7 تاکتیک بد سئو

ما وارد یک دهه ی جدید شده ایم. باید از برخی تاکتیک های قدیمی سئو خداحافظی کنیم و به جای آن ها استراتژی های جدید و قدرتمند به کار بگیریم. این تاکتیک ها نه تنها فایده ای برای سئو ندارند حتی ممکن است به رتبه ی سایت تان هم ضربه بزنند. یا حتی ممکن است دچار پنالتی شوید.

ما در ادامه لیستی از این تاکتیک ها و عادت های بد سئو را بررسی کرده ایم. خوب مطالعه کنید و سعی کنید فراموش شان کنید. اگر در حال حاضر از این تاکتیک ها استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم به جای این تاکتیک ها از استراتژی های جدید و قدرتمند تر استفاده کنید.

1. ساختن صفحات با محتوای یکسان

قبلا چنین تاکتیکی جواب می داد. اینکه شما تعداد صفحات زیادی بسازید که محتوای آن ها تقریبا مشابه باشد (اینجا کپی منظورمان نیست. یعنی صفحاتی که به یک موضوع اشاره می کنند.) باعث می شد گوگل به این صفحات که معمولا به هم لینک می شدند رتبه بدهد. اما الان جواب نمی دهد. اگر شما دو صفحه داشته باشید که کی وردهای یکسانی داشته باشند. این دو صفحه با هم وارد رقابت می شوند و جالب است بدانید که هیچکدام رتبه ی خوبی نمی گیرند.

به طور مثال اگر شما محصولات مشابه زیادی دارید و فقط اسم محصولات را تغییر بدهید عملا به تمام صفحات لطمه می زنید. حداقل بهتر است نصف محتوای صفحه را تغییر دهید. یا حتی بهتر است کل صفحه را از ابتدا بنویسید. تا هم رتبه ی بهتری بگیرید و هم گوگل محتوای شما را به عنوان یک محتوای جدید شناسایی کند.

2. ارسال ایمیل های انبوه برای دریافت لینک

لینک سازی ستون فقرات سئو است. اما برخی روش ها برای لینک سازی اصلا مناسب نیستند. هیچکس اسپم دوست ندارد. اینکه شما به صاحبان سایر سایت ها ایمیل بزنید و از آن ها درخواست لینک کنید اصلا ایده ی خوبی نیست. باید به افرادی که ایمیل بدهید که مطمئن باشید برای آن ها هم سودی در این کار وجود دارد. باید مخاطب تان را درست انتخاب کنید و شاید هفته ای یک ایمیل هم بفرستید می تواند جوابگو باشد.

نوشتن پست مهمان یکی از بهترین روش های لینک سازی است. اما اگر برای درخواست پست مهمان از روش های منسوخ شده و اسپم گونه استفاده کنید عملا ارزش کارتان را کمتر می کنید و احتمالا نتیجه ای هم از آن نمی گیرید.

3. گرفتن لینک بیشتر برای بالا بردن رتبه

لینک ها برای سئو بسیار مهمند. اما تنها یکی از فاکتورهای رتبه بندی هستند. یعنی اگر صفحه ی شما رتبه ی ضعیفی دارد تنها با لینک سازی نمی توانید این مشکلات را برطرف کنید. ممکن است ده ها رپورتاژ در سایت های مختلف منتشر کنید اما همچنان تغییری در رتبه ی شما ایجاد نشود.

لینک از نظر گوگل به معنای تایید شدن توسط سایر وبسایت هاست و ارزش یک سایت را تعیین می کند. اما وقتی صفحه ی شما از نظر محتوا و اطلاعات موجود بهینه نیست. گرفتن لینک عملا هیچ فایده ای ندارد. وقتی سرعت صفحات شما پایین است لینک گرفتن مشکلی را حل نمی کند. اگر از روش های دیگر لینک سازی و تاکتیک های اسپم گونه استفاده کنید. یا لینک بخرید و PBN استفاده کنید ممکن است حتی با افت رتبه مواجه شوید.

سعی کنید در سال 2020 این روش های لینک سازی را فراموش کنید. روی استراتژی لینک سازی قدرتمند کار کنید. کیفیت محتوایتان را بالاتر ببرید. تبدیل به یک مرجع در حیطه ی کاری تان شوید تا بهترین نتیجه را بگیرید و افراد زیادی به شما لینک بدهند.

4. اضافه کردن محتوای حاشیه ای برای بهبود سئو

ما به محتوا نیاز داریم. سئو بدون محتوا عملا امکان پذیر نیست. ما حتی برای فروش و نرخ تبدیل بالا هم به محتوا نیاز داریم. اصولا سئو بخشی از بازاریابی محتواست و بدون محتوا سئویی در کار نیست.

