بالا بردن سهم SERP

در دنیای سئو اصطلاحی داریم به نام Share of SERP که به معنای در اختیار داشتن سهمی از موقعیت در نتایج جستجوی گوگل است که شما در کوئری های اختصاصی از آن خود کرده اید. در حقیقت وقتی در یک کلیدواژه موقعیت میانگینی برابر 3 دارید یعنی سهم SERP شما در حدود یک از ده است.

در حقیقت برای افزایش سهم SERP نیازی نیست کلیدواژه های بیشتر و متنوع تری به کار ببندید. کافیست سهم خود را از کلمات کلیدی مهم افزایش دهید. یعنی موقعیت خود را در این کلمات کلیدی بالاتر ببرید. اصطلاحی هم داریم به نام Diversity که به معنی تنوع و تعدد کلمات کلیدی است. هر دو تاکتیک سئو به یک اندازه مهم هستند. اما در هر کسب و کاری برخی کلیدواژه ها اساسی تر و مهم ترند. یعنی ترافیک خوبی را روانه ی سایت شما می کنند و از نظر Search Intent هم کاملا با هدف سایت در ارتباطند. این کلیدواژه ها، کوئری های مهم هر کسب و کاری هستند که معمولا رقابت هم بر سر آن ها زیاد است. به طور مثال برای یک کسب و کار در حوزه ی فروش کفش ورزشی، کلیدواژه ی «خرید کفش ورزشی» جزو کلیدواژه های مهم و اساسی است.

چگونه می توان برنده ی این رقابت شد؟

چرا بالا بردن سهم SERP مهم است؟

با یک مثال شروع کنیم: وقتی کاربری در گوگل عبارت «بهترین شرکت هواپیمایی» را سرچ می کند. با چه چیزی مواجه می شود؟ شرکت هایی که این کلیدواژه ها را قبلا سئو کرده اند و حالا در آن رتبه دارند. یا اینکه رپورتاژ آگهی های می بینیم که در وبسایت های خبری و تحلیلی منتشر شده اند و در آن ها در مورد آژانس های هواپیمایی و مزایای آن ها نوشته شده است. بیشتر این رپورتاژها خریداری شده اند. کسب و کارهایی که هم وبسایت شان در این کلیدواژه رتبه دارد و هم رپورتاژ آگهی در این زمینه دارند. یعنی در صفحه ی اول گوگل دو سهم از 10 سهم را دارند. برخی کسب و کارها از تبلیغات گوگل هم استفاده می کنند و آن را به 3 سهم می رسانند. این تنها یک مفهوم کوچک از سهم SERP است.

وقتی یک کسب و کار سه سهم داشته باشد قاعدتا نرخ کلیک بالاتری را تجربه می کند و ترافیک آن بیشتر از سایر رقبا است. از این رو سهم SERP اهمیت زیادی دارد. مخصوصا برای کسب و کارهای B2B که کاربران معمولا در مورد آن ها تحقیق زیادی می کنند. آمارها می گویند وقتی کاربران می خواهند با یک کسب و کار B2B همکاری کنند نظرات و مقاله هایی که در مورد آن ها نوشته شده است را می خوانند. در 61 درصد مواقع این اتفاق می افتد. حالا برای بالا بردن سهم SERP چکار باید کرد؟

رقبا و موقعیت و نگرش های آن ها را تحلیل کنید.

اگر رقبای خاص و ویژه ای در این زمینه دارید باید به طور مداوم آن ها را آنالیز کنید و ببینید در چه کلیدواژه های مهمی از تبلیغات گوگل استفاده می کنند و چه رپورتاژ آگهی هایی از آن ها در سایت های مطرح و با اتوریتی بالا وجود دارد. باید صفحات فرود و صفحات مهم رقبای خود را آنالیز کنید و سعی کنید از نظر سئو، استفاده از کلیدواژه ها، بهینه سازی تیترها و زیرتیترها و … بهتر از آن ها باشید. تنها در این صورت است که موقعیت خود را نسبت به آن ها بهتر از قبل خواهید کرد. می توانید همزمان با شروع فعالیت های تبلیغات رقیب در گوگل آمار سایت خود را هم مشاهده کنید. اگر یک افت جزئی داشته باشید به این معناست که این تبلیغات برای رقبا اثربخش بوده است. در این صورت می توانید کمپین های تبلیغاتی آینده ی خود را راحت تر و با اطمینان بیشتری پایه ریزی کنید.

کال تو اکشن های واضح و سرراست داشته باشید.

نکته ی بعدی در مورد افزایش نرخ تبدیل است. وقتی شما یک کمپین PPC اجرا می کنید یا اینکه کلیدواژه های مهم شما در صفحه ی اول قرار دارند باید صفحات فرود شما به قدری قدرتمند و ترغیب کننده طراحی شده باشند که بیشترین میزان نرخ تبدیل را از آن کسب کنید. به طور مثال اگر یک نرم افزار یا خدمات نرم افزاری ارائه می کنید ارائه ی یک دمو یا یک ویدیوی آموزشی می تواند نرخ تبدیل صفحه ی فرود شما را سه برابر کند.

