کاهش سئو سایت

اگر متوجه شدید سایتی که بسیار برای آن تلاش کرده اید تا به رتبه بالا برسد، دچار افت رتبه شده است اصلا نگران نشوید. افت رتبه سئو سایت موضوع ترسناک و نگران کننده ای نیست و ممکن است این مشکل برای هر سایتی پیش بیاید. در قدم اول باید دلایلی را که باعث افت رتبه شده است را بشناسید و در مرحله بعدی با انجام اقداماتی هوشمندانه این مشکلات را حل کنید.

دلایل افت رتبه سایت چیست؟

1. تغییراتی در تجربه کاربری

در بعضی از مواقع ممکن است تغییراتی که در تجربه کاربری و ظاهر گوگل رخ می دهد، باعث شود که بازدید سایت شما کاهش پیدا کند و رتبه آن نیز دچار افت شود.

برای مثال در چند سال اخیر سایت هایی که با کلمه ترجمه در رتبه های اول و دوم و به طور کلی در صفحه اول گوگل قرار داشتند، بازدید روزانه زیادی داشتند.

اما ناگهان تغییری که گوگل در آن ایجاد کرد باعث افت رتبه آنها شد. تغییر گوگل افزودن مترجم خود بود که در این صورت در همه زبان ها کاربران بعد از سرچ کلمه ترجمه، در نگاه اول کادر ترجمه گوگل را مشاهده می کنند. این تغییر باعث افت رتبه سایت هایی که در این حوزه فعالیت داشتند شد.

در مثال دیگر، مدتی است که گوگل در جواب سرچ بیشتر کاربران یک متن کوتاه قبل از اسنیپت ها ارائه می دهد. با این کار ممکن است کاربر جواب خود را از همین متن دریافت کند و کلیکی روی نتایج دیگر نداشته باشد که این فیچر باعث کاهش ترافیک سایت می شود.

راهکار حل این مشکل چیست؟

در قدم اول باید اطمینان پیدا کنید که دلیل کاهش رتبه شما به وجود آمدن تغییر در تجربه کاربری است. برای این کار لازم است که از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید. وارد سرچ کنسول شوید و صفحه ای از سایتتان را که در ماه اخیر بیشترین بازدید را داشته را بیابید.

در مرحله بعد کلمه کلیدی هر کدام را در گوگل سرچ کنید، اگر شاهد تغییراتی در صفحه نتایج گوگل شدید، راه چاره ای ندارید جز این که برای دیگر کلمات کلیدی خود تولید محتوا کنید. اما اگر مشکل افت رتبه شما موارد دیگری بود باید به دنبال راه حل دیگری برای آنها باشید.

علاوه بر تغییرات در ظاهر نتایج گوگل ممکن است تبلیغات گوگل باعث افت رتبه سایت شما شده باشد.

2. کاهش سرعت سایت

سرعت صفحه سایت یکی از مواردی است که هم روی سئو سایت شما و هم روی تجربه کاربری تاثیر زیادی می گذارد. ممکن است یکی از دلایلی که باعث افت رتبه سایت شما شده است کاهش سرعت سایت شما باشد.

برای این که سایت شما رتبه بهتری نسبت به رقبای دیگر شما داشته باشد فقط باید سرعت سایت شما از رقبای شما بیشتر باشد. برای مثال اگر سایت رقبای شما در 9 ثانیه لود می شود، سرعت سایت شما باید 8 باشد، حتی یک ثانیه فاصله زمانی نیز در رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

راهکار حل این مشکل چیست؟

برای این که از سرعت صفحه خود و رقیب تان مطلع شوید از سایت gtmetrix استفاده کنید. اگر متوجه شدید که رقیب های شما به دلیل افزایش سرعت سایت شان در کلمات کلیدی مختلف رتبه بالایی کسب کرده اند، شما هم باید به فکر این باشید که سرعت سایت خود را افزایش دهید.

3. بهبود شرایط رقبا

در اغلب موارد چند صفحه از سایت بازدید بیشتری نسبت به صفحات دیگر سایت دارد. برای مثال در یک سایت ممکن است حدود 40 درصد از بازدید مختص دو صفحه از سایت باشد و 60 درصد آن مختص بقیه صفحات.

در این حالت اگر رقبای این سایت بتوانند از سایت مورد نظر بهتر عمل کنند و جای آن را در این صفحات بگیرند، این سایت بازدید خود را از دست می دهد. بنابراین یکی از دلایلی که باعث افت رتبه می شود می تواند این باشد که رقبا تلاش خود را بیشتر کرده اند و جای ما را در رتبه ای که داشته این گرفته اند.

راهکار حل این مشکل چیست؟

برای حل این مشکل نیز اول باید اطمینان پیدا کنید که آیا افت رتبه سایت شما به بهبود رتبه رقبای تان مربوط است یا خیر؟

برای این کار لازم است با استفاده از ابزار سرچ کنسول رتبه سایت خودتان را بررسی کنید، اگر متوجه شدید که روی یک یا چند کلمه کلیدی اصلی کاهش رتبه دارید، بهتر است که سریعا اقدامات لازم را انجان دهید.

در واقع دقیق ترین راهکار برای حل این مشکل بررسی آنالیز کامل سئو سایت رقیب است اما با توجه به این که این کار خیلی زمان بر است، چند راهکار کوتاه را در اختیار شما قرار می دهیم:

از بک لینک های معتبر استفاده کنید و در صفحه های سایتتان لینک سازی داخلی انجام دهید. برای ایمکه مخاطبان روی سایت شما کلیک کنند از عنوان های جذاب تری استفاده کنید و در آخر هم محتوای سایت های رقیب را بررسی کنید و سعی کنید نقاط ضعف خود را از بین ببرید و نقاط قوت خود را بیشتر کنید.