اما بارها می بینیم که در برخی سایت ها در حاشیه ها و یا فوتر صفحات از کی وردها استفاده می شود تا رنکینگ آن بهبود پیدا کند. با قطعیت می توان گفت که این کلمات عملا فایده ای ندارند. چون در حال حاضر الگوریتم گوگل قوی تر شده است و حتی می تواند تشخیص دهد که محتوایی که نوشته اید چه موضوعی دارد. چه هدفی دارد و برای چه کاربرانی مناسب است. گوگل با این کی وردهای حاشیه ای فریب نمی خورد. پس روی محتوای باکیفیت سرمایه گذاری کنید و این روش ها که مربوط به 10 سال پیش هستند را فراموش کنید.

راستی تعداد صفحات یک سایت هم برای گوگل چندان اهمیتی ندارد. قبلا تعداد صفحات ایندکس شده ی یک سایت اهمیت ویژه ای برای گوگل داشت. اما در حال حاضر حتی در لیست فاکتورهای رتبه بندی هم وجود ندارد. پس اضافه کردن تگ ها و دسته بندی ها و صفحات بدون هدف عملا فایده ای برای سئو ندارد.

5. توجه نکردن به المان های مهم سئو On-Page

یک عنوان خوب می تواند کاربر را به سمت سایت بکشاند. حتی ممکن است این کاربر را تبدیل به مشتری کند. یک متادسکریپشن قوی نرخ کلیک سایت را بالاتر می برد. استفاده ی درست و به جا از کلیدواژه ها رتبه ی شما را بهبود می بخشد. اضافه کردن عکس، ویدیو و یا فایل صوتی تاثیر بسیار زیادی در سئو دارد. اما ما بارها و بارها می بینیم که سایت ها بدون توجه به این المان های مهم سئو داخلی سعی می کنند بیشتر روی لینک سازی کنند.

لینک سازی مهم است. اما تا زمانی که صفحه شما ارزش ذاتی نداشته باشد این لینک ها فایده ی چندانی ندارند. اگر صفحات شما به اندازه ی کافی ارزشمند باشند شاید حتی به سیگنال های لینک خارجی هم نیازی نداشته باشید.

6. برطرف نکردن مشکلات سئو فنی

سئو فنی بسیار تاثیرگذار است. کوچکترین مشکلی در موارد فنی سئو باعث می شود تا فرایند ایندکس شدن سایت به مشکل بخورد و یا صفحات شما در گوگل دیده نشوند. مشکلاتی نظیر لینک شکسته ها، ساختار نامناسب سئو، خوانایی پایین صفحات، ری دایرکت های نامناسب، سرعت پایین صفحات، رسپانسیو نبودن صفحات موبایل، محتوای کپی و … مواردی هستند که باید برطرف کنید. این یک باید است.

یک چک لیست بسازید و سئو سایت تان را بازبینی کنید. ابزارهای زیادی برای حل این مشکلات وجود دارند. سعی کنید اول این مشکلات را برطرف کنید و بعد سراغ بهبود محتوا و سایر فاکتورهای لینک سازی بروید.

7. بهینه نکردن عکس ها

عکس ها بسیار مهمند. اینکه شما از چه عکس هایی در محتوای تان استفاده می کنید و چگونه برای آن ها تگ آلت و متن جایگزین و توضیحات می نویسید در دریافت ترافیک بسیار موثرند. می دانید که بخش تصاویر در گوگل بسیار محبوب است. باید بدانید که چگونه و با چه هدفی این عکس ها را به کاربران نشان بدهید تا بتوانید از این طریق هم ترافیک دریافت کنید.

باید تحقیق کنید و ببینید چه کلمات کلیدی بیشتر برای جستجوی عکس ها استفاده می شوند. برخی کلیدواژه ها اصلا اهمیتی برای جستجوی تصاویر ندارند. اما برخی کی وردها به شدت جستجو می شوند و باید بدانید چه عکس هایی را برای چه کلیدواژه هایی بهینه کنید.

سایز عکس ها و مواردی از این دست هم بسیار مهم است. باید این عکس ها را با بهترین کیفیت و کمترین حجم قرار دهید تا آسیبی به سرعت صفحات نرسد.

جمع بندی

سئو تغییر کرده است. هر روز تغییر می کند و شما هم باید متناسب با این تغییرات استراتژی های جدید تر و کارآمدتر را جایگزین استراتژی های قدیم کنید. این 7 عادت بد سئو بین افراد بسیار رایج هستند. شما نباید مرتکب چنین اشتباهاتی شوید. چون هم زحمات شما را به باد می دهند و هم ممکن است تاثیر مخربی روی سئو داشته باشند.