار دامنه برتر توسط سایت semrush عرضه شده است، به وضوح می تواند دید از سال ۲۰۱۴ که بحث رنکینگ با HTTPS توسط گوگل جدی شده است، سایت ها نیز به سعی در استفاده از گواهی SSL برای سایت خود هستند.

مزایای سئو سویچ به HTTPS

به علاوه مزایای امنیتی که HTTPS به سایت ما می دهد، مزایای دیگری نیز وجود دارد که بازاریاب ها و صاحبان سایت می توانند از آن بهره ببرند.

۱. ارجاع بهتر داده ها

هر زمان که ترافیک از یک سایت امن HTTPS به یک سایت HTTP غیر امن منتقل می شود، داده های ارجاعی از بین می روند. این ترافیک در گزارش تجزیه و تحلیل شما به عنوان «Direct» نشان داده می شود. این یک مشکل است چون شما نمی دانید که ترافیک از کجا آمده است.

برای مثال در صورتی که سایت شما از HTTP استفاده کند و ترافیکی که از سایتی مانند seokar.com به سایت شما وارد شود، این ترافیک به عنوان «Direct» به شما نشان داده می شود چون سایت seokar.com از HTTPS استفاده می کند.

خوشبختانه یک راه حل ساده وجود دارد: هنگامی که ترافیک به یک سایت HTTPS منتقل می شود، داده های ارجاعی ایمن محفوظ می مانند، فرقی ندارد که سایت اصلی از HTTP استفاده کند یا از HTTPS در هر صورت این موضوع صدق می کند.

همانطور که سایت ها بیشتر و بیشتر سوئیچ می کنند، این امر به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کند.

۲. HTTPS برای بالا بردن رنک

از یک سو، گوگل تایید کرده که استفاده از HTTPS رنک شما را تقویت می کند، ولی از طرف دیگر بیش از ۲۰۰ عامل دیگر برای بدست اوردن رنک وجود دارد، پس بهتر است قبل از خرید گواهی SSL از به تقویت عامل های دیگر برای رمک گیری توجه کنید.

در واقع، اصلا به این صورت نیست که فکر کنید اگر سایت شما از HTTPS استفاده نکند، نمی توانید در گوگل رنکی به دست بیاورید. البته این موضع بسته با نوع و حوزه فعالیت سایت شما متفاوت است.

مانند بسیاری از سیگنال های رنکینگ دیگر، خیلی سخت است که به خودی خود رنک شما را بالا ببرد. پس از HTTPS انتظار نداشته باشید که مانند یک بلیط طلایی برای سایت شما عمل کند. عوامل رنک گیری دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید بدون هزینه با آن رنک خود را افزایش بدهید.

۳. امنیت و حریم خصوصی

بسیاری از کاربران اینترنت معتقد هستند که HTTPS زمانی یک مزیت برای سایت شما به حساب می آید که سایت شما حاوی پسورد های حساس باشد. این موضوع دقیقا درست نیست حتی وب سایت های که حاوی محتوای عادی و خسته کننده هستند نیز می توانند از رمزگذاری HTTPS / SSL بهره مند شوند.

HTTPS امنیت را در چندین روش اضافه می کند:

  • HTTPS تایید می کند که این وب سایت همان سایتی است که سرور که قرار است با آن در ارتباط باشد.
  • به این دلیل که HTTPS از دستکاری های افراد سوم شخص جلو گیری می کند، می تواند جلوی حملهٔ مرد میانی (man-in-the middle attack) را بگیرد. این کار سایت شما را برای بازدید کنندگان ایمن تر می کند.
  • HTTPS تمامی ارتباطات را رمزگذاری می کند، این رمزگذاری شامل URL های شما نیز می شود، که از چیز هایی مانند تاریخچه وبگردی های شما و اطلاعات کارت اعتباری شما محافظت می کند.

