گوگل ترندز

حتی یک محتوانویس ساده هم باید کار با بعضی ابزارهای سئو سایت مانند گوگل ترند را بداند. متأسفانه برخی تولیدکنندگان محتوا فکر می‌کنند که گوگل ترند یک ابزار جست‌وجوی کلمات کلیدی است و از آنجا که سرچ کلمات هم وظیفه سئوکار است، پس لازم نیست که آن را یاد بگیرند. در صورتی که این ابزاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید میزان جست‌وجوی یک کلمه را در موقعیت جغرافیایی خاص به دست آورده یا سرچ دو کلمه یا عبارت را با هم مقایسه کنید. مثال ساده‌اش را می‌توان مقایسه سرچ دو عبارت «بیمه خودرو» یا «بیمه ماشین» گفت. یک محتوانویس که ادعا می‌کند با اصول سئو متنش را می‌نویسید، باید حداقل خودش بتواند میزان محبوبیت و سرچ این دو را با هم مقایسه کند. اینکه کدام یک ترند کدام یک بیشتر است تا چگالی آن را در مقاله‌اش افزایش دهد.

اما چگونه باید از گوگل ترند استفاده کرد؟ در این مطلب چند مورد از بهترین روش‌های استفاده از گوگل ترند را برای شما نوشته‌ایم. روش‌هایی که بعضی از آن‌ها جدید هستند و هنوز تعدادی افراد فعال در سئو هم با آن آشنا نیستند. پس برای دانستن آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بهترین روش‌های استفاده از گوگل ترند

با مقایسه کلمات کلیدی، داده‌های دقیق‌تری را به دست بیاورید

گوگل ترند تخمینی یا بهتر بگوییم تجسم نسبی از میزان سرچ کلمه و عبارات کلیدی را به شما نشان می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که نمودار گوگل ترند شاید خیلی دقیق نباشد. البته به این معنا نیست که اگر میزان سرچ A از B بیشتر بود، احتمال اینکه اشتباه باشد، زیاد است. بلکه شاید روند نمودار نشان داده شده خیلی با اعداد همخوانی نداشته باشد؛ ولی در حالت کلی، A بیشتر از Bجست‌وجو می‌شود.

حالا اگر به دنبال داده‌های دقیق‌تری هستید، بهتر است که از کلمات کلیدی یا عباراتی استفاده کنید که از قبل اطلاعاتی در خصوص میزان جست‌وجوی هر کدام دارید. حالا سؤال اینجاست که وقتی می‌دانیم عبارتی از دیگری جست‌وجوی بالاتری دارد، دیگر چرا از گوگل ترند استفاده کنیم؟ ما به دنبال هستیم تا بفهمیم که کدام یک بیشتر از همه ترند است؛ به ویژه اینکه اگر شما چندین کلمه و عبارت کلیدی داشته باشید. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از گوگل ترند دیلی (Google Trend Daily) است که می‌توانید عبارت‌های ترند روزانه را به دست بیاورید. البته در ایران قابل استفاده نیست؛ اما به هرحال می‌توانید کلمات انگلیسی مرتبط را به دست بیاورید. اگر هم بیزینس شما بین‌المللی است که دیگر این ویژگی کاملاً مناسب شما است. همچنین مسئله دیگر اینکه شاید این ویژگی برای همه مناسب نباشد. به عبارتی مناسب کسب‌وکارهای خاص نباشد.

روند زمانی را طولانی‌مدت تر انتخاب کنید

بسیاری از افراد به دنبال میزان جست‌وجو در 12 ماه گذشته هستند؛ در صورتی که اگر واقعاً به دنبال دریافت اطلاعات دقیق‌تری هستند، باید بازه را طولانی‌تر انتخاب کنید. حداقل بازه 5 ساله می‌تواند بهترین گزینه باشد. وقتی روند سرچ کلمه‌ای در این بازه رو به نزولی برود، یعنی دیگر سرمایه‌گذاری کردن آن سئوی آن کلمه و تولید محتوا در خصوص آن بزرگ‌ترین اشتباه خواهد بود. اگر برعکس صعودی باشد، بهتر است که مدیر سئو و تولید محتوا به دنبال تدوین استراتژی برای بهبود جایگاه سایت خود در آن عبارت کلیدی باشند. باید گفت که بازه طولانی چیزی شبیه به دورنما است. همیشه از دور بهتر می‌توان نتایج کاری را مشاهده کرد.

کوئری های مرتبط را انتخاب کنید

بخش کوئری های مرتبط اطلاعات دقیق‌تر و بهتری به شما در خصوص عبارت‌های جایگزین می‌دهند. این عبارت‌ها از آنجا که در موقعیت‌های مختلف هم تفکیک شده هستند، به شما این دید را می‌دهد تا بدانید که از کدام کوئری هم می‌توانید در متن خود استفاده کنید. اگر از این کوئری ها استفاده کنید، متن تولید شده نهایی دایره لغات متفاوتی دارد و خوانایی آن هم ساده‌تر خواهد بود.

کلمات را بر اساس دسته جست‌وجو کنید

گوگل ترند به شما این امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی را بر اساس دسته تقسیم بندی کنید. برای بعضی کسب‌وکارها که در حوزه خاصی کار می‌کنند و از قبل پرسونای خود را مشخص کرده‌اند، انتخاب دسته (Category) به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری از ترند خود به دست بیاورید. هرچه دسته خاص‌تر باشد، شاید شاهد تغییرات زیادی در نمودار نهایی باشد؛ اما اطلاعات به نمایش داده شده دقیق‌تر خواهد بود.

استفاده از دیگر امکانات گوگل ترند

اگر می‌خواهید جست‌وجویتان در گوگل ترند دقیق‌تر نمایش داده شود، باید چند مورد زیر را هم در نظر بگیرید:

جست‌وجو را بر اساس موقعیت مکانی انجام دهید.

امکان مقایسه جست‌وجو در حالت‌های دیگر (جز کوئری) از جمله عکس، نیوز، شاپینگ گوگل و سرچ یوتیوب هم وجود دارد. البته ممکن است ک جز جست‌وجوی عکسی، برای دیگر کلمات فارسی کاربردی نداشته باشد.

گوگل ترند به شما روند جست‌وجوی کلمات و عبارات زیادی را نشان می‌دهد. هرچه از سرچ خود را محدودتر کنید، نتیجه دقیق‌تری به شما نشان داده خواهد شد.

سوالات متداول

گوگل ترندز چگونه تعریف می شود؟

گوگول ترندز Google Trends یکی از ابزارهای گوگل است که با استفاده از آن می توان آمار استفاده از یک کلمه کلیدی را بررسی و حتی آن را با کلمه های دیگر مقایسه کرد.

آیا امکان بررسی کلمه کلیدی برحسب یک منطقه خاص وجود دارد؟

بله گوگل ترندز امکان بررسی و اطلاع از آمار کلمه های کلیدی در یک منطقه جغرافیایی خاص را برای شما فراهم می کند.

گوگل ترندز چگونه استراتژی بازاریابی محتوایی را بهبود می بخشد؟

Google Trends با نمایش آمار یک کلمه کلیدی و میزان محبوبیت آن در بازه های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون، می تواند به شما در بازاریابی محتوایی کمک کند.