موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

موتورهای جستجو ماشین های پاسخگویی هستند و برای این ایجاد شده اند که بتوانند کشف کنند، بفهمند و بتوانند محتوای موجود در اینترنت را به نحوی سازمان دهی کنند که مرتبط ترین محتوا را برای پرسش کاربران پیدا کنند.

برای این که در نتایج جستجو ظاهر شوید، محتوای شما باید برای موتور های جستجو قابل رويت باشند. البته همه می دانند که باید سایتشان در دسترس موتور های جستجو باشد. مسلما در صورتی که یک موتور جستجو نتواند سایت شما را مشاهده کنند نمی تواند محتوای شما را در SERPها(نتایج صفحه موتور جستجو) نمایش دهد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتور های جستجو سه بخش اصلی دارند:

  1. Crawl(خزیدن): برای پیدا کردن محتوا در اینترنت می گردند، و هر لینک، URL و کدی که برسند آن را بررسی می کنند.
  2. Index(فهرست کردن): در این قسمت موتورهای جستجو هر محتوایی را که در پروسه crawling پیدا کرده اند را ذخیره و سازماندهی می کنند. هر صفحه ای که ایندکس می شود اماده ی نمایش به عنوان سوالات مربوطه کاربران در موتورهای جستجو است.
  3. Rank: قسمت هایی از محتوا فراهم می شود که بهترین پاسخ به سوالات جستجو کننده است. به زبان ساده تر نتایج جستجو را به نحوی مرتب می سازد که جواب بهتری برای جستجو کننده نمایش داده شود.

کراولینگ موتورهای جستجو چیست؟

کراولینگ پروسه کشفی است که موتور جستجو انجام می دهند. موتورهای جستجو تیمی از ربات ها که به عنوان کراولرها(crawlers) و عنکبوت ها(spiders) شناخته می شوند را برای کشف و اپدیت محتوا می فرستد. محتوا در اینترنت از همدیگر متفاوت هستند. یک محتوا می تواند صفحه ی وب، عکس، ویدیو، PDF و غیره باشند. اما در کل محتوا صرف نظر از فرمت آن ها با لینک پیدا می شوند.

ربات ها شروع می کنند که چند صفحه وب را بررسی کنند، سپس به دنبال لینک های موجود در آن صفحه می روند تا اینکه URLهای جدید را پیدا می کنند. این پروسه به همین نحو ادامه پیدا می کند و محتوای کراولر ها می توانند هر لحظه محتوای جدیدی را کشف کنند و آن را یه ایندکس خود اضافه می کنند. حال پایگاه داده ای بسیار عظیم از URL ها کشف و ذخیره شده است و بعدا زمانی که یک جستجو کننده به دنبال اطلاعاتی می گردد، موتور های جستجو گر بتوانند محتوای موجود بر روی URL را برای کاربر بازیابی کنند.

ایندکس موتورهای جستجو چیست؟

موتور های جستجو سعی می کنند که اطلاعات فوق العاده زیادی را که در مرحله ی پیش به کشف کرده اند را دسته بندی و ذخیره کنند و محتوای را که به اندازه ی کافی مناسب هستند را برای کاربران عرضه می کنند.

رنکینگ موتور جستجو

وقتی یک نفر جستجویی را انجام می دهد، موتور جستجو صفحه ی اول خود را برای مرتبط ترین محتوا اماده می کند سپس این صفحه را بر اساس مرتبط ترین محتوا مرتب می کند به امید اینکه بتواند در پرسش کاربر را به درستی جواب بدهد. این مرتب سازی نتایج جستجو بر اساس مرتبط ترین محتوا را رنکینگ می گویند. در کل می توان فهمید هر سایتی که بالاتر قرار گرفته است موتور جستجو فکر می کند بهترین جواب برای جستجوی شما است.

امکان این وجود دارد که شما ربات و کراولرهای موتور جستجو را بلاک کنید که به بخش یا کل سایت شما دسترسی نداشته باشند و نتوانند آن قسمت ها را ایندکس کنند. تا زمانی که شما بخواهید موتور های جستجو از سایت شما دور باشند مشکلی نیست و موتور های جستجو نمی توانند محتوای شما را ایندکس کنند و لی در غیر این صورت شما باید مطمئن باشید که سایت شما به جستجو گر ها اجازه ی ورود می دهد.

در کل ما می خواهیم به شما یاد بدیم چگونه با موتور های جستجو کار کنید نه اینکه با آن ها مقابله کنید!

نکته: در سئو، همه‌ي موتورهای جستجو مشابه عمل نمی کنند

`

بسیاری از افراد وقتی راجب به سئو و موتور جستجو حرف زده می‌شود تنها به گوگل فکر می کنند، البته حق دارند از هر کسی بپرسید موتور جستجوگر چیست می گوید گوگل ولی نباید سایت های دیگر مانند بینگ و یاهو را به کلی از خاطر برد. بیش از ۳۰ موتور جستجو در دنیا وجود دارد ولی کل جامعه ی سئو فقط به گوگل فکر می کند شاید بپرسید چرا؟ جواب کوتاه است همه ازگوگل استفاده می کنند. هر چیزی که ما در اینترنت به دنبال آن هستیم را از گوگل می خواهیم، برای عکس سراغ Google Images می رویم برای نقشه سراغ Google Maps می رویم و برای فیلم نیز YouTube(از دارایی های گوگل) را باز می کنیم. بیش از ۹۰٪ جستجوی های اینترنت توسط گوگل انجام می شود، که تقریبا ۲۰ برابر سهم بینگ و یاهو به هم است!

کراولینگ: آیا موتورهای جستجو می تواند سایت شما را پیدا کند؟

همانطور که قبلا گفتیم، اطمینان حاصل کنید که سایت شما crawled ایندکس می شود، اولین و اصلی ترین شرط برای نمایش سایت شما در SERPها. برای فهمیدن اینکه کدام صفحه شما ایندکس شده است باید به استاد بزرگ گوگل مراجعه کنید، سپس در کادر جسجتو عبارت «site:yourdomain.com» را جستجو کنید فقط مانند زیر yourdomain را با دامنه خود عوض کنید.