باید صفحه ی فرود را مطابق با پرسونای مشتری خود بسازید. از فرایند ها و ایده های روانشناسی ترغیب در تمام المان های صفحات خود استفاده کنید. وقتی کاربران روی لینک سایت شما در نتایج گوگل کلیک می کنند در حقیقت قصد دارند وارد یک قیف فروش شوند. شما باید کال تو اکشن های قدرتمند و ترغیب کننده آن ها را در جهت ورود بیشتر به قیف ترغیب کنید. اگر در مسیر این قیف ایرادات و مشکلاتی داشته باشد کاربر سایت شما را رها می کند و وارد سایت رقبای شما می شود و شما به دلیل تجربه ی کاربری نادرست سهم SERP خود را از دست می دهید.

گاهی لازم است از نام برند استفاده نکنید.

نام برند شما در حال حاضر در URL سایت وجود دارد. بعضی سایت ها و کسب و کارها اصرار دارند که در حین تبلیغات گوگل و یا در کلیدواژه های مهم در عنوان سایت و یا متادسکریپشن و یا هر دو نام برند خود را به کار ببرند. چیزی که اهمیت دارد این است که نام برند عملا تاثیری در ترغیب مخاطب برای کلیک کردن روی لینک سایت شما ندارد. کاربر به دنبال رفع مشکلاتش است. یعنی به دنبال چیزی است که بتواند با آن مشکلات و نیازهایش را برطرف کند. شما باید عنوان و متای صفحات خود را متناسب با نیاز کاربر بچینید و سعی کنید او را ترغیب کنید تا وارد سایت شود.

نرخ کلیک را کاهش دهید.

کمی متناقض به نظر می رسد. اما حقیقت دارد. اشتباهی که اکثر کسب و کارها دارند این است که فکر می کنند می توانند هر کس و هر مجموعه ای را راضی کنند تا از خدمات و محصولات آن ها استفاده کنند. یک متن بلندبالا برای محصولات خود می نویسند و سعی می کنند هر نوع مشتری را با این متن جذب کنند. این اشتباه است. می دانید چرا؟

چون شما نمی توانید کسی که نیازی به صندلی ندارد را وادار کنید که از شما صندلی بخرد. شما نمی توانید برای کسی که سایت ندارد کار سئو انجام دهید. از این رو سعی کنید در همان عنوان و یا متا نوع مشتری خود را هم تعیین کنید (نه به طور مستقیم، بیشتر با بیان مزایا و کارکرد محصولات و خدمات تان) تا کاربرانی که وارد سایت شما می شوند در همان لحظه بدانند که محصول یا خدماتی که شما می فروشید کاملا مربوط به او و در جهت حل مشکلات اوست.

تبلیغات در GDN

اگر می خواهید در وبسایت هایی که از بنرهای تبلیغاتی گوگل موسوم به GDN استفاده می کنند تبلیغ درج کنید. چند اصل مهم و ضروری را فراموش نکنید. اول اینکه حتما در وبسایت هایی این تبلیغات را درج کنید که احساس می کنید کاربران و مشتریان هدف شما در آنجا حضور دارند. به طور مثال یک فروشگاه کفش ورزشی می تواند در وبسایت های آموزشی مربوط به ورزش از این بنرها استفاده کند. حتما قبل از رزرو تبلیغ در این وبسایت ها نگاهی به سایت بیندازید و آن را اعتبارسنجی کنید و ببینید که آیا ارزش دارد که بابت یک بنر تبلیغاتی در این سایت هزینه کنید.

رنکینگ سایت را در الکسا و یا خود شبکه ی نمایش گوگل چک کنید و دقت داشته باشید که سایت میزبان شما حتما کلیدواژه هایی مرتبط با کسب و کار شما هم داشته باشد و در آن کلیدواژه ها هم رتبه ی خوبی داشته باشد. سعی کنید از گیف ها و یا تصاویر جذاب و ترغیب کننده استفاده کنید و اگر در مجموعه ی خود کپی رایتر دارید به او بگویید تا یک متن جذاب و ترغیب کننده برای تبلیغ شما بنویسد.

جمع بندی

سهم SERP ایده ی جدیدی است که در حال حاضر اکثر کسب و کارهای بزرگ جهانی از آن استفاده می کنند. یعنی می خواهند از کلیدواژه های مهم خود بیشترین میزان کارایی را داشته باشند. سهم SERP در کلیدواژه های مهم هم نرخ جذب لید و مشتری را افزایش می دهد و هم تعداد مشتریان جدید شما را بالاتر می برد. با روش هایی که در این مقاله گفته شد می توانید سهم خود را بالاتر ببرید و سئو سایت خود را تقویت کنید.