سئو محتوا سال

در این مقاله می خواهیم روشی برای بدست آوردن رنکِ تعدادی از جستجو های خاص را با هم مرور کنیم. این روش هک رنک به عنوان کلمات کلیدی + سال(یا تاریخ) نامیده می شود.

روش کلی به این صورت است که شما یک کلمه کلیدی را پیدا می کنید و به آن یک تاریخ اضافه می کنید، به همین سادگی، به این صورت شما می توانید جستجو های دقیق تر و کاربران مشخص تری را هدف قرار دهید.

می توانیم مثال های زیادی برای شما بزنیم، مثلا برای کلمات کلیدی مانند گوشی، طراحی وب، عکس و غیره. هر کدام از این کلمات حجم جستجوی بسیار مناسبی دارند، فرض کنید شما می خواهید چند طرح مختلف سایت را برای الهام گرفتن یا دلایل دیگر تماشا کنید، برای این کار ابتدا «بهترین طراحی وب» را جستجو می کنید و می بینید در نتایج جستجو طرح های مربوط به سال های پیش وجود دارد که قدیمی شده اند ولی شما با خودتون فکر می کنید که یک چیز جدید تر لازم دارم و می خواهیم که جدید ترین طرح های سایت را مشاهده کنم برای همین جستجوی خود را به این صورت تغییر می دهید: «بهترین طراحی های وب ۲۰۱۸»، جالبه مگه نه، چند مثال دیگر می زنیم، «بهترین بازی های اندروید» در برابر «بهترین بازی های اندروید تابستان ۲۰۱۸» یا «بهترین گوشی» در برابر «گوشی در پاییز ۲۰۱۸».

حال این چه اهمیتی دارد؟ کاربری که «بهترین گوشی پاییز ۲۰۱۸» را جستجو می کند به احتمال زیاد به دنبال خرید گوشی است نه اینکه بخواهد ببیند بهترین گوشی دنیا کدام است، یا همانطور که قبلا هم گفتیم با جستجوی «بهترین گوشی» ممکن است سایتی در نتایج نمایش داده شود که بگوید بهترین گوشی که امروزه می توان بخریم، نوکیا N95 است، متوجه می شوید که محتوا در ۱۰ یا ۱۲ سال پیش تولید شده است، مطمئنا دکمه ی برگشت را می زنید و جستجوی خود را به «بهترین گوشی ۲۰۱۸» تغییر می دهید چون گوشی که ۱۲ سال پیش تولید شده دیگر به کار شما نمی آید. این مثال برای بیشتر جستجو های دیگر نیز صدق می کند.

دلیل دیگر که شما می خواهید از کلمه کلیدی استفاده کنید این است که می خواهیم بر اساس ترند و مد روز پیش برویم یا از آخرین تغییرات چیزی یا جایی خبر داشته باشیم، مثلا رنگ سال، جدید ترین مدل مو، بهترین دانشگاه، ماشین، راهنمای خرید لبتاب و غیره. مطمئنا متوجه شده اید که شما می توانید با اضافه کردن یک تاریخ به کلمه کلیدی های فوق با نتایج جستجوی کاملا متفاوتی رو به رو بشوید. از همین روش شما می توانید برای انتخاب کلمه کلیدی استفاده کنید.

در بالا مقایسه ی دو کلمه کلیدی را مشاهد می کنید. درسته که تعداد جستجو های «بهترین فیلم» از «بهترین فیلم های 2018» بیشتر بوده ولی شما در فضایی ساده تر با رقیب هایی کمتر در حال تلاش برای دریافت رنک و کاربر هستید.

تا به حال نکات مثبت این روش رو به شما گفتیم، ممکنه خود شما متوجه نکته منفی شده باشید، دوباره نگاهی به عکس بالا بیاندازید، «بهترین فیلم های 2018» در سال 2017 تقریبا تعداد جستجو آن صفر است و به احتمال بسیار زیاد در سال ۲۰۱۹ هم تعداد جستجو ها به صفر بر می گردد. شما باید هر سال محتوای جدیدی تولید کنید که بتوانید حجم جستجو کنندگان این نوع جستجو را برای خود نگه دارید.

پروسه

چگونه این کار را انجام بدم؟

۱. انجام تحقیقات کلمات کلیدی با استفاده از:

  • کلمات کلیدی بدون تاریخ – شما ابتدا باید جستجوی خود را از کلات کلیدی بدون تاریخ شروع کنید. پس می توانیم به سراغ ابزار هایی مانند Google AdWords یا Moz Keyword Explorer یا هر ابزار دیگری که می شناسید بروید و برای مثال کلمه کلیدی‌ «بهترین طراحی وب» را وارد کنید سپس با استفاده از نتایج بدست آمده یک لیست برای خود ایجاد کنید.
  • کلمه کلیدی + سال گذشته – برای بهتر کردن تحقیقات و بررسی آمار های سال گذشته، «بهترین طراحی وب ۲۰۱۷» را نیز بررسی کنید.
  • کلمه کلیدی + ۲ یا ۳ سال گذشته – مرحله قبل را برای چند سال قبل نیز تکرار کنید و بررسی کنید این آمار بدست اماده چه اطلاعاتی به شما می دهند. اطلاعاتی مانند آمار کاهشی است یا افزایش، ارزش دارد این کلمه کلیدی را هدف قرار بدیم یا نه؟

۲. از ابزار هایی مانند Google Trends، SimilarWeb یا Jumpshot برای بررسی تغییرات فصلی استفاده کنید.