این کار به شما نشان می دهد که گوگل کدام صفحه از دامنه وارد شده را ایندکس کرده است.

صفحات سئوکار در گوگل

عددی که در کادرنمایش داده می شود(About 583 results) تعداد صفحه های ایندیکس شده است اما این تعداد قابل اطمینان نیست و صفحه های ایندکس شده ی شما می‌تواند از این کمتر ویا بیشتر باشد، در کل یک ایده به شما در باره تعداد صفحات ایندکس شده می دهد.

برای نتایج دقیق تر می توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید در انجا می توانید نظارت بیشتر بر گذارش های ایندکس سایت خود داشته باشید، همچنین در انجا می توانید نقشه ی سایت خود را نیز وارد کنید و ببینید چه صفحه های ایندکس شده است. برای استفاده از این سرویس شما باید اکانت در Google Search Console داشته باشید که خوشبختانه ثبت نام آن رایگان است.

اگر سایت شما در هیچ جایی نمایش داده نمی شود چندین دلیل می تواند وجود داشته باشد:

  • سایت شما کاملا جدید است و هنوز توسط ربات های کراولر پیدا نشده است.
  • سایت شما هیچ پیوند خارجی ندارد.
  • نحوه ی ناوبری در سایت شما برای ربات ها سخت است و نمی توانند به راحتی صفحه ها را پیدا کنند.
  • سایت شما حاوی قطعه کد های ساده ای است که از ورود ربات ها و کراولر های موتور جستجو جلوگیری می کند.
  • سایت شما به دلیل استفاده از تاکتیک های اسپم پنالتی شده است.

اگر سایت شما هیچ لینک خارجی ندارد نگران نباشید با ثبت XML نقشه سایت خود در Google Search Console می توانید ایندکس کنید همچنین می توانید بصورت دستی URLهای سایت خود را برای گوگل بفرستید. البته هیچ زمانتی وجود ندارد که سایت شما سریعا ایندکس شود ولی بهتر است این راه را هم امتحان کنید.

آیا موتورهای جستجو می‌توانند کل سایت شما را ببینند؟

گاها موتور های جستجو فقط می توانند قسمتی از سایت شما را با عملیات کراولینگ پیدا کنند، اما بقیه صفحات و بخش ها می تواند به دلیل یا دلایلی مبهم باقی بمانند. مهم است که اطمینان داشته باشید که موتور های جستجوی قادر به کشف کل سایت شما باشند چون شما مطلاب مهم را در سایت خود قرار می دهید و می خواهید همه ی محتوای شما در نتایج وجود داشته باشد نه صرفا صفحه اصلی(home) شما.

ار خودتان بپرسید که ایا یک کراولر(ربات خزنده موتور جستجو) می توان روی سایت شما بخزد یا وارد عمق سایت شما بشود؟

آيا محتوای شما پشت فرم ها ورود پنهان شده است؟

اگر در سایت شما لازم است که کاربران برای دسترسی به محتوا ثبت نام بکنند، مطمئن باشید که محتوای شما ایندکس نمی شود چون ربات موتور‌های جستجو برای ثبت نام کردن طراحی نشده اند!

روی کادر جستجو تکیه نکنید

ممکن است بعضی از افراد فکر کنند چون در سایت آن ها فرم جستجو وجود دارد پس ربات ها می توانند همه ی محتوا را در سایت آن ها پیدا کنند. توجه داشته باشید ربات‌ها نمی توانند از کادر جستجو استفاده بکنند.

آیا متون در محتوای غیر متنی مخفی شده اند؟

رسانه های غیر متنی مانند عکس، فیلم، گبف و غیره نباید به عنوان رسانه ای انتخاب شود که بخواهید متن های داخل آن ایندکس شود. در حالی که موتور های جستجو روز به روز پیشرفته می شوند و می توانند محتوای تصاویر و ویدیو ها را نیز تا حدی تشخیص بدهند ولی متن های داخل آن به عنوان محتوای متنی ایندکس نمی شود. پس برای نوشتن از قالب رایج HTML استفاده کنید.

آیا موتورهای جستجو می توانند راهنمای سایت شما را دنبال کنند؟

فقط یک ربات لازم است که لینک شما را در سایت خارجی پیدا کند و وارد سایت شما شود. به یک مسیر از لینک ها احتیاج دارد که بخش های دیگر سایت شما هم وارد شود. اگر می خواهید ربات ها متوجه صفحه شما شود باید از جایی لینک داشته باشند مثلا اگر سایت شما صفحه ای وجود دارد که هیچ لینکی در آن نیست و هیچ جای به آن لینک نداده باشد این صفحه را کلا نامرئی فرض کنید. اشتباه بسیاری از سایت ها همین است که ساختار ناوبری سایت و صفحات را به نحوی انجام می دهند که برای موتور های جستجو غیر قابل دسترس هستند. برای اطلاع بیشتر در مورد استراتژی لینک ها این مطلب را مطالعه کنید.

اشتباهات ناوبریی که می تواند ربات ها را از دسترسی به کل سایت باز دارد:

  • داشتن ناوبری متفاوت در گوشی‌های موبایل و دسکتاپ
  • ناوبریی که منو ها در آن به جای HTML با زبان های دیگر مانند جاوا اسکریپت نوشته شده باشند. ربات های گوگل به مرور زمان بهتر سایت هایی را می فهموند که با جاوا اسکریپت نوشته شده است ولی در کل هنوز با ان‌ها مشکل دارد. برای اینکه گوگل بهتر سایت شما را بشناسد از HTML استفاده کنید.
  • شخصی سازی و نمایش محتوای متفاوت و یا منحصر به فرد به کاربران ممکن است باعث پنهان شدن بعضی از محتوا برای ربات ها شود.
  • لینک نکردن یک صفحه ی اصلی سایت. به یاد داشته باشید لینک مسیری است که ربات های می توانند قسمت های مختلف سایت شما را پیدا کنند.

