سئو ویدئو

گوگل در جدیدترین آپدیتش اهمیت بسیار بالایی به ویدیوها و تصاویر داده است و مشاهده‌ی ویدیوها و کلیک بر روی عکس‌ها یا بزرگنمایی آن‌ها یک رویداد فعال در سایت محسوب می‌شود و گوگل آنالیتیکس هم این الگوریتم را پیاده ‌سازی کرده است. یعنی هم میزان زمان حضور در سایت را افزایش می‌دهند و هم بانس ریت یا نرخ پرش را کاهش می‌دهند. چیزی که اغلب سئوکارها فراموش می‌کنند و توجه کمی به آن می‌کنند.

گوگل می‌گوید: تمرکز بر جستجوی ویدیوها و تصاویر در حال حاضر بسیار بیشتر شده است و بخش‌ آموزش نیز در حوزه‌ی ویدیو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و محتوای باکیفیت در این زمینه افزایش پیدا کرده است در نتیجه می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای محتوای متنی باشد.

سئوکارها عموما ویدیوها و تصاویر را نادیده می‌گیرند اما چیزی که اهمیت دارد این است که باید برای سال 2019 تصمیمات مهم و جدی در این زمینه گرفته شود. می‌خواهیم به شما چند نکته‌ی مهم و ضروری در این زمینه بدهیم تا با سیستم شناسایی گوگل در عکس‌ها و ویدیوها آشنا شوید.

شناسایی عکس‌ها با سیگنال‌های مرتبط

بله درست حدس زدید. فناوری شناسایی تصاویر جدیدترین شاهکار گوگل است و اگر تصاویر شما ارتباط چندانی با موضوع نداشته باشند و یا حاوی اطلاعات مهم نباشند در جستجوی تصاویر رتبه‌بندی پایین‌تری خواهند داشت. سیگنال‌هایی برای تشخیص محتوای تصویر وجود دارد که باعث می‌شود تصاویر استفاده شده از هر نظر بررسی شوند. به این معنا که گوگل می‌تواند محتوای موجود در تصاویر شما را بدون در نظر گرفتن تگ‌های آلت و یا متن جایگزین و توضیحات شناسایی کند.

در برخی متن‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر از تصاویر طنز یا گیف‌ها و … استفاده می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی برای سیستم شناسایی عکس یک باگ محسوب شود اما در موارد تجاری و در سئو تخصصی سیستم شناسایی تصاویر کاملا با محتوا و متن‌ها و حاشیه‌های آن در ارتباط است و گوگل تا حد زیادی می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند.

توضیحات عکس‌ها یک فاکتور رتبه‌بندی نیست

گوگل می‌گوید: تگ‌های آلت، متن‌های جایگزین و توضیحات هیچگاه یک فاکتور مستقیم برای رتبه‌بندی نبوده‌اند و کلیدواژه‌های مورد استفاده در ارتباط با محتوا بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند و با این سیستم جدید اهمیت این متن‌ها کمتر و کمتر می‌شود. در نتیجه به جای سئو خشک و حالی متن‌ها باید به فکر ایجاد عکس‌ها و متن‌های مرتبط باشید. در ضمن کلیدواژه‌هایی که توسط آن‌ها ویدیو موردنظر شما در سایر وبسایت‌ها لینک می‌شود می‌تواند یک عامل خوب برای رتبه‌بندی ویدیوها و تصاویر شما باشد.

سئو داخلی برای ویدیوها همچنان جوابگو است.

وقتی ویدیویی را در وبسایت خود منتشر می‌کنید نوشتن یک توضیح یا چکیده برای ویدیو و بهینه‌سازی کلیدواژه‌های مرتبط با ویدیو می‌تواند تاثیر بسزایی در این کار داشته باشد. اگر ویدیو خود را در سیستم‌های استریم ویدیو نظیر یوتیوب، ویمئو و یا نسخه‌ی ایرانی آن مانند آپارات یا نماشا به اشتراک می‌گذارید بهتر است توضیحات آن را نیز به طور کامل با کلیدواژه‌های موردنظر خود و لینک‌های دسترسی بهینه‌ سازی کنید. اگر یک عنوان و یک متا دسکریپشن قدرتمند هم برای آن بنویسید نرخ کلیک آن نیز افزایش می‌یابد.

سرعت نمایش ویدیو بسیار مهم است پس باید نکات ضروری در ویدیو هاستینگ را حتما در نظر داشته باشید. این سرعت یک سیگنال بسیار مهم برای سئو ویدیو می‌باشد. اگر برای ویدیو خود یک عکس نمایش اولیه در نظر می‌گیرید بهتر است به غیر از تاثیرگذار بودن آن برای افزایش نرخ کلیک از عکس‌های جذاب استفاده کنید که حاوی اطلاعات مهم برای بازدیدکنندگان باشد.

بهتر است تنها به سئو داخلی وابسته نباشید و اگر می‌خواهید ویدیو شما دیده شود از طریق سایر روش‌ها ویدیو خود را پروموت کنید. از یوتیوب و اینستاگرام هم غافل نشوید.

ویدیوها سرعت بالایی برای سئو و کسب رتبه دارند.

ویدیوها محبوب‌ترند و افراد زیادی از ویدیو برای آموزش و یا دریافت اطلاعات اساسی استفاده می‌کنند. پس بیشتر دیده می‌شوند و اگر محتوای ویدیوها جالب توجه باشد گوگل نیز توجه ویژه‌ای به آن خواهد داشت. راحتی استفاده، دسترسی ساده و جمع‌آوری اطلاعات چندرسانه‌ای در داخل ویدیو باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر با آن درگیر شوند و یادگیری مطالب از طریق ویدیو نیز به مراتب سریع‌تر از متن است. پس سئو آن نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد چرا که میزان بازدید آن نسبت به محتوای متنی بیشتر است و جالب است بدانید که مشاهده‌ی یک ویدیو در وبسایت شما نرخ زمان حضور در وبسایت و میانگین زمانی جلسات بازدید را افزایش می‌دهید و نرخ پرش سایت را هم کاهش می‌دهد.

جمع بندی

گوگل سیستم شناسایی تصاویر را به تازگی ابداع کرده است و در تصاویر و ویدیوها به کار می‌بندد تا تصاویر مرتبط با کلیدواژه‌ها را از این طریق رتبه‌بندی کند. پس به عنوان یک سئوکار بهتر است با این سیستم آشنا شوید و عکس‌ها و ویدیوهای خود را منطبق با آن سئو و بهینه‌سازی کنید.