بنظر من Google Trends ابزار مناسبی برای این کار می باشد. شما می توانید با بررسی تعداد جستجوی هر کلمه کلیدی در فصل ها یا حتی ماه های لیست یا کلمه ی کلیدی خود را تغییر دهید. شاید ببینید در فصل یا ماه خاصی تعداد جستجو های کلمه کلیدی شما بسیار بیشتر می شود و تصمیم بگیرید که این فصل یا ماه را نیز به کلمه ی کلیدی خود اضافه کنید. برای مثال «بهترین گوشی های پاییز ۲۰۱۸».

۳. از SERP های گوگل برای تعیین کارآمدی تاکتیک ماه یا سال استفاده کنید.

مرحله ی بعدی استفاده از نتایج صفحه ی موتور جستجو «SERP» است. لازم است که بررسی کنید رقابت در این زمینه چقدر می تواند مشکل باشد. لازمه که بررسی کنید چند نفر ممکن است که مانند شما در حال تولید محتوا به صورت سالانه یا ماهانه می باشند. در صورتی که رقیبی پیدا نکرده اید یا کم بودند که خیلی خوبه ولی اگر رقیب های شا زیاد بود محتوای رقیب های خود را بررسی کنید و سعی کنید که بهتر از آن ها باشید.

۴. هدف گذاری و ایجاد به موقع محتوا

برای اینکار باید از راه های زیر استفاده کنید.

  • داده های اخیر. اگر شما می خواهید یک صفحه در باره ی «بهترین طراحی های وب ۲۰۱۸» محتوایی ایجاد کنید، باید هر داده ای که در این زمان بندی و طراحی های برتری که در این مدت ایجاد شده است را باید پیدا کنید، بسته به صلاح دید خود می توانید از طراحی هایی که در اواخر سال ۲۰۱۷ نیز در محتوای خود استفاده کنید.
  • بکار گیری زبان و ترند های در حال ظهور. برای طراحی وب می توان مثال PWA یا زبان هایی که کمک به طراحی تمیز تر می کنند را نام برد. هر ترندی که ارتباطی به زمینه ی کلمه ی کلیدی شما دارد را باید تحت نظر بگیرید.
  • نیاز به جدید ترین داده های جستجو کننده را بر آورده کنید. باید بتوانید به کاربر ثابت کنید که داده های شما بهترین و جدیدترین اطلاعات در این زمینه است نه اینکه اطلاعات تاریخی به کاربر نشان بدید.

۵. در صورت امکان اول دوره محتوا را انتشار بدهید.

زمان بندی شما باید طوری باشد که در اول دوره محتوا خود را انتشار دهید نه قبل از دوره. پس محتوا می گوید بهترین طراحی سایت در سال ۲۰۱۸ را نباید در اواخر سال ۲۰۱۷ انتشار دهید. یا مثلا محتوایی را درباره ی بهترین منابع کنکور سال ۹۷ را در تیر ۹۶ انتشار دهید احتمال کمی وجود دارد که زیاد مورد استقبال قرار بگیرد چون به تازگی کنکور و مدرسه تمام شده و بیشتر دانش آموزان به دنیال استراحتی حداقل چند ماهه می گردند و هنوز هم تغییرات مربوط به کتاب های درسی سال جدید اعلام نشده است، همچنین الگوریتم های موتور جستجو محتوای صفحه شما را به عنوان جدید ترین مقاله در این زمینه نمی بینند که بخواهند شما را مرتبط ترین نتیجه برای تاریخ نشان بدهند. گوگل الگوریتمی به نام Query Deserves Freshness دارد، که معنی آن پرس و جو سزاوار طراوت است. پس در صورتی که محتوای شما مربوط به تاریخی مانند تابستان ۲۰۱۸ است ولی در زمستان ۲۰۱۷ عرضه شده باشد، در رنک گیری از گوگل دچار مشکل می شود. همچنین در صورتی که کاربران متوجه بشوند به احتمال زیاد نتیجه دیگری را برای مطالعه انتخاب خواهند کرد.

با این تاکتیک در کلمات کلیدی که رقابت رنک گیری سخت است می توانید بازی را به نفع خود تغییر بدید و یا شرایط بازی را برای خود راحت تر کنید. به این صورت همزمان حجم ترافیک سایت شما بالا می رود و هم رنک سایت شما افزایش پیدا می کند.

در صورتی که تا بحال از این روش برای تولید محتوا در سایت خود استفاده کرده اید یا سوالی در مورد این هدف گیری کلمات کلیدی همراه با تاریخ دارید می توانید آن را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.