به این دلایل لازم است که سایت شما ناوبری تمیز و ساختار URL پوشه ای داشته باشد.

ساختار اطلاعات

ساختار اطلاعات به معنی نحوی سازماندهی و برچسب گذاری در وبسایت است که بهبود کارایی و پایداری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. بهترین ساختار یک سایت ساختار بصری است، به این معنی که کاربران نباید برای پیدا کردن محتوای و گشت و گذار در سایت شما، زیاد فکر کنند.

سایت شما حتما باید یک صفحه کاربردی ۴۰۴ (در مورد خطای ۴۰۴ بیشتر بخوانید) داشته باشد برای زمانی که کاربر بر روی لینک خراب شده یا اشتباه نوشته شده کلیک می کند. بهترین صفحه ۴۰۴ صفحه ای است که بتواند کاربر را دوباره به سایت برگرداند و کاربر به دلیل این که صفحه مورد نظر پیدا نشده است از سایت خارج نشود.

به موتورهای جستجو بگوید چگونه سایت شما را بگردد

حالا که مطمئن شدید که کراولرها می توانند به همه ی قسمت های سایت شما دسترسی داشته باشند باید کاری کنید که به بعضی صفحات دسترسی نداشته باشند! شاید بپرسید چه صفحه هایی؟ بیشتر سایت ها حوایی صفحه هایی هستند که بهتر است موتور جستجو آن را ایندکس نکنند مانند URLهای قدیمی که حاوی محتوای ضعیف هستند، URLهای تکراری(مانند پارامتر های مرتب سازی و فیلتر برای ای‌کامرس)، نمونه صفحه‌های تبلیغات، صفحه‌های تستی و غیره.

همچنین مسدود کردن صفحات از موتورهای جستجو می تواند کراولر ها را می تواند صفحات مهم شما را اولویت بندی کند و بودجه ی کراول کردن صفحه های مهم شما افزایش پیدا کند، منظور از بودجه کراول میانگین صفحه هایی است که ربات های موتور جستجو در سایت شما بررسی می کند.

راهنمایی ربات‌ها به شما این امکان را می دهند که ربات هایی مانند گوگل‌‌بوت را با استفاده از فایل robots.txt، مگا تگ، فایل sitemap.xml و غیره راهنمایی کنید.

Robots.txt

فایل robots.txt در ریشه سایت شما قرار دارد(به عنوان مثال yourdomain.com/robots.txt) و به کراولر ها توصیه می کند که موتور جستجو کدام قسمت از سایت را باید و کدام قسمت را نباید کند(برای اشنایی بیشتر با robots.txt این مطلاب را بخوانید). بهترین راه برای مسدود کردن ربات‌ها از صفحه غیر خصوصی استفاده از robots.txt است.

شما نباید در اینجا ربات‌ها را از دسترسی به صفحه های حساس و خصوصی بلاک کنید چون هر کاربری یا ربات با یک جستجوی ساده می تواند می‌تواند به صفحه ی robots.txt دست پیدا کند و URLها را ببیند.

نکات:

  1. اگر ربات گوگل نتواند فایل robots.txt را پیدا کند به کراول کردن سایت ادامه می دهد(کد وضعیت 40X HTTP).
  2. اگر ربات گوگل robots.txt را پیدا کند اغلب از دستورات پیری می کند و طبق دستورات به کراول کردن سایت می پردازد(کد وضعیت 20X HTTP).
  3. اگر گوگل نتواند کد وضعیت 20X HTTP یا 40X HTTP را دریافت کند(مثلا کد 501 خطای سرور) نمی تواند مطمئن شود که ایا سایت شما فایل robots.txt دارد یا نه و به همین دلیل سایت شما را کراول نمی کند.

دستورات متا

دو نوع ربات دستورات متا پرکاربرد وجود دارد که meta robots tag و x-robots-tag نام دارند. هرکدام درستور العمل های قویی در مورد چگونگی کراول و ایندکس کردن محتوای URL ارائه می کنند.

x-robots-tag در مقیاس خودش انعطاف پذیری و قابلیت بیشتری را در زمینه بلاک کردن موتور های جستجو فراهم می کند چون شما می توانید از عبارات منظم استفاده کنید، فایل های غیر HTML را مسدود کنید و تگ های noindex در سراسر سایت اعمال می شود.

این ربات ها بهترین گزینه برای بلاک کردن URL های حساس و خصوصی در برابر موتور های جستجو هستند.

نکته: بهتر است برای پنهان کردن URLهای حساس فرم لاگین امن در نظر بگیرید تا کلا خیالتان در موردن ایندکس نشدن آن راحت شود.

نکته وردپرس: در قسمت داشبورد> تنظیمات> خواندن مطمئن شوید تیک مربوط به «قابلیت مشاهده موتور جستجو» را زده اید، در غیر این صورت موتورهای جستجو از ایندکس کردن سایت شما به دلیل وجود فایل robots.txt صرف نظر می کنند.

از این مشکلات رایج اجتناب کنید و شما سایت تمیز خواهید داشت که کراولر ها اماده جستوی سایت شما می شوند.

بعد از اینکه سایت شما توسط کراولر ها بررسی شد قدم بعدی این است که مطمئن شوید محتوای شما ایندکس می شوند.