توصیه ما این است در صورتی به HTTPS سوئیچ کنید که این کار برای کسب و کار شما منطقی و معقول باشد. امنیت، اعتماد و به دست اوردن میزان نه چندان زیادی رنک، اگر ارزش آن بشتر از زحمت آن است، این کار را انجام بدهید.

چالش های غلبه بر HTTPS

۱. اشتباهات اتفاق می افتد

انتقال کل سایت شما به HTTPS نیاز به بسیاری از قطعات متحرک دارد. بهتر است جزئیات مهم را نادیده نگیریم.

  • آیا شما URL های مهم را در robots.txt مسدود کرده آید؟
  • آیا تگ های کانونی سازی شما به URL های HTTP اشتباه اشاره کرده است؟
  • آیا مرورگر شما باعث ایجاد اخطار هایی می باشد که کاربران شما را فراری می دهد؟

در حالی که این اتفاق نادر هستند ولی این مشکلات اتفاق هم می افتند که در صورت اعمال HTTPS بر روی سایت خود هم رنک و هم نرخ تبدیل سایت ها کاهش می یابند.

در بیشتر موارد روش حل های آن بسیار ساده هستند ولی بهتر است که از ریسک آن خبر داشته باشید.

۲. مشکلات سرعت

از آنجا که HTTPS نیاز به ارتباطات اضافی “handshakes” بین سرورها دارد، این پتانسیل را دارد که وب سایت شما را آهسته کند – به خصوص در سایت های کندتر.

به این واقعیت نیز توجه کنید که سرعت به تنهایی یک فاکتور رنک گیری است به خصوص در مرورگر های موبایل.

خبر خوب این است که اگر شما سعی خود را بکنید و از روش های موجود برای افزایش سرعت استفاده کنید سایت شما توانایی هندل کردن HTTPS را خواهد داشت.

۳. هزینه

بیشتر گوگل وبمستر ها رقمی بین 100 الی 200 دلار در سال برای خرید گواهی SSL هزینه می کنند. که این مبلغ قالب توجهی برای سایت های کوچک و تازه کار می باشد. هرچند می توانید گواهی با هزینه کمتر را برای سایت خود خریداری کنید. بسته به هزینه ای که برای گواهی های سایت خود می پردازید پلن های مختلف با قابلیت های مختلف دریافت خواهید کرد.

۴. همه چیز برای HTTPS آماده نیست

بعضی اوقات برخی چیز ها با HTTPS همخوانی ندارند. مثلا برخی از وب اپلیکیشن ها ممکن است با URL های HTTPS مشکل داشته باشند.

در گذشته و شاید الان، در صورتی شما از AdSense گوگل استفاده می کردید، ممکن است درآمد سایت شما از Adsense پایین بیاید، چون گوگل تبلیغات شما را محدود به آن هایی می کند که با گواهی های SSL سازگار هستند.

حتی تا سال ۲۰۱۴ برخی از ابزار های گوگل از SSL پشتیبانی نمی کردند.

ممکن است کل دنیای وب به سمت SSL برود ولی هنوز با این اتفاق فاصله زیادی وجود دارد و باید مشکلات مربوط به آن را تحمل کرد. البته امروزه این مشکلات خیلی کم شده است و شما مشکلی بابت تعامل سایت و ابزار ها نخواهید داشت.

افزایش تعداد سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنند

تعداد بسیار زیادی از سایت های دنیا امروزه از HTTPS استفاده می کنند، اما بیشتر آن ها محدود به صفحات پرداخت و ثبت نام می باشند.

در گذشته تعداد سایت هایی که برای کل سایت از HTTPS استفاده می کنند، خیلی کم بوده ولی امروزه با توجه به اهمیت پیدا کردن بحث امنیت در دنیا، این امار روز به روز در حال افزایش است وحتی برخی از مرورگر ها سایت هایی که گواهی SSL ندارند را نمایش نمی دهند و قبل از ورود به کاربر اخطار می دهند که بهتر است از این سایت استفاده نکنند.

