آموزش سئو برای مبتدیان

اگر شما هم جزو گروه افرادی هستید که می‌خواهید سئو را یاد بگیرید، به صفحه ما خوش آمدید. ما در این مقاله علاوه بر تعریف‌های اولیه، چند نکته آموزشی آموزش سئو برای مبتدیان را نوشته‌ایم. همچنین اینکه برای موفقیت در این حوزه چه کاری انجام دهید. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

سئو چیست؟

اولین گام برای اینکه وارد حوزه سئو شوید، شناخت آن است. اینکه سئو چیست؟ همین الآن اگر در اینترنت کمی جست‌وجو کنید، تعریف‌های زیادی پیدا خواهید کرد که هر کدام هم به یک هدف نهایی اشاره می‌کنند؛ قرار گرفتن لینک سایت در صفحه اول گوگل. در حقیقت سئو شامل تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود تا سایت را در ازای جست‌وجوی بعضی کلمات کلیدی خاص در صفحه اول گوگل نمایش دهید. به عبارتی دیگر، هدف سئوکار این است. این هدف شاید ظاهری ساده باشد؛ اما در عمل خیلی سخت است. آن هم برای وبسایت هایی که در حال حاضر در حوزه خاص خودشان قوی کار کرده‌اند؛ مثل کلمات فروشگاه اینترنتی، بیمه، فروش بلیت هواپیما و قطار.

چرا سئو مهم است؟

وقتی عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، چقدر احتمال دارد که به صفحه دوم یا سوم بروید؟ یک بار کاریکاتوری در فضای مجازی منتشر شد که در آن چند نفر درصدد مخفی کردن یک جنازه بودند. وقتی دوستشان از آن‌ها علت این کار را پرسید؟ خیلی راحت در پاسخ گفتند، برای اینکه کسی اینجا را سر نمی‌زند. واقعاً هم همین است. البته نمی‌توان به این دقیقی گفت؛ اما با توجه به آمارهایی که خود گوگل منتشر کرده است، بیشترین نرخ کلیک مربوط به لینک‌هایی بوده است که در سه رتبه اول بودند.

پس سئو مهم است؛ برای اینکه شما با استفاده از تکنیک‌های آن می‌توانید لینک سایتتان را در صفحه یک و در سه موقعیت ابتدایی قرار دهید؛ اما حالا قرار گرفتن در این موقعیت شامل چه مزایایی را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • افزایش ترافیک ورودی
  • افزایش فروش محصول یا خدمات
  • بهینه سازی برندینگ
  • افزایش رتبه سایت

هدف آموزش سئو برای مبتدیان در تمامی دوره‌ها در این است که آن‌ها بتوانند به این اهداف برسند.

ویژگی‌های سئوکار تازه وارد چیست؟

اصلاً سئو چیزی نیست که مثل دانشگاه استاد یا مدرس به شما جزوه‌ای را بگوید، بعد آن را حفظ کرده و در آخر با گرفتن نمره 20 به خود بگویید که سئوکار شده‌اید. در خوشبینانه ترین حالت، باید گفت که با این شرایط شما فقط 10% مسیر سئو را پیش رفته اید. مطمئن باشید که خیلی‌های دیگر هم مانند شما در دیگر موسسه‌ها شرکت کرده‌اند و نمره 20 گرفته‌اند. حالا اینکه این نمره 20 چقدر به عدد واقعی خودش نزدیک است، سؤال‌برانگیز خواهد بود. پس فقط به شرکت در یک کلاس ساده دل نبندید.

اول از همه و قبل از ورود به این حوزه، شما باید چند ویژگی را بررسی کنید. اگر چنین ویژگی‌های اخلاقی را در خود داشتید، می‌توان گفت که در این حوزه موفق خواهید شد. این ویژگی‌ها شامل:

باید صبور باشید. سئو چیزی نیست که در طول یک شب جواب دهد. گاهی باید حداقل 6 ماه یا یک سال روی سایت کار کنید تا بتوانید جواب بگیرید.

اهل یادگیری و مطالعه باشید. تکنیک‌های سئو ثابت نیست؛ در حقیقت تکنیکی که شما امروز به کار می برید، ممکن است که چند سال دیگر یا حتی شش ماه دیگر، اصلاً به کار نیاید.

وجدان کاری داشته باشید و سعی نکنید تا از راه تقلب و استفاده از تکنیک‌های سیاه به رتبه بالا در گوگل برسید.