نقشه‌های سایت

کاربرد نقشه سایت از اسم آن پیدا است. نقشه سایت لیستی از URLها است که به کراولر ها می گوید کجای سایت را کشف و ایندکس محتوا بگردند ساده ترین راه برای اطمینان داشتن از اینکه آیا گوگل صفحات پر اهمیت شما را پیدا می کند این است که یک فایل تقشه ی سایت با استاندارد های گوگل ایجاد کنید و آن را در کنسول جستجوی گوگل(Google Search Console) ثبت کنید. ارسال نقشه سایت نیاز سایت را به یک رابط کاربری و ناوبری تمیز از بین نمی برد اما مطمئنا به کراولر ها مسیر صفحات مهم را نشان می دهد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد سایت مپ این مقاله را مطالعه کنید)

کنسول جستجوی گوگل

بیشتر سایت های ای‌کامرس با اضافه کردن پارامترهای خاص به URL ها محتوای مشابه‌ی را در صفحات مختلف به شما نشان می دهند. اگر تا به حال از سایت های خرید انلاین استفاده کرده باشید جستجوی خود را با استفاده از فیلتر ها محدود کرده اید. برای مثال در یک سایت خرید گوشی شما جستجوی خود را به یک برند خاص(اپل، سامسونگ، هواوی و غیره)، سایز و کیفیت صفحه نمایش، حافظه ی داخلی و غیره محدود می کنید، هر بار که یک فیلتری را اعمال می کنید تغییر کمی در URL شما ایجاد می شود؛ حال گوگل از کجا بداند که کدام URL را دراختیار کاربر جستجو کننده قرار بدهد؟ گوگل خیلی هوشمندانه تغییرات پارامتر های جستجوی سایت شما را درک می کند اما شما می توانید در کنسول جستجوی گوگل، ویژگی های پارامتر جستجوی خود را برای گوگل توضیح دهید تا اینکه گوگل بفهمد چگونه با سایت شما برخورد کند.

پارامترهای خاص

ایندکسینگ: موتورهای جستجو چگونه سایت را درک و بیاد می آوردند؟

زمانی که فهمیدید سایت شما کراول شده است وقت آن می رسد که کاری کنید صفحه ها و محتوای شما ایندکس شود. کشف و بررسی شدن محتوای شما توسط کراولرهای موتور جستجو به معنی ایندکس شدن آن ها نیست.در بخش قبلی در باره‌ی چگونگی کشف و بررسی محتوا شما توسط کراولرهای موتور جستجو بحث کردیم. حال ایندکس به عملی گفته می شود که محتوای کشف و بررسی شده ی شما ذخیره می شود. بعد از آن که که کراولر یک صفحه را پیدا می کند موتورهای جستجو دقیقا آن را مانند یک مرورگر رندر می کنند. در میان این پروسه موتورهای جستجو محتوای وب را نیز انالیز می کنند و در این میان اطلاعاتی ذخیره می شود به این اطلاعات ذخیره شده ایندکس می گویند.

در باره‌ی اینکه چگونه ایندکسیگ کار می کند مطالعه کنید و مطمئن شوید سایت شما هم به این دیتابیس راه پیدا می کند.

آیا من می‌توانم بفهمم ربات کراولر گوگل چگونه صفحه‌ی من را می‌بیند؟

بله، اخرین باری که یک ربات گوگل از سایت شما بازدید می کند یک نسخه از صفحه نیز کش می شود.

گوگل صفحات وب را در فرکانس های مختلفی کش می کند. سایت های قدیمی و بیشتر شناخته شده که بطور مداوم بروزرسانی می شوند به محض انتشار یک پست سایت آن ها بررسی و ایندکس می شود ولی سایت ها تازه کار و کمتر شناخته شده و سایت هایی که دیر بروزرسانی می شوند دیرتر توسط کراولر ها بررسی و ایندکس می شوند.

شما می توانید با کلیک بر روی فلش کشویی و انتخاب «Cached» که در نتایج صفحه ی جستجو وجود دارد کشی که گوگل از صفحه ی شما ذخیره کرده است را نگاه کنید.

کش گوگل

همچنین شما می توانید نسخه ی متنی کش سایت خود را ببینید و مطمئن شوید که ایا قسمت های مهم محتوای شما نیز بررسی و کش شده است؟

آیا ممکن است صفحات از ایندکس حذف شوند؟

جواب مثبت است، امکان حذف صفحات از ایندکس وجود دارد. بعضی دلایل حذف URL از ایندکس در زیر اورده شده است:

  • URL خطای (4XX) not found یا خطای سرور (5XX) را باز می گرداند ‌– این خطا ها می توانند اتفاقی باشند. مثلا ممکن است که صفحه منتقل شده باشد و هنوز ری‌دایرکت ۳۰۱ نصب نشده باشد گاها هم می تواند عمدی باشد مثلا مدیر سایت صفحه را کلا حذف کرده است.
  • به URL مگاتگ noindex اضافه شده باشد – ‌این تگ به احتمال زیاد توسط مدیر سایت اضافه شده است و مدیر سایت از موتور جستجو می خواهد که صفحه را از نتایج حذف کند.
  • URL توسط موتور جستجو پنالتی شده است به این دلیل که دستور العمل های مربوط به وبمستران موتور جستجو را نقض کرده است که نتیجه ی آن حذف از نتایج است.
  • URL به دلیل نیاز داشتن به رمز عبور کراولر ها را بلاک کرده است در این مورد سایت قبل از نمایش محتوا به کاربران از آن ها در خواست رمز می کند.

اگر که یکی از URL شما که قبلا در نتایج گوگل وجود داشت و الان دی ایندکس شده است و بعد از بررسی موتجه شدید هیچ مشکلی ندارد به کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید و بصورت دستی URL را ثبت کنید.

رنکینگ: موتورهای جستجو چگونه به URLها رنک می‌دهند؟

چگونه موتورهای جستجو اطمینان داشته باشند زمانی که یک کاربر پرسشی را در کادر جستجو وارد می کند مرتبط ترین پاسخ را دریافت کند؟ این پروسه که موتور جستجو نتایج را بر اساس مرتبط ترین جواب به پرسشها رتبه بندی می کند به عنوان رنکینگ شناخته می شود.

