رتبه الکسا

رتبه الکسا چیست؟ الکسا سایتی معروف است که از سال 1996 تاسیس شده و از آن زمان تا به حال به رتبه بندی سایت های موجود در دنیای اینترنت می پردازد. الکسا سه سال پس از تاسیس توسط آمازون خریداری شد و به تحت نظر این شرکت به کار خود ادامه داد. در ایران الکسا معتبر ترین سایت رتبه بندی سایت ها در ایران به حساب می آید.شاید همین اهمیت بالا که الکسا در ایران پیدا کرده است باعث شده برخی گمان کنند رتبه بندی های این سایت بر نتایج گوگل هم تاثیرگذار است اما حقیقت چیزی جز این است.

ملاک اصلی الکسا برای رتبه بندی سایت ها، ترافیک و تعداد بازدید کننده است. یعنی بالا بودن تعداد بازدیدکندده سایت برابر است با رتبه کمتر در آلکسا. آلکسا دارای معیار های مختلفی است که به نوعی برای هر کدام از آن ها ضریبی در نظر گرفته شده است، هر سایتی در این معیار ها امتیاز بالاتری دریافت کند و نهایتا میانگین بهتری داشته باشد، رتبه بالاتری خواهد داشت.

دو باور رایج درباره آلکسا

  • رنک آلکسا همان رتبه بندی گوگل است

برخی فکر می کنند که رنکبندی آلکسا همان رنکبندی گوگل است در حالی که اینطور نیست. آلکسا و گوگل دو شرکت مجزا هستند. الکسا سایتی است که بر اساس معیار های خود در یک دوره سایت ها را بررسی می کند و بر اساس امتیازاتشان آن ها را رتبه بندی می کند. اما گوگل یک موتور جستجو گر است که بر اساس معیار های سئو سایت ها را در نتایج جستجو رتبه بندی می کند.

  • رتبه آلکسا بر نتایج گوگل تاثیر می گذارد

رتبه الکسا چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم هیچ ارتباطی با گوگل یا سئو ندارد و تاثیری روی آن نمی گذارد. گوگل تقریبا با منسوخ کردن page rank نشان داده است که هدف اصلی او نشان دادن بهترین نتایح برای کاربرانی است که از آن به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند.

معیار های رتبه بندی آلکسا

  • تعداد بازدید کننده و ترافیک

اولین و مهم ترین ملاک آلکسا تعداد بازدید کننده و ترافیک یک وبسایت است. هرچه بازدید کندگان یک وبسایت بیشتر باشد ترافیک آن سایت بالاتر است و در آلکسا رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

  • مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت

یکی دیگر از ملاک های مد نظر آلکسا، مدت زمانی است که کاربر در سایت می ماند. آلکسا به صورت میانگین مدت زمانی که هر کاربر در سایت می ماند را محاسبه می کند و آن را در رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد. هر چه مدت زمان حضور کاربر در سایت بیشتر باشد، در رتبه آلکسا تاثیر مثبت دارد.

  • بانس ریت

بانس ریت اصطلاحی است از که در بازاریابی آنلاین کاربرد دارد. در فارسی آن را به نرخ پرش ترجمه کرده اند. این نرخ در واقع تعداد کاربرانی است که پس از ورود به صفحه بدون این که از دیگر صفحات بازدید کنند از سایت خارج می شوند. اگر نرخ پرش را پایین بیاورید در نتیجه کاربران بیشتر روی سایت شما خواهد ماند و رتبه الکسای شما ارتقا پیدا خواهد کرد.

  • تعداد ساب دامین و ساب فولدر

هر سایتی بخش های مختلفی دارد که این بخش ها در ساب دامنه یا ساب فولدر راه اندازی می شوند. این ساب فولدر ها و ساب دامنه ها نیز نزد آلکسا آمار هایی به جا می گذارند و این آمار ها روی رتبه دامنه اصلی دخیل می شود. به خاطر همین موضوع در سایت ها سعی میک نند بخش های مختلفی راه اندازی کنند و هر کدام را به موضوعی خاص اختصاص دهند تا بتوانند رتبه الکسا را بهبود ببخشند.

  • گزارش روت سرور ها

روت سرور ها سایت ها را براساس آی پی و دی ان اس شناسایی می کنند. الکسا با برخی از 500 روت سرور که در سراسر دنیا وجود دارند قرار داد دارد تا ترافیکی که آی پی ها برای یافتن دی ان اس ها بوجود می آید را بررسی کند و از آن در رتبه بندی سایت ها نیز استفاده کند.

آنچه گفتیم نکاتی بود درباره آلکسا و برخی اشتباهات رایج درباره آن که در ایران وجود دارد. البته باید گفت اهمیت زیاد الکسا در ایران به خاطر این است که از آلکسا به عنوان مرجع برای ارزشگذاری سایت ها برای دادن آگهی، قیمت خرید و فروش، قیمت رپرتاژ آگهی و… در ایران استفاده می شود.