هفت اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی، امروزه به یکی از عناصر اصلی در افزایش فروش و برندسازی اینترنتی تبدیل شده است. متخصصان بازاریابی اینترنتی در گام اول برنامه ریزی وفعالیت، اقدام به ایجاد یک حساب کاربری مرتبط با کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی می کنند. مهمتر از ایجاد یک حساب، شناخت و دانستن چگونگی فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی براساس تکنیک هایی است که هر شبکه اجتماعی دارد که اکثر بازاریابان سعی می کنند به جای تمرکز بر ایجاد اکانت، بر نحوه فعالیت تاکید کنند تا بتوانند بیشترین بازخورد را دریافت کنند.

بازاریابان اول از همه سعی می کنند یک استراتژی برای هر شبکه بنویسند و در کنار فعالیت و قراردادن انواع پست ها، نتایج بدست آمده از ورودی های هرکدام را تحلیل کنند و برروی نمودار بیاورند. متاسفانه بسیاری از افراد تصور دارند که فقط داشتن یک حساب کاربری از شبکه های اجتماعی در برندسازی اینترنتی کفایت می کنند و به دلیل اینکه هیچگونه استراتژی ندارند و اقدامات اشتباهی را انجام می دهند، نتایج مورد دلخواه خود را نمی توانند بدست بیاورند و بعد فعالیت در شبکه های اجتماعی را وقت تلف کردن می دانند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا هفت اشتباهی که افراد در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی می کنند را بیان می کنیم. اگر قصد دارید که بهترین نتیجه را بگیرید، حتما باید یک متخصص شبکه اجتماعی استخدام کنید یعنی کسی که کل وقت خود در شرکت را در شبکه های اجتماعی به منظور برندسازی و افزایش فروش محصولات اختصاص دهد.

هفت اشتباه در شبکه های اجتماعی

1. خودبزرگ بینی داشتن

"هیچ ماست فروشی نمی گوید که ماست من ترش است". یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بعضی شرکت ها در شبکه های اجتماعی می کنند این است که به جای معرفی خدمات، محصولات یا مطالب آموزشی کوتاه مدت، اقدام به معرفی خود ولی با استفاده به صورت خودبزرگ بینی می کنند. برای مثال بارها مشاهده است که بعضی از افراد چنین جمله ای را حساب خود قرار می دهند:

  • "ما بزرگترین و شادترین شرکت ایران هستیم."
  • استفاده از عباراتی شبیه به این جملات که فقط تعریف از خود است، نه تنها امروزه باعث کاهش محبوبیت برند شما می شود، بلکه اعتماد کاربران را از دست می دهد. به جای استفاده از عبارات غلو آمیز، بهتر است که نظرات مشتریان واقعی چه راضی و چه ناراضی را قرار دهید. این صورت کاربر بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد.

    2. به اشتراک گذاری مطالب غیرضروری و مرتبط

    متاسفانه این نکته بارها بیان شده است اما نمیدانیم چه وقت این افراد به ظاهر متخصص می خواهند به این مسائل دقت کنند. از همه بدتر اینکه امروزه هرکسی خود را یک متخصص در شبکه های اجتماعی می داند اما با انتشار یک مطلب از وی، به راحتی می توان به ناآشنا بودن او به این دنیای مجازی پی برد.

    شبکه های اجتماعی هرکدام قوانین مخصوص در تولید محتوا دارند. تخطی کردن از هر قانونی، به وجهه برند شما آسیب جدی می رساند مخصوصا اینکه اگر حساب کاربری شبکه های اجتماعی شما مربوط به یک شرکت بزرگ و معتبر باشد. مهمترین و اولین قانونی که باید در نظر بگیرید، این است که حتما مطالب مرتبط با کسب و کار خود نشر دهید. البته توصیه می شود گاهی مطالب عمومی مانند جملات بزرگان، تبریک به مناسبت های مختلف، تخفیفات ویژه و غیره را قرار دهید تا تنوعی در پست ها ایجاد شود.

