تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی اولین و مهم‌ ترین گام برای یک سئوکار و تولیدکننده محتوا است تا بتواند به‌درستی یک استراتژی مناسب برای افزایش رتبه وب سایت بنویسد. با توجه به‌ سرعت رشد فروشگاه‌های اینترنتی و تولید محتوا در ایران، کسی پیروز است که بتواند کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کند و بهترین استراتژی را برای آن‌ها در سئو و محتوای سایت خود به کار ببرد. برای همین است که سئوکاران تأکید زیادی بر تحقیق کلمات کلیدی قبل از اقدام به شروع کار می‌کنند.

امروزه، مقالات زیادی در خصوص تحقیق کلمات کلیدی نوشته‌شده است و ابزارهای زیادی نیز در این خصوص وجود دارد که یکی از بهترین ابزارها، خود گوگل است. هرکدام از این مقالات و راهنمایی‌ها، یک مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها را ارائه می‌کنند. هیچ‌کدام از این مقالات و راهنمایی‌ها دارای اطلاعات اشتباهی نمی‌باشند. درواقع می‌توان گفت که نمی‌توان در یک مقاله تمامی اطلاعات مربوط به تحقیق کلمات کلیدی را به‌صورت کامل قرارداد.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که توضیحات عمومی را در خصوص تحقیق کلمات کلیدی قرار دهیم تا حداقل شما با خواندن این مقاله بدانید که چرا این مسئله‌ این‌ قدر ارزش دارد و اینکه از چه روش‌هایی برای به دست آوردن کلمات کلیدی مناسب بهتر است، استفاده کنید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

کاربران برای پیدا کردن مطالب خود در اینترنت، از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. پس برای یک سئوکار و تولید کننده محتوا، خیلی مهم است که قبل از شروع به کار، با کلمات کلیدی سایتی که قرار است با آن کار کند، آشنا باشد تا بهتر بتواند برای آن استراتژی بنویسد و به‌طورکلی، هدفمند کار کند. این فعالیت درزمینهٔ تحقیق کلمات کلیدی بیان می‌شود.

انجام درست تحقیق کلمات کلیدی به عوامل زیر بستگی دارد:
  • وب سایت (مالک، تعداد صفحات، نوع فعالیت، نوع کالاها و خدمات در سایت، محتوا و غیره)
  • هدف (فروش، انجام خدمات، تبلیغاتی و غیره)
  • بودجه و منابع
  • صنعت، رقبا و چگونه فعالیت کردن آن‌ها

مطمئناً اولین سؤالی که در ذهن شما به وجود می‌آید، این است که چگونه تحقیق کلمات کلیدی را به‌درستی انجام دهیم.

این نکته را حتماً در ذهن خود داشته باشید که:

شروع کردن سئو سایت و تولید محتوا برای آن، بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی مناسب، بزرگ‌ترین اشتباه است و باعث شکست کسب‌وکار شما یا مشتریانتان می‌شود.

چگونگی انجام تحقیق کلمات کلیدی در تولید محتوا

1. لیست کلمات کلیدی اصلی و فرعی را پیدا کنید

این اولین گام و مهم‌ترین آن است. باید اول‌ازهمه، لیست تمامی کلمات کلیدی که توسط کاربران در هر صنعت و کسب‌وکاری مورد جستجو قرار می‌گیرد را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از ابزارهای گوگل
  • استفاده از سایت‌هایی که بسته به هر حوزه و صنعتی کلمات کلیدی آن را معرفی می‌کنند.
  • بررسی سایت و مقالات رقیبان خود که در هر مقاله چه نوع کلمه کلیدی را به کار می‌برند.

2. فهرستی از موضوعات مرتبطی که قرار بنویسید، تهیه کنید

اول‌ازهمه فهرستی از موضوعاتی که توسط بیشتر کاربران در آن صنعت مورد جستجو قرار می‌گیرد، تهیه کنید.

اجازه بدهید که این را با یک مثال توضیح دهیم...

فرض نمایید وب سایت شما در زمینه اجاره خودرو فعالیت می کند و کلمه کلیدی اجاره خودرو است.