برای این کار، موتور های جستجو از الگوریتم‌ها استفاده می کنند، فرایند و فرمول هایی که اطلاعات ذخیره شده را باز یابی می کند به نحوی آن را مرتب می کند که معنی دار شوند. این الگوریتم ها در طول سال تغییرات زیادی را تجربه کرده اند و این تغییرات برای بالا بردن کیفیت نتایج جستجو ها ایجاد شده است.برای مثال گوگل، هر روز تنظیمات الگوریتمی جدید را اعمال می کند بعضی از این بروزرسانی ها کمی کیفیت الگوریتم را بهبود می بخشند، در حالی که بقیه بروزرسانی ها برای حل مشکلات خاصی در الگوریتم ها اعمال می شوند. مانند الگوریتم پنگوئن برای مقابله با لینک های اسپم. برای اشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل این مقاله را بخوانید.

چرا الگوریتم ها بصورت مداوم تغییر می کنند؟ درحالی که اغلب گوگل مشخصات بروزرسانی های جدید را بر ملا نمی کند و نمی گوید چرا و برای چی این بروز رسانی را عرضه کرده است. تنها چیزی که ما میدانیم این است که گوگل با این بروز رسانی ها می خواهد بهبود نتایج کلی را روز به روز بهبود ببخشد.اگر سایت شما بعد از بروز رسانی ضربه خورده است، می توانید به راهنمایی کیفیت گوگل و یا دستورالعمل های کیفیت جستجو مراجعه کنید هر دو به شما می گویند که موتور های جستجو از شما چی می خواهند.

موتورهای جستجو از شما چه می خواهند؟

موتورهای جستجو همواره یک موضوع را می خواهد: اینکه بهترین جواب را به بهترین نحو برای جستجو کنندگان فراهم کند. شاید بپرسید پس چرا سئو ی الان با چند سال پیش فرق دارد؟

شما فکر کنید موتور های جستجو مانند فردی هستند که دارد زبان جدید یاد میگیرد.

در ابتدا درک موتورهای جستجو بسیار ابتدایی بود — هر سایتی را در نتایج نمایش می داد. در طول زمان درکشان قوی تر و عمیق تر شد و آن ها معنا شناسی یاد گرفتند.ان ها به مرور معنی که در پشت زبان ها قرار را فهمیدند و ارتباط میان کلمات و جمله ها را درک کردند. در نهایت، با تمرین کافی، دانش اموز به اندازه کافی زبان را یاد گرفته است به حدی که نکات ظریف را نیز درک می کند، و می تواند سوال های ناقص و مبهم را نیز جواب دهد.

زمانی که موتورهای جستجو تازه شروع به یادگیری زبان ما کردند، بسیار راحت تر بود که با سیستم دستورالعمل های موتور جستجو بازی بکنید وان ها را با استفاده از ترفند ها و تاکتیک های خاص فریب دهید. به عنوان مثال کلمه ی کلیدی مانند «جوک خنده دار» را مد نظر قرار می دهیم. شما این کلمه ی کلیدی را چندین بار در سایت خود قرار می دهید و امید وارید که با برجسته نشان دادن این کلمه موتور جستجو رنک محتوای و سایت شما را بهبود ببخشد.

به جوک خنده دار خوش امدید! ما جالب ترین جوک های دنیا را می گوییم. جوک های خنده دار سرگرم کننده و دیوانه هستند. جوک خنده دار در انتظار شما است. بشینید و جوک های خنده دار را بخوانید زیرا جوک های خنده دار می توانند شما را خوشحال و سرگرم بکنند. بعضی از خنده دار ترین و محبوب ترین جوک های خنده دار.

این تاکتیک تجربه کاربری بسیار وحشتناکی را فراهم می اورد. به جای خندیدن به جک خنده دار کاربران با جملات ناراحت کننده که خواند آن هم سخت و زننده است بمباران می شوند. در قدیم این تاکتیک ها کار می کردند ولی موتور های جستجو هیچ وقت نمی خواستند اینگونه شود.

نقش لینک ها در سئو

زمانی که ما در مورد لینک ها حرف می زنیم، دو منظور می توانیم داشته باشیم. بک لینک یا «لینک های ورودی» که لینک هایی از وبسایت هایی دیگر وجود دارند و به سایت شما اشاره می کنند و در مقابل لینک های داخلی وجود دارد. لینک هایی داخلی، لینکی در سایت شما هستند که به صفحه های دیگر موجود در یک سایت مشابه اشاره می کنند.

لینک ها از لحاظ تاریخی نقش بزرگی در SEO داشته اند. در ابتدا، موتور های جستجو برای فهمیدن اینکه کدام URLها بیشتر قابل اطمینان هستند و به کدام یک رنک بیشتری بدهند به لینک ها مراجعه کردند. آن ها تعداد لینک هایی که به یک مطلب یا سایت اشاره می کند را حساب می کنند و برای بهبود رتبه از آن استفاده می کنند.

لینک ها شباهت زیادی به نقل قول های انسان دارد. به مثال زیر که درمورد یک کافی شاپ است توجه کنید.

  • ارجاع از دیگران = نشانه ی قدرت

مثال: بیشتر افراد می گویند کافی شاپ مهران بهترین کافی شاپ در کل شهر است.

  • ارجاع از خود = مغرضانه، بنابراین نشانه خوبی از قدرت نیست

مثال: مهران ادعا دارد که کافی شاپ مهران بهترین کافی شاپ در کل شهر است.

  • ارجاع از منابع بی اهمیت و یا کم کیفیت = نشانه خوبی از قدرت نیست و حتی می تواند شما را به عنوان اسپم نشانه گذاری کند.

مثال: مهران افرادی دارد که هیچ وقت به کافی شاپ نرفته اند و به آن ها پول داده است که بقیه بگویند کافی شاپ مهران چقدر عالی است.