4. سئو منفی

در مرحله اول برای بررسی سئو منفی باید مطمئن شوید که آیا کسی برای شما بک لینک های مخرب ساخته است یا خیر؟

برای مطلع شدن از بک لینک ها می توانید از ابزار سرچ کنسول کمک بگیرید اما با توجه به این که این ابزار آمارها را دقیق نشان نمی دهد بهتر است از ابزار هایی مثل Moz ، alexa، ahref استفاده کنید. در هر صورت اگر متوجه شدید که میان بک لینک هایی که به سایت شما داده شده، بک لینک ها از سایت های اسپم و غیر قانونی است، مطمئنا کسی برای شما سئو منفی انجام داده است.

راهکار حل مقابله با سئو منفی چیست؟

برای حل این مشکل باید تمام بک لینک ها را چه بک لینک هایی را که خودتان خریده اید و چه بک لینک هایی را که به شما داده اند را disavow کنید.

Disavow یک فرآیند کوتاهی است که در آن شما به گوگل می گویید، بک لینک های ساخته شده برای سایت شما از فلان سایت، بک لینک های اسپم است که سایت های رقیب برای خراب کاری آن ها را ساخته است.

5. جریمه شدن توسط گوگل

برخی اوقات اقداماتی اسپم در سئو سایت به صورت دستی باعث می شود که سایت شما مشمول جریمه گوگل قرار بگیرد که در نهایت این جریمه باعث افت رتبه سایت می شود. برای این که بفهمید گوگل شما را جریمه کرده است یا نه باید به ابزار سرچ کنسول مراجعه کنید. در سرچ کنسول در قسمت manual action می توانید از جریمه های سایت خود توسط گوگل مطلع شوید.

این جریمه ها به دو حالت صورت می پذیرد.

  • جریمه توسط کارمندان گوگل
  • جریمه با آپدیت الگوریتم های گوگل

در صورتی که کارمندان گوگل اطلاع پیدا کنند که شما بر خلاف قوانینی که گوگل ارائه کرده است عمل کرده اید و به عبارتی از سئو کلاه سیاه استفاده کرده اید، سایت شما را جریمه می کند که این جریمه باعث افت رتبه سایت شما می شود.

در حالت دیگری با آپدیت شدن الگوریتم های گوگل که هر چند ماه یکبار اتفاق می افتد، بسیاری از سایت ها جریمه می شوند که در اصلاح به آن پنالتی گوگل می گویند.

در این الگوریتم ها برای بهبود کیفیت سایت ها استاندارد های جدیدی ارائه می شود که این آپدیت ها باعث کاهش رتبه برخی از سایت ها می شود.

راهکار حل مواجهه با جریمه گوگل چیست؟

برای این که مشمول جریمه های گوگل قرار نگیرید و بعد از آپدیت شدن الگوریتم های گوگل همچنان بتوانید رتبه خود را حفظ کنید، فقط باید از سئوی کلاه سفید استفاده کنید و از راه های مخرب و اسپم برای بهبود سایت خود و افزایش رتبه استفاده نکنید.

6. ریدایرکت نامعتبر

یکی از مواردی که در افت رتبه سایت تاثیر گذار است و باید به صورت صحیح و درست استفاده شود ریدایرکت 301 است. اگر تغییراتی در ساختار سایت تان به وجود آمده است یا در پوسته سایت تان تغییراتی ایجاد کرده اید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

بعد از این که ریدایرکت 301 را انجام دادید باید از نقشه های سایت، تگ های کنونیکال و لینک های داخلی هم اطمینان لازم را به دست آورید. با انجام ریدایرکت 310 شما به موتور های جست و جو اعلام می کنید که یک یا چند صفحه از سایت خود را به طور دائم به صفحه دیگری منتقل کرده اید و کاربران نیز با این کار به صفحه ریدایرکت شده منتقل می شوند.

اگر ریدایرکت را به صورت صحیح انجام دهید، رتبه سایت شما تغییری نخواهد کرد اما اگر این کار به صورت صحیح انجام نشود، گوگل بدون دستور هر دو صفحه را ایندکس می کند و به دلیل ایجاد محتوای تکراری در سایت شما را جریمه می کند.

نتیجه گیری

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان با آن یک شبه ترافیک سایت را افزایش دهیم و رتبه آن را در صفحه نتایج جست و جو بهبود بخشیم.

برای این کار فقط لازم است از سئو کلاه سفید استفاده کنیم و فکر استفاده از سئو کلاه سیاه را از فکرمان دور کنیم.

در این مقاله سعی کردیم راهکار هایی را که برای افزایش رتبه سایت به کار می آید و شما را از افت رتبه سایت نجات می دهد توضیح دهیم. امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد

سوالات متداول

نقش کلمات کلیدی در افت رتبه سئو سایت چیست؟

امروزه وب سایت ها می توانند با تکیه بر چند کلمه کلیدی با طول مناسب رتبه بهتری به دست آورند. برخی از سایت های قدیمی به دلیل استفاده از کلمه کلیدی کمتر در محتواهای گذشته خود ممکن است با افت جایگاه خود در موتورهای جستجو مواجه شوند.

بک لینک ها چگونه باعث افت رتبه سایت می شوند؟

از دست رفتن بک لینک های قدیمی می تواند موجب افت جایگاه وب سایت شود. بهتر است به صورت دوره ای بک لینک های سایت خود را بررسی و در صورت از بین رفتن، نسبت به جایگزینی آن ها اقدام کنید.

آیا گوگل می تواند باعث افت جایگاه سایت شود؟

بله در بسیاری مواقع کاهش و افت رتبه سایت شما ممکن است ناشی از تغییرات الگوریتم های گوگل باشد و ارتباط مستقیم با سایت شما نداشته باشد.