mobile first index

گوگل مدت ها پیش مفهوم Mobile-First Index را مطرح کرد. یعنی گوگل از این به بعد رتبه بندی و ایندکس وبسایت ها را با توجه به محتوایی که در موبایل قابل مشاهده است انجام خواهد داد حتی رتبه بندی صفحات بر روی دسکتاپ هم با توجه به المان های موبایل خواهد بود. اما این به چه معناست؟ چه تغییری در رتبه ها ایجاد می کند؟ چه تاثیری در سئو دارد؟ و چند سوال دیگر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

با Mobile-First Index چه چیزی قرار است تغییر کند؟

بیش از 70 درصد از جستجوی روزانه ی گوگل را کاربران موبایل تشکیل می دهند و گوگل هم با توجه به این داده ها توجه ویژه ای به کاربران موبایل دارد و دوست دارد تجربه ی جالب توجهی را در اختیار کاربران قرار دهد. در حقیقت گوگل نسخه ی موبایلی وبسایت ها را ملاک قرار داده است. ایندکس شدن در موتورهای جستجو در حقیقت مجموعه یا کالکشنی از داده ها و صفحات است که موتورهای جستجو آن را کشف کرده اند. گوگل سابق بر این صفحات دنیای وب را از نقطه نظر کاربران دسکتاپ بررسی می کند و در حال حاضر موبایل در اولویت قرار گرفته است.

اگر وبسایت ما مخصوص موبایل نباشد چه اتفاقی می افتد؟

گوگل در این باره می گوید که نگران نباشید. هر چند گوگل دوست دارد که شما یک وبسایت موبایلی داشته باشد. اما اگر این نسخه را ندارید گوگل نسخه ی دسکتاپ سایت شما را کرول می کند. گوگل با صراحت اعلام کرده است: اگر شما تنها وبسایت دسکتاپ محور دارید ما صفحات شما را با توجه به نقطه دید کاربران دسکتاپ بررسی و ایندکس خواهیم کرد.

اگر وبسایت موبایلی دارید نیاز دارید که حتما محتوا و لینک ها و دکمه ها و … را متناسب با کاربر موبایلی در نظر بگیرید و اصطلاحا وبسایت شما باید Mobile-Griendly باشد. اگر تمام این المان ها درست و اصولی رعایت شوند گوگل به راحتی محتوای شما را پیدا می کند و رتبه ی شما را با توجه به کیفیت تولید محتوا و سایر معیارها رتبه سنجی می کند و در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید.

سایت موبایلی من محتوای کمتری نسبت به سایت دسکتاپ دارد. آیا مشکلی ایجاد می کند؟

احتمالا بله. اگر وبسایت موبایلی داشته باشید گوگل این سایت را ملاک ارزیابی کلی وبسایت شما قلمداد می کند. اگر محتوای شما در وبسایت موبایلی کمتر از نسخه ی دسکتاپ باشد قاعدتا محتوای موبایل در اولویت بررسی گوگل قرار می گیرد و محتوای دسکتاپ عملا نادیده گرفته می شود.

گوگل بارها لزوم ایجاد وبسایت های رسپانسیو و واکنش گرا را مطرح کرده است. در رویکرد رسپانسیو وبسایت شما برای هر دو نسخه سازگار می شود و هیچ تفاوتی بین محتوای دسکتاپ و محتوای موبایل وجود ندارد. با اینکه طراحی واکنش گرا ممکن است ارورهایی را به همراه داشته باشد اما همچنان بهترین رویکرد برای یک وبسایت است.

محتوای مخفی یا محتوای دور از دسترس کاربر چطور؟

منظور از محتوای مخفی این است که به طور مثال شما یک پست وبلاگ بسیار بلند دارید. هنگام مشاهده ی آن در موبایل این متن بسیار طولانی تر دیده می شود. از این رو دکمه ای برای بارگذاری کامل محتوا تعبیه می شود و با زدن این دکمه کل محتوا نشان داده می شود. یا به طور مثال در بسیاری از صفحات فروش محصولات توضیحات کلی محصول در یک تب جداگانه قرار می گیرد. در گذشته این مورد باعث می شد تا رتبه ی شما تحت تاثیر منفی قرار بگیرد. اما با توجه به تغییرات در تجربه ی کاربری گوگل این موارد را هم لحاظ کرده است و محتوای شما را چه به صورت مخفی و چه در تب های جداگانه عملا تاثیر منفی در رتبه بندی سایت شما ندارد.