  • بدون ارجاع = قدرت نامشخص
  • مثال: کافی شاپ مهران ممکن است خوب باشد ولی کسی را پیدا نمی کنید که در مورد آن نظری داشته باشد پس شما نم یتوانید مطمئن شوید.

به این دلیل است که رنک صفحه «PageRank» درست شده است. رنک صفحه (بخشی از الگوریتم اصلی گوگل) یک الگوریتم انالیزور گوگل است که به افتخار هم بنیان گذار گوگل لری پیج «Larry Page» نام گذاری شده است. رنک صفحه اهمیت یک صفحه ی وب را با استفاده از لینک هایی که به آن اشاره می کند اندازه گیری می کند. فرض بر این است که صفحه ای مرتبط تر، مهم‌تر و قابل اعتماد است که لینک های بیشتری دریافت کرده است.

هر مقدار بک لینک های طبیعی تری از سایت های معتبر که رتبه ی بالا دارند دریافت کنید شانس بیشتری برای دستیابی به رنک بالا تر خواهید بود.

نقشی که محتوا در سئو بازی می کند

اگر لینک ها شما را به سوی چیزی راهنمایی نکند هیچ اهمیتی نخواهند داشت. آن چیز محتوا است. محتوای فراتر از یک سری کلمات است. محتوای چیزی است که توسط جستجو کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. محتوا بصورت ویریو، عکس و البته متن وجود دارد. اگر موتور های جستجو را ماشین پاسخگویی در نظر بگیریم، محتوا همان پاسخی هستند که آن ها فراهم می کنند.

هر زمان که یک نفر جستجوی را انجام می دهد، هزاران جواب برای جستجوی آن کاربر وجود دارد، پس چگونه موتور جستجو می فهمد کدام نتیجه برای کاربر مفید واقع می شود؟ بخش بزرگی از رتبه ای که به سایت و محتوای شما داده می شود به این دلیل است که چقدر محتوای موجود در سایت شما با جستجو ها مطابقت دارد‬‎. به نحوی دیگر، ایا این صفحه با کلماتی که کاربر جستجو کرده است مطابقت دارد و ایا می تواند کاربر با به هدف خود برساند؟

از آنجا که این تمرکز بر رضایت کاربر و انجام وظیفه است، هیچ معیاری برای سنجش اینکه محتوای شما چقدر باید طولانی باشد، چه تعداد کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد یا چه تگ هایی را باید در سایت خود قرار بدید، وجود ندارد. در حالی که همه ی این ملاک ها نقش خود را برای رساند محتوا به کاربر انجام می دهند ولی در اصل باید تمرکز خود را بر این موضوع بزارید که چرا و چه کاربری می خواهد این محتوا را بخواند.

امروزه صدها و شاید هزاران نکته برای رنک دهی وجود داشته باشد، ولی هنوز ۳ نکته اول باقی مانده است: لینک خارجی که از سایت معتبر باشد به سایت شما نیز اعتبار می دهد، محتوایی که نیاز کاربران را پوشش دهد و رنک‌برین(RankBrain).

RankBrain چیست؟

رنک‌برین، هسته ی یادگیری ماشینی الگوریتم گوگل است. یادگیری مایشینی(Machine learning) یک برنامه کامپیوتری است که در طول زمان خود را بطور مدوام بر اساس پیش بینی هایی که از طریق مشاهدات جدید و داده های آموزشی بدست می اورد بهبود می بخشد. به زبان ساده تر یک برنامه است که مرتبا در حال یادگیری است چون بطور مدوام یاد می گیرد پس بطور مداوم نیز نتایج بهبود پیدا می کنند.

برای مثال، رنک‌برین متوجه می شود که یک URL با رنک پایین تر جواب های مناسب تری نسبت به URL رنک بالا برای جستجوی کاربران فراهم می کند، پس کار عاقلانه این است که رنک‌برین بیاید و لینکی که حوای جواب های مناسب تر برای کاربران است را بالاتر ببرد و رنک آن را افزایش دهد و لینک که جواب های آن ضعیف تر است را پایین بیاورد.

همانند بسیاری از موارد دیگر که ما در باره ی موتور جستجو نمیدانیم، کسی در مورد نحوی کار RankBrain نیز اطلاعی ندارد. قسمت جالب اینجا است که بسیاری از کارمندان و مدیران گوگل نیز از نحوه ی کار RankBrain سر در نمی اورد! پس خوشحال باشید که تنها نیستیم.

این برای سئو کار ها چه معنی دارد؟

از آنجا که Google همچنان توانایی RankBrain را برای ترویج محتوای مناسب تر و مفید ارائه خواهد کرد پس باید بیشتر از هر زمانی به براورده کردن نیاز جستجوگران تمرکز کنیم. بهترین اطلاعات و تجربه کاربری ممکن را برای جستجو گرانی که می خواهند وارد سایت شما بشوند را اماده کنید، و به این صورت شما اولین قدم بزرگ خود را برای ظاهر شدن در RankBrain انجام داده اید

معیارهای تعامل: همبستگی، علت یا هر دو؟

با رتبه بندی گوگل، معیارهای تعامل به احتمال زیاد هم بخشی از همبستگی است و هم بخشی از علت.

وقتی ما از معیار های تعامل حرف می زینم، منظور ما داده هایی است که نشان می دهد جستجو کنندگان چگونه با از طریق نتایج جستجو با سایت شما تعامل می کنند. این موارد شامل موارد زیر می شود:

  • کلیک ها(بازدید های شما از طریق جستجو)
  • زمان در صفحه (مقدار زمانی که بازدید کننده قبل از ترک در یک صفحه می ماند)
  • میزان جستجو(میزان صفحاتی که یک کاربر در زمان بازدید از سایت شما مشاهده کرده است)
  • Pogo-sticking(انتخاب یکی از نتایج ارگانیک در SERPها و بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجو برای انتخاب یک نتیجه دیگر)

گوگل چه می گوید؟

در حالی که گوگل هیچ وقت اعلام نکرده است که از سیگنال مستقیم رنکینگ استفاده می کند ولی کاملا واضح است که آن ها داده های کلیک کاربران را برای تغییر نتایج SERP استفاده می کند.