اهل تعامل با دیگران باشید. این دیگران در حقیقت دیگر متخصصان سئو هستند. هرچه دایره ارتباطی خود را بیشتر کنید، هم با افراد قوی‌تری آشنا شده و هم اینکه بهتر می‌توانید در جریان آخرین مطالب و اخبار قرار بگیرید.

از رقابت نترسید؛ اما اصول رقابت سالم را رعایت کنید. متأسفانه بعضی سئوکاران تازه وارد اقدام به ارسال کدهای مخرب به سمت وبسایت های رقیب خود می‌کنند. چنین کاری به هیچ وجه درست نیست. باید بدانید که در سئو سایت دست بالای دست زیاد است. افراد قوی‌تر از شما هم وجود دارند که با استفاده از فوت کوزه‌گری و قلق‌های خاص خود، سیگنال‌های منفی بدتری را به سمت سایت شما هدایت خواهند کرد.

چه مواردی در آموزش سئو برای مبتدیان وجود دارد؟

برای مبتدیان تمامی موارد در حالت پایه قرار دارد. البته به موضوع آن بستگی دارد؛ اما باید گفت که هر کدام را اگر بخواهید به صورت تخصصی یاد بگیرید، اول از همه اینکه کلی نکته دارند و دوم اینکه بسیاری از این نکات را باید بیشتر در حین کار واقعی یاد گرفت. به هر حال در پکیج آموزشی خدمات سئو برای مبتدیان نیز موارد زیر آموزش داده می‌شود:

  • کلمات کلیدی چیست و چگونه می‌توان بهترین آن‌ها را پیدا کرد؟
  • چگونه کلمات کلیدی را می‌توان در صفحه قرار داد؟
  • ساختار بهینه سایت باید چگونه باشد؟
  • لینکدهی داخلی و بک لینک سازی به چه صورت است؟
  • سرعت سایت چیست؟
  • مهم‌ترین ابزارهای گوگل و سئو چیست و چگونه می‌توان با آن‌ها کار کرد؟
  • تولید و بازاریابی محتوا چیست؟
  • چگونه عکس‌ها را می‌توان بهینه کرد؟
  • سئو داخلی، خارجی و فنی چیست؟
  • نسخه موبایل چیست؟
  • تغییرات سئو تاکنون به چه صورت بوده است؟
  • تبلیغات اینترنتی چیست؟
  • رپرتاژ آگهی چیست؟

این‌ها فقط بخشی از سرفصل‌های آموزش سئو برای مبتدیان است. باید گفت که واقعاً نمی‌توان همه این‌ها را در چندین جلسه آموزش دارد. آموزش سئو دارای چندین بخش مقدماتی، متوسط و پیشرفته است. در بخش مقدماتی سعی می‌شود تا اطلاعات اولیه به کاربران آموزش داده شود. در سطح‌های بعدی، مدرس به هر بخش عمیق‌تر می‌شود.

البته یک سئوکار بیشتر از همه باید به سئو فنی و داخلی تسلط کامل داشته باشد. به دیگر موارد از جمله تولید محتوا و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی تسلط نیاز نیست؛ اما آشنایی نیاز است. به هر حال این‌ها روی سئو سایت تأثیر خواهند گذاشت.

نتیجه‌گیری

در بحث آموزش سئو برای مبتدیان بیشتر از همه به آموزش اصول ابتدایی تأکید می‌شود. بعد کم‌کم هر بخش را باید خود سئوکار تمرین کند. تا تمرین انجام نشود، فرد نمی‌تواند به اصول آن مسلط شود. در صورتی که علاقه دارید تا وارد این حوزه شوید، با ما تماس بگیرید تا کامل شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

چگونه می توان سئو را یاد گرفت؟

مانند سایر مباحث، روش های گوناگونی برای یادگیری سئو مانند شرکت در کلاس های حضوری یا آنلاین، دوره کارآموزی سئو، خود آموزی و غیره وجود دارد که شما می توانید با توجه به شرایط و موقعیت زندگی خود آن ها را انتخاب نمائید.

مهم ترین پیش نیاز یادگیری سئو برای مبتدیان کدام است؟

مهم ترین نکات و پیش نیاز برای یادگیری سئو آشنایی با مفهوم سئو و عملکرد موتورهای جستجو است.

انواع سئو کدام است؟

به طورکلی سئو به دو بخش سئوی داخلی یا On-page و سئوی خارجی یا Off-page طبقه بندی می شود.