آیا این تغییر باعث تغییرات گسترده در رنکینگ گوگل می شود؟

هنوز خیلی زود است که در این باره بحث شود. روابط عمومی گوگل اذعان کرده است. که تغییرات چندانی به طور ناگهانی در رتبه ها ایجاد نمی شود و به وبسایت ها اجازه داده است تا خودشان را با این تغییر سازگار کنند. به طور کلی گوگل از تغییرات گسترده ی ناگهانی دور می کند. اما پس از مدت ها بررسی حالا Mobile-First Index بخشی جداناپذیر از الگوریتم گوگل شده است.

آیا وبسایت های Mobile-Friendly رتبه ی بهتری کسب می کنند؟

کاملا درست است. اگر ارزش محتوایی و بک لینک ها و سایر المان های دو وبسایت در یک رده باشند. مسلما وبسایتی که پشتیبانی از موبایل داشته باشد رتبه ی بهتری کسب می کند. در بسیاری از موارد Mobile-First Index حتی از تعداد بک لینک ها هم اهمیت بیشتری پیدا می کند. بارها دیده شده که وبسایتی که بک لینک های زیادی دارد و محتوای آن با موبایل سازگار نیست رتبه ی به مراتب کمتری از وبسایت های Mobile-Friendly داشته است.

در همان ابتدای کار وبسایت هایی که از این نظر بهینه بودند توانستند ترافیک به نسبت بهتری بگیرند. با گذر زمان اهمیت این موضوع بیشتر شده است. حالا اگر کسب و کاری بخواهد یک وبسایت راه اندازی کند پشتیبانی از موبایل باید جزو اولویت های طراحی سایت باشد.

چگونه می توان از ایندکس شدن صفحات خود با توجه به این موارد مطمئن شد؟

وقتی شما از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنید ابزاری به نام URL Inspection می تواند به شما بگوید صفحات شما در چه وضعیتی قرار دارند. ابزار سابق گوگل به نام Fetch and Render در حال حاضر متوقف شده است و این ابزار جدید با اینکه هنوز کارایی ابزار سابق را ندارد اما همچنان می تواند وضعیت صفحات شما را به طور کامل هم از نظر ایندکس شدن و هم پشتیبانی از موبایل بررسی کند. با این ابزار جدید اگر صفحات شما دارای مشکلاتی در ایندکس باشند این مشکلات برای شما لیست می شوند و می توانید آن ها را ببینید.

سوالات متداول

Mobile First Indexing از چه زمانی شروع شد؟

هر وب‌سایت جدیدی که پس از ژوئیه 2019 راه‌اندازی می‌شود، به‌طور خودکار به فهرست‌بندی Mobile First Indexing می‌رود، اما برخی از سایت‌های موجود هنوز منتقل نشده‌اند.

آیا Mobile First Indexingبرای سئو بهتر است ؟

Mobile First Indexing به این معنی است که گوگل عمدتاً از نسخه موبایلی محتوا برای رتبه بندی استفاده می کند. از لحاظ تاریخی، این فهرست در درجه اول از نسخه دسکتاپ محتوای یک صفحه هنگام ارزیابی ارتباط یک صفحه با درخواست کاربر استفاده می کرد.

آیا سئو برای موبایل و دسکتاپ متفاوت است؟

سئوی دسکتاپ بر عموم مردم بدون تمرکز جغرافیایی بیشتر رایج است. در همین حال، سئوی موبایل معمولاً بر جستجوی محلی متمرکز است زیرا اکثر کاربران تلفن همراه به دنبال نتایج محلی هستند. گوگل می داند که کاربر تلفن همراه در حین جستجو از کجا جستجو می کند