با توجه به گفته Udi Manber: گوگل رئیس ارشد کیفیت جستجو:

خود رنکینگ با کلیک ها تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر ما بفهمیم تعداد کلیک های لینک اول ۸۰ درصد است و لینک دوم ۱۰ درصد بعد از مدتی ما میفهمیم که لینک دوم سایتی است که کاربران به دنبال آن می گردند، پس ما هم آن را عوض می کنیم.

یکی دیگر از مهندسان گوگل Edmond Lau این اظهارات را تایید می کند و اضافه می کند که:

کاملا منطقی است هر جستجو گری داده های کلیکی کاربران برای دریافت فیدبک جمع آوری می کرد و برای بهبود رنکینگ نتایج جستجوی خود استفاده می کرد. مکانیسم واقعی نحوه استفاده از اطلاعات کلیک اغلب اختصاصی است. ولی گوگل بصورت اشکار از داده های کلیک که پتنت آن به اسم خودش ثبت شده است، برای بهبود رنک محتوا استفاده می کند.

از آنجا که Google نیاز به حفظ و بهبود کیفیت جستجو دارد، بنظر اجتناب نا پذیر است که معیارهای تعامل بیشتر از همبستگی باشد، اما به نظر می رسد که که گوگل نمی خواهد معیارهای تعامل را سیگنال های رنکینگ بنامد به این دلیل که این معیارها برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می شود.

تست ها چه چیزی را تایید کرده است؟

تست های زیادی تایید کرده اند که گوگل SERPها را بر اساس تعامل کاربران تغییر می دهد.

  • Rand Fishkin در سال ۲۰۱۴ تستی انجام داد او ۲۰۰ نفر را دور هم جمع کرد و بر روی لینکی کلیک کردند بعد از اینکار سایت از لینک شماره ۷ به لینک اول رسید. قسمت جالب این است که به نظر می رسید این بهبود رنک به محدوده ای که تست در آن انجام شده بود محدود بود. جایی که افزایش رنک رخ داد در امریکا بود، جایی که بسیاری از شرکت کنندگان در آن قرار داشتند و نتایج در گوگل کشورهایی مانند کانادا، استرالیا و غیره تقریبا بدون تغییر بود.
  • در مقایسه Larry Kim مدت زمان حضور کاربران در یک صفحه قبل و بعد آن وجود یادگیری ماشینی RankBrain را نشان می دهد، هرچقدر کاربران زمان بیشتری را در صرف یک سایت کند رنک آن بیشتر و اگر کاربر زود از آن سایت خارج شود رنک آن پایین می آید.
  • تست Darren Shaw نشان می دهد که رفتار کاربر بر روی نتایج نقشه ای و منطقه ای نیز تاثیر دارد.

از آنجا که معیارهای تعامل کاربر به وضوح برای تنظیم کیفیت SERPها استفاده می شود، و رنک به عنوان نتایج ثانویه نیز تغییر می کند. باید گفت که سئو طبق تعامل بهینه سازی شود. تعامل کیفیت و هدف سایت و صفحات شما را بالا نمی برد اما در صورتی که شما به جستجو کنندگان خود احترام بزارید نتایج مرتبط دیگر شما نیز در جستجو ها نیز ظاهر می شود. به این دلیل است که سایت شما بعد از مدتی بدون اینکه تغییر در سایت یا بک لینک ها ایجاد کنید با توجه به رفاتار کاربران رنک سایت شما می تواند بالا یا پایین بیارد.

از لحاظ رنکینگ صفحات وب، معیار های تعامل به عنوان یک شاهد واقعی عمل می کند. هدف های واقع گرایانه مانند لینک ها ومحتوا اولین چیزی است که به صفحه ی شما رنک می دهند. معیار های تعامل به گوگل کمک می کنند جا هایی را مرتب کنند که گوگل آن ها را نشناخته است.

سیر تکاملی نتایج جستجو

در زمانی موتور های جستجو به اندازه ی امروز پیچیده نبودند. SERPها صرفا ۱۰ لینک آبی بود که در نتایج نمایش داده می شدند. هر زمانی که یک کاربر جسجتویی را انجام می داد، گوگل فقط ۱۰ نتیجه ی ارگانیک را برای آن ها بر می گرداند.

نتایج ارگانیک

در این چشم انداز جستجو، داشتن رتبه ی اول هدف تمام سئو کارها است. اما بعدا اتفاق جدیدی افتاد، گوگل به نتایج یک سری فرمت جدیدی اضافه کرد که به آن ویژگی SERP می گفت. بعضی از ویژگی های SERP را در زیر مشاهده می کنید:

  • تبلیغات پولی
  • ویژگی اسنپِتس
  • جعبه ی همچنین مردم پرسیدند
  • بسته ی نقشه ی محلی
  • پنل اطلاعات
  • لینک سایت ها

و هر روز گوگل قابلیت های جدید دیگری را اضافه می کند. حتی در حال آزمایش SERPهای نتیجه صفر است، یک پدیده که در آن فقط یک نتیجه از گراف دانش در SERP نمایش داده شد که نتیجه ی در زیر آن وجود ندارد بجز یک گزینه به نام «نمایش نتایج بیشتر».

بعد از اعلام این خبر وحشت های زیادی به دو دلیل به وجود آمد. یکی از دلایل این است که نتایج موجود در SERPها بیش از پیش پایین کشیده می شوند. دلیل دوم آن این است که با توجه به ویژگی SERPها بیشتر سوالات کاربران در صفحه ی نتایج جواب داده خواهد شد پس دیگر کاربری بر روی صفحات کلیک نمی کند.