با توجه به امار BuiltWith در سال ۲۰۱۴ کمتر از ۴.۲٪ از ۱۰ هزار سایت پر بازدید دنیا بصورت پیش فرض کاربران را به SSL/HTTPS ری‌دایرکت می کردند اما در آخرین ماه سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۷۸.۲۲٪ رسیده است.

بهترین روش های سئو و HTTPS

چه نوع SSL گواهینامه را بهتر کار می کند؟

کمپانی ها تعداد بی شمار و انواع گیج کنندگی از گواهی SSL به شما پیشنهاد می کنند. موارد از اصلی که باید به آن ها توجه کنید شامل دو مورد زیر می شوند:

  1. Standard Validation SSL – سطح اعتبار سنجی استاندارد. به طور معمول بین 0 تا 100 دلار هزینه دارد.
  2. Extended Validation SSL – دارای بالاترین سطح اعتبار سنجی است و اغلب بین 100-500 دلار هزینه دارد.

از نظر رنک گیری بین این دو نوع گواهی هیچ تفاوتی وجود ندارد که کدام یک را استفاده کنید. البته فعلا. جان مولر یکی از کارکنان گوگل گفته است که گوگل اهمیتی به نوع گواهی SSL که شما برای سایت خود استفاه می کنید نمی دهد ولی این امکان وجود دارد که در اینده نظر گوگل تغییر کند.

از دیدگاه امنیت و تجربه کاربری، نوع گواهی انتخابی شما می تواند تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید که چگونه گواهی های مختلف SSL در نوار ادرس مرورگر ها نمایش داده می شوند.

نوار سبز مربوط به گواهی توسعه یافته یا گسترده (extended certificates) می باشد که نشان دهنده ی گواهی طولانی مدت و قابل اعتماد است اما در صورتی که روی آن علامت اخطار باشد به این معنی است که مشکلی در رابطه با گواهی آن وجود دارد و بازدید کنندگان باید محتاط باشند.

چک لیست سئو برای حفظ رنکینگ

  • اطمینان حاصل کنید که هر المان موجود در وب سایت شما از HTTPS استفاده کند، از جمله ویدجت ها، جاوا اسکریپت، فایل های CSS، تصاویر و شبکه تحویل محتوا.
  • برای منتقل کردن URLهای HTTP به HTTPS از ری‌دایرکت 301 استفاده کنید. برای بیشتر سئو کار ها شگفت انگیز است، اما شگفت زده می شوید که اغلب 302 (ری‌دایرکت موقت) به صورت تصادفی راه خود را به سوی صفحه ی اصلی تغییر می دهد.
  • مطمئن شوید که همه ی تگ های کانونی سازی به نسخه ی HTTPS از URL شما اشاره می کنند.
  • در صورت امکان از relative URL استفاده کنید.
  • همه ی کد های لینک داخلی را باز نویسی کنید و جهت اشاره آن ها را به HTTPS تغییر بدید. این کار شاید پیچیده باشد ولی از اشاره لینک ها به HTTP و تکیه بر روی ری‌دایرکت 301 بهتر است.
  • نسخه HTTPS سایت خود را در هر دو ابزار وبمستر Google و Bing ثبت کنید.
  • از تابع Fetch and Render در ابزار وبمستر استفاده کنید که مطمئن باشید گوگل به درستی می تواند سایت شما را کراول و رندر کند.
  • نقشه های سایت خود را برای نشان دادن URL های جدید به روز کنید. نقشه های سایت جدید را در ابزار وب مستر ثبت کنید. سایت مپ قدیمی مربوط به HTTP های را برای حدودا ۳۰ روز نگه دارید که موتور های جستجو بتوانند فرایند ری‌دایرکت 301 شما را به خوبی کراول کنند.
  • فایل robots.txt خود را به روز کنید. نقشه های سایت جدید خود را به فایل اضافه کنید. مطمئن شوید که robots.txt شما صفحات مهم را مسدود نمی کند.
  • در صورت لزوم، کد ردیابی تجزیه و تحلیل(analytics tracking code) خود را به روز کنید. بسیاری از اسنیپت های مدرن ردیابی گوگل آنالیتیک در حال حاضر HTTPS را هندل می کنند.
  • HTTP Strict Transport Security (HSTS) را پیاده سازی کنید. این هدر پاسخ به یوزر ایجنت می گوید که تنها زمانی به صفحه های HTTPS دسترسی داشته باشد که به صفحه HTTP هدایت شده باشد. این کار ری‌دایرکت را حذف می کند، زمان پاسخ را سریع تر می کند و امنیت بیشتری را فراهم می کند.
  • اگر فایل disavow دارید، مطمئن شوید که همه ی URLهای disavow را داخل یک فایل تکراری به پروفایل جدید Webmaster Tools خود منتقل می کنید.