مسئول تولید محتوا بعدازاینکه لیست کلمات کلیدی را پیدا کرد، شروع می نماید به تحقیق درباره سوالاتی که ممکن است برای افراد در خصوص اجاره خودرو پیش بیاید. برای مثال شرایط اجاره خودرو چیست، چگونه بهترین شرکت اجاره خودرو را پیدا کنیم، چه نکاتی را باید در اجاره خودرو و غیره در نظر بگیریم. هرکدام از این موضوعات باعث می‌شود که شما بتوانید یک کلمه کلیدی مناسب را نیز پیدا کنید و برای آن‌هم مقاله بنویسید. سعی کنید بیشتر موضوعات و سؤالات حتی جزئی را هم مورد پوشش قرار دهید.

3. کلمات کلیدی را با مقالات مرتبط کنید

در مورد قبل، بیان کردیم که شما بعد از تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن موضوعات مختلف، بهتر است برای هر مقاله یک کلمه یا عبارت کلیدی را در نظر بگیرید. حتی اگر مقاله شما در خصوص کلمه‌ای خاصی نبود اما نیاز افراد در خصوص مشکلی توضیح می‌داد، بهتر است که کلمات کلیدی را داخل آن برای ارتباط دهی بین صفحات به کار ببرید.

در مورد مقالات اجاره خودرو، یکی از مقالات پیشنهادی در خصوص محدوده سرعت در رانندگی با ماشین‌های اجاره‌ای است. مسئله‌ای که به گفته یکی از شرکت‌ها، بیشتر از همه مورد سؤال قرار می‌گرفت. وقتی ما در این خصوص مطلب موردنظر را می نویسیم، بازخورد خوبی می تواند گرفته شود.

تحقیق کلمات کلیدی، فقط این نیست که شما در خصوص هر کلمه یک مقاله بنویسید، گاهی شما مجبور هستید تا نیازها را در یک پست وبلاگی پاسخ دهید. بعضی‌اوقات ارزش این کار و مسئله خیلی بیشتر از کلمه کلیدی است و ورودی بیشتری را برای شما می‌آورد.

4. اصطلاحات را هم در نظر بگیرید

بعضی از افراد تازه‌کار فکر می‌کنند که کلمه کلیدی فقط به کار بردن یک کلمه است. این‌یک اشتباه است. با توجه به اینکه هرساله وب سایت‌های زیادی در تمامی حوزه و صنعت‌ها به وجود می‌آید، رقابت بر سر کلمه‌های کلیدی تک خیلی سخت است و سئوکاران ترجیح می‌دهند که بیشتر بر روی اصطلاحات و کلمات ترکیبی کار کنند.

سئوکار و تولیدکننده محتوا حرفه‌ای، هیچ‌گاه به چنین ریسکی نمی‌کند و سعی می‌کند با این کار، دامنه کلمات کلیدی را گسترش داده تا نتیجه بهتری را برای ورود به سایت به دست بیاورد.

5. سایت رقبا را بررسی کنید

شما و رقیبانتان یک هدف مشترک دارید و ازاین‌رو کلمات کلیدی مشترکی را هم دنبال می‌کنید تا بتوانید در آن‌ها، در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. یکی از بهترین و ساده‌ترین کارها برای تحقیق کلمات کلیدی، بررسی سایت‌های رقیبانتان است. برای اینکه بتوانید سایت‌های رقیب را پیدا کنید، بهتر است که بر روی کلمات کلیدی اصلی تمرکز کنید.

6. استفاده از گوگل ادوردز

حال شما توانسته‌اید چند کلمه مناسب را پیدا کنید، اما می‌خواهید بدانید که هر کلمه چه میزان جستجو دارد. بهترین ابزار برای این کار، استفاده از گوگل ادرودز است. این را در نظر داشته باشید که ابزارهای خود گوگل، بهترین‌ها برای تحقیق کلمات کلیدی است.

شما با رعایت این شش نکته، درواقع می‌توانیم بگوییم توانسته‌اید تا فعالیت « تحقیق کلمات کلیدی» را به‌درستی انجام دهید فقط کافی است تا یک استراتژی محتوا برای تولید مقالات سایت خود بنویسید.