چرا گوگل باید این کار را انجام بدهد. این داستان به تجربه کاربری جستجو کنندگان بر می گردد. رفتار کاربر نشان می دهد که نمایش برخی جستجو ها به صورت فرمت فعلی راضی کننده است. توجه داشته باشید که چگونه نوع های مختلف ویژگی SERPها انواع مفاهیم پرس و جو ها را پوشش می دهند.

نتایج گوگل

در مورد این اهداف در قسمت ۳ بشتر صحبت خواهیم کرد، اما در حال حاضر، مهم است که بدانیم ما می توانیم جواب ها را در آرایه وسیعی از فرمت ها به دست جستجو گران برسانیم و چگونگی ساختار محتوای شما می توانید بر روی فرمت هایی که در جستجو نمایش داده می شود تاثیر بگذارد.

جستجوی محله‌ای

یک موتور جستجو مانند گوگل دارای فهرست اختصاصی خود برای لیست کسب و کار های محله‌ای است و به این دلیل نتایج محله ای ایجاد می شود.

اگر شما در حال اجرای سئو برای یک کسب و کار محله‌ای هستید به نحوه‌ی که مشتریان بصورت فیزیکی می توانند از آن بازدید کنند(مثالا یک دندان پزشکی) یا یک کسب و کار که نیاز دارد صاحب کار به بازدید مشتری برود(مثلا یک لوله کش)، اطمینان حاصل کنید که آن را در بیست کسب و کار های من گوگل ثبت، تایید و بهینه سازی کنید.

هنگامی که به نتایج جستجوی محله‌ای می آید، Google از سه عامل اصلی برای تعیین رتبه بندی استفاده می کند:

  1. ارتباط
  2. فاصله
  3. برتری

ارتباط

اهمیت این موضوع در آن است که چگونه یک کسب و کار محلی با آنچه جستجو کننده، جستجو می کند مطابقت داشته باشد. برای اطمینان داشتن از اینکه این کسب و کار همه ی در کارها را انجام می دهد به جستجو کننده بر می گردد و تصمیم گیرنده جستجو کننده است، پس اطمینان حاصل کنید که ایا اطلاعات کسب و کار شما به طور کامل و دقیق پر شده است یا نه.

فاصله

Google از مکان جغرافیایی شما برای نمایش بهتر کسب و کار ها در نتایج جستجو استفاده می کند. نتایج جستجوی محلی به شدت به نزدیک بودن حساس‌اند، چون نتایج را بر اساس موقعیت مکانی کاربر مرتب و نشان می دهند.

نتایج جستجوی ارگانیک به مکان جستجوگر حساس هستند، هر چند کمتر نتایج به عنوان بسته محلی خطاب می شوند.

برتری

با برتری به عنوان یک فاکتور، گوگل به دنبال پاداش دادن به کسب و کارهایی است که در دنیای واقعی مشهور هستند. گوگل برای برجسته سازی نتایج جستجو کسب و کار های افلاین به عوامل انلاین نیز توجه دارد. برای مثال:

بررسی ها

تعداد بررسی هایی که بر روی یک کسب و کار محلی در گوگل انجام می شود، و ااحساساتی و واکنش هایی که در این بررسی وجود دارد، تأثیر قابل توجهی بر افزایش توانایی آنها در کسب رنک بهتر در نتایج محلی دارند.

استناد

یک “استناد کسب و کار” یا “فهرست کسب و کار” یک مرجع مبتنی بر وب برای کسب و کار های محلی است که به اختصار NAP (name, address, phone number) نامم دارد.

رتبه بندی های محلی تحت تاثیر تعداد و ثبات نقل قول کسب و کار محلی قرار می گیرد. گوگل بطور مدوام داده ها را منابع مختلف و وسیعی برای ایجاد ایندکس کسب و کار های محلی استفاده می کند. هنگامی که گوگل چندین مرجع سازگار با نام، محل و شماره تلفن کسب و کار پیدا می کند گوگل “اعتماد” را در اعتبار این داده ها تقویت می کند و باعث می شود گوگل بتواند با اعتماد بنفس بالاتری این اطلاعات را نشان کاربران بدهد. همچنین گوگل از اطلاعات دیگر منابع اینترنتی مانند لینک ها و مقالات نیز استفاده می کند.

رنکینگ ارگانیک

یکی از بهترین شیوه‌ی سئو، اعمال سئو محلی است، همچنین گوگل هنگام تعیین رتبه بندی محلی یک موقعیت ارگانیک در نتایج محلی برای وبسایت در نظر می گیرد.

در فصل بعدی، شما با بهترین شیوه های که به گوگل و کاربران کمک خواهد کرد که مطالب شما را بهتر درک کنند، اشنا می کنیم.

[جایزه] مشارکت محلی

اگر چه گوگل به عنوان یک تعیین کننده رتبه بندی محلی فهرست نشده است، نقش تعامل تنها با افزایش زمان افزایش می یابد. گوگل همچنان به غنی سازی نتایج محلی با استفاده از داده های دنیای واقعی ادامه می دهد مانند محبوب ترین زمان ها برای بازدید و میانگین طول بازدید.

پرس و جوی موتور جستجو

حتی برای جستجو گران قابلیت پرسش از کسب و کار ها را فراهم می کند!

بدون شک امروز بیش از پیش نتایج محلی بر اساس داده های دنیای واقعی تحت تاثیر قرار می گیرند. این تعامل این گونه است که جستجو گران با کسب و کار های محلی از طریق سوال جواب به شما پاسخ می دهند، نه اینکه داده ها صرفا استاتیک باشند و اطلاعات صرفا بر اساس لینک و نقل قول باشد.

از انجا که گوگل می خواهد بهتری ها را به جستجو کنندگان مشاغل محلی تحویل دهد. برای آن ها کاملا قابل درک است که برای بالا بردن کیفیت و ارتباط از معیارهای تعامل بلا درنگ استفاده کنند.