    3. فقط معرفی محصولات

    شبکه های اجتماعی برای فروشگاه های اینترنتی به منظور معرفی خدمات و محصولاتشان است. تا اینجا قبول، شما به عنوان مدیر قصد دارید که از این شبکه به منظور افزایش فروش خود استفاده کنید، اما بزرگترین اشتباهی که انجام می دهید، این است که تا می توانید فقط محصولات و خدمات خود را معرفی می کنید.

    داشتن یک ریتم ثابت در تولید محتوا، نه تنها کاربران را خسته می کند بلکه این تصویر را ذهن آن ها القا می کند که شما هیچ چیزی اضافه تری ندارید و فقط قصد فروش محصولاتتان را دارید. امروزه دیگر کاربران از شبکه های اجتماعی به منظور دریافت اخبار ونکات استفاده می کنند و کمتر به پست های تبلیغاتی توجه می کنند، برای همین بیشتر سعی کنید نسبتی بین پست های خود ایجاد کنید، برای مثال به جای هر دو پست تبلیغی، یک پست آموزشی قرار دهید.

    4. استفاده از اکانت شخصی برای معرفی محصولات

    در دنیای اینترنت که امروزه هرنوع کلاه برداری هم در آن قرار زیاد شده است، اعتماد به صفحات رسمی فروشگاه ها در شبکه های اجتماعی خیلی سخت شده است، چه برسد به اینکه از یک صفحه شخصی استفاده شود.

    دوستی داشتیم که برای معرفی محصولات فروشگاه خود که ابزارآلات کامپیوتری بود، از صفحه شخصی استفاده می کرد و همیشه هم از این مساله گله مند بود که چرا در فروش محصولاتش تاثیری به وجود نیامده است. وقتی صفحه این دوست عزیز را بررسی کردیم، متوجه شدیم که از یک اکانت شخصی برای معرفی محصولاتش استفاده کرده است.

    از خود همین شخص پرسیدیم که شما چه مقدار به یک اکانت شخصی اعتماد میکنید؟ یا به عبارتی دیگر اگر محصولی مانند مودم را مشاهده کنید که در یک اکانت شخصی تبلیغ شده و همان مودم در یک اکانت فروشگاهی مانند دیجی کالا تبلیغ شده است، به کدام یک بیشتر اعتماد می کنید؟ دوست ما بعد از کمی فکر کردن، پاسخ داد که به دیجی کالا. نکته در همینجاست...هیچگاه برای معرفی محصولات و خدمات خود از اکانت های شخصی به هیچ وجه استفاده نکنید، اکانت شخصی تعریفش مشخص است، پس حتما باید در راه خودش از آن استفاده کرد.

    5. به اشتراک گذاری مطالب شخصی

    اصل شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، به اشتراک گذاری لحظه ها و رویدادهای زندگی شخصی است ولی نه در یک اکانتی که مربوط به یک شرکت است. اگر هم قصد به اشتراک گذاری رویدادی را هم دارید، بهتر است که حتما رویدادها و اتفاقات مربوط به شرکت را مانند تولد کارمندان و غیره را قرار بدهید.

    6. به اشتراک گذاری زیاد یا کم مطالب

    ایجاد یک روند ثابت در اشتراک گذاری مطالب خیلی بهتر از این است که شما به یکباره و به تعداد بسیار زیاد یا خیلی کم مطالب را به اشتراک بگذارید. سعی کنید که یک تقویم محتوا برای خود ایجاد کنید و براساس تقویم محتوا حتما فعالیت در شبکه های اجتماعی را تنظیم کنید.

    فعالیت بیش از حد، باعث آزرده خاطر شدن کاربران و فعالیت خیلی کم باعث فراموشی برند شما در ذهن آن ها می شود.

    7. فقط از متن استفاده کردن

    شبکه های اجتماعی یعنی مکانی که شما از تصویر باید برای بیان و انتقال مفاهیم استفاده کنید. استفاده از متن خالی بدون هیچ گونه تصویری، نمی تواند بازخوردی را که شما مد نظرتان است، داشته باشد و کاربران امروزه کمتر حوصله خواندن متن های خالی بدون تصویر را دارند. حتی استفاده از عکس به صورت مداوم هم توصیه نمی شود، بلکه بهتر است که عکس به همراه متنی کوتاه و متناسب با آن استفاده شود.