بک لینک های مخرب

ایجاد بک لینک یا Link Building از جمله تکنیک های سئو است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می گیرد چرا که گوگل به بک لینک ها توجه بسیاری می کند. در تعریف بک لینک باید گفت همان لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. وقتی یک سایت در مطالبش به شما لینک بدهد در واقع شما از او بک لینک دریافت کرده اید. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، هر لینکی که به صفحات شما از سایت ها و صفحات دیگر داده شود و موتور جستجو آن را ببیند، بک لینک به حساب می آید.

سایت هایی که به صورت طبیعی بک لینک دارند و محتوای منظم و جدید قرار می دهند از رتبه های مناسبی در صفحه جستجو برخوردار خواهد شد. این نکته را از یاد نبرید که خرید بک لینک از صفحاتی که رنک بالا دارند می تواند تاثیر منفی روی رتبه سایت بگذارد، چرا که گوگل به سرعت سایت های که به خاطر کسب رتبه بهتر بک لینک می خرند را شناسایی می کند و از رتبه شان می کاهد. البته سایت ها برای لینک دهی قابلیتی به نام Nofollow دارند که شما می توانید با استفاده از آن، تبلیغات متنی در دیگر سایت ها بدهید.

چه بک لینکی هایی مخرب است؟

لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت

مثلا سایتی دارید که درباره وردپرس است، اگر در همه جا به کلمه وردپرس لینک شود این لینک بیلدینگ از نظر گوگل خیلی غیر طبیعی و نا مطلوب خواهد بود. شاید به خاطر این باشد که کاربران فقط حاضر هستند در قبال دریافت پول چنین کاری کنند.

لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت

گوگل به این نوع لینک دادن نیز مشکوک خواهد شد، در نتیجه این نوع لینک دهی نیز بد به حساب می آید. چرا که هیچ مدیر سایتی به جز در قبال گرفتن پول، حاضر نیست لینک سایتی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد.

لینک شدن صفحه اصلی سایت

یکی دیگر از نمونه بک لینک های مخرب این است که سایت های دیگر به صفحه اصلی شما لینک بدهند ولی به مطالبتان لینک ندهند.

لینک شدن در سایت هایی که موضوعشان به شما ربطی ندارد

طبیعی است که گوگل به این گونه بک لینک ها شک کند. فرض کنید یک سایت درباره فروش میوه دارید و از یک سایت اسب فروشی بک لینک دریافت کنید. این بک لینک ها بک لینک مخرب است. چرا که قطعا کاربران برای دریافت اطلاعات درباره میوه ها به سایت اسب فروشی نمی روند.

لینک شن مخفی در سایت ها

لینک ها برای این در سایت قرار می گیرند که کاربران آن ها را ببینند و روی آن ها کلیک کنند. اما اگر آن ها را مخفی کنید غیر طبیعی خواهد بود و برای شما امتیاز منفی به حساب می آید.

البته این نکته را به داشته باشید که در مواردی که گفته شد اگر لینکتان Nofollow باشد امتیاز منفی به حساب نمی آید و به رتبه تان آسیبی وارد نخواهد شد.

تاثیر بک لینک خوب بر نتایج گوگل

اگر شما از یک سایت معتبر یا یک صفحه با رنک بالا بک لینک بگیرید قطعا روی سئو سایتتان تاثیر بیشتری دارد. این امر موجب می شود سایت های قدرتمند بک لینک بفروشند. گوگل موضوع سایت را با خواندن کلماتی که اطراف لینک قرار دارند شناسایی می کند. مثلا کلمه books برای سایت آمازون در جستجوی گوگل رتبه خیلی خوبی به همراه دارد چرا که سایت های زیادی که به آمازون لینک می دهند از این کلمه استفاده می کنند ولی کلمه Cars، کلمه کلیدی مناسبی برای سایت آمازون نیست چرا که لینک ورودی از آن ندارد.

از این صحبت ها این نتیجه را می گیریم که خرید بک لینک زمانی برای سایت شما مفید است که از سایت های مرتبط و معتبر در زمینه کاری خودتان بک لینک دریافت نمایید. همچنین کلمه ای که لینک می شود و کلمه های اطراف آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. سعی کنید بک لینک هایی که می گیرید در فواصل زمانی مختلف و جداگانه باشند، سعی کنید با واسطه های تبلیغاتی تماس نگیرید و مستقیما با صاحب سایت در تماس باشید.

یکی دیگر از نکاتی که می تواند در کیفیت بک لینک موثر باشد، استفاده از محتواهای اختصاصی به جای تبلیغات در فوتر و سایدبار سایت ها است.