نکاتی برای FeedBurner و RSS

بعضی از سایت ها هنوز از FeedBurner برای خوراک RSS استفاده می کنند. متأسفانه، گوگل مدتها قبل از پشتیانی FeedBurner دست کشید چون با HTTPS سازگار نیست.

اگر از FeedBurner استفاده می کنید، باید RSS خود را به یک سرویس سازگار با HTTPS منتقل کنید. از لحاظ فنی شما این توانایی را دارید که این کار را خودتان انجام بدید.

انتقال اشتراک های شبکه های اجتماعی

هنگام مهاجرت به HTTPS، شما اغلب می خواهید تعداد شماره های شبکه هایاجتماعی خود را حفظ کنید. اعدادی که در دکمه اشتراک گذاری اجتماعی نمایش داده می شوند.

این شمارش ها تا جایی که ما اطلاع داریم بر روی رنکینگ شما تاثیر ندارند. اما هیچ کس دوست ندارد که ببیند پستی که تعداد زیادی اشتراک داشته است به صفر برگردد.

در حقیقت، برخی از شبکه های اجتماعی شمارۀ اجتماعی را از طریق API های خود انتقال می دهند، اما ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا آنها به درستی نشان داده شوند. در پایین لیستی از شبکه های اجتماعی که این انتقال را انجام می دهند اورده شده است:

  • Facebook: بله
  • Twitter: نه
  • Google +1s: بله
  • Google shares: نه
  • LinkedIn: بله
  • Pinterest: نه

در صورتی که می خواهید شمارش اشتراک گذاری خود را حفظ کنید، در پایین چند مثال برای حفظ شمارش دکمه های شبکه اجتماعی اورده شده است.

به یاد داشته باشید: این کد ها تنها اشتراک ها اجتماعی را از URLای که شما مشخص کرده آید را نشان می دهد. به این دلیل، شمارش آن ها را با هیچ گونه اشتراک اجتماعی جدید به روز نمی شود. این کار برای پست های قدیمی مناسب است که تعداد زیادی اشتراک جدید دریافت نمی کنند.

اگر انتظار دارید محتوای شما به فعالیت در شبکه های اجتماعی ادامه دهد، تنها لازم است که صبر کنید اعداد به مرور زمان خودشان بروز رسانی شوند.

جهش را انجام دهید

بسیاری از وب سایت در حال حاضر از رمزگذاری SSL استفاده می کنند و حتی ممکن است در چند سال اینده HTTPS به حالت پیشفرض تبدیل شود. امروزه مشاوران سئو و اژانس ها در کار انتقال سایت های از HTTP به HTTPS بسیار حرفه ای شده اند.

حال که با ریسک های و مزایای آن آشنا شدید می توانید به سادگی با آموزش سئو که در اینترنت وجود دارد سایت خود را به HTTPS انتقال بدید. در صورتی که شما تجربه یا سوالی در زمینه گواهی SSL و استفاده از HTTPS دارید می توانید آن را در بخش نظارت با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.