GTMetrix چیست

GTMetrix یک ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد و سرعت وب سایت است که توسط GT.net ایجاد شده است. GTMetrix یک ابزار رایگان است که هدف اصلی آن، تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما و ارائه لیستی از توصیه های عملی برای بهبود کیفیت آن است. جی تی متریکس به ما این امکان را می دهد که گزارش ها را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برنامه ریزی کنیم. برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید یک حساب کاربری رایگان جی تی متریکس ایجاد کنیم. حساب رایگان ما محدود به تعدادی درخواست در روز است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این ابزار بیشتر آشنا شوید.

کاربرد GTMetrix چیست؟

با اعلام گوگل در سال های اخیر مبنی بر اینکه سرعت صفحه یک عامل کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو است، بیش از هر زمان دیگری بر بهینه سازی عملکرد وب سایت تاکید شده است. GTMatrix یک ابزار بسیار کاربردی در این زمینه است. بااین ابزار می توانید موارد مختلفی را که مربوط به سرعت صفحه است مشاهده کنید و در صورت وجود ایراداتی در وب سایت، آن ها را مشاهده و رفع کنید.

GTMatrix برای کسانی که می خواهند سایت خود را بهینه سازی کنند ضروری است. شما می توانید به جای استفاده از افزونه YSlow یا Google Webmaster Tools، با GTMetrix امتیاز سرعت صفحه Google را افزایش دهید. در جی تی متریکس یکی از امتیازات سرعت صفحه KPI به صورت درصد ارائه شده است و همچنین بر اساس عملکرد از A تا F طبقه بندی می شود. شما می توانید دو درجه متفاوت را در یک سایت ببینید. برای مثال 90% A از سرعت صفحه گوگل و 87% B از YSlow. اگر امتیاز YSlow پایین باشد به این معنی است که سیستم آنقدرها هوشمند نیست. این ابزار هنگام انجام آزمایش مرورگر، از مرورگرهای واقعی استفاده می کند و شبیه سازی شده نیست.

ویژگی های GTMatrix چیست؟

در ادامه به برخی از ویژگی های جی تی متریکس می پردازیم:

  • استفاده از مرورگر واقعی
  • امکان مشاهده آمار تاریخی وب سایت (این تاریخچه را می توان هر بار که تجزیه و تحلیل وب سایت خود را اجرا می کنید و همچنین در زمان های برنامه ریزی شده به روز رسانی کنید تا بتوانید به روز رسانی های دوره ای عملکرد وب سایت خود را نیز دریافت کنید)
  • بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه برای نظارت منظم بر عملکرد وب سایت
  • ردیابی، به این قسمت های اصلی تقسیم می شود: زمان بندی صفحه (Page Timing)، اندازه صفحه (Page Size) و تعداد درخواست ها (Request Counts) و سرعت صفحه (Page Speed).
  • GTMetrix به کاربران این امکان را می دهد که عملکرد وب سایت خود را بر روی 28 سرور مختلف در 7 مکان مختلف در سراسر جهان آزمایش کنند. این ویژگی باعث می شود که کسب و کارهای بین المللی که می خواهند در کشورهای دیگر و به طور کلی در سطح جهانی دیده شوند، سرعت وب سایت خود را از نظر کاربران دیگر کشورها نیز مورد بررسی قرار دهند.
  • امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص های کلیدی عملکرد
  • GTMetrix به صورت منبع باز (Open Source) است.

چگونه از جی تی متریکس استفاده کنم؟

هنگام شروع کار با GTMetrix، نام دامنه خود را در وب سایت آن ها وارد کنید. مشاهده خواهید کرد که پس از یک زمان تحلیل کوتاه، یک گزارش عملکرد با امتیاز سرعت صفحه سطح بالا، زمان بارگذاری و اندازه کلی صفحه به شما ارائه می شود. با داشتم اندازه ی کل صفحه می توانیم اندازه کامل صفحه را در مگابایت اندازه گیری کنیم. با ارائه این اطلاعات مفید، می توانیم از جی تی متریکس برای به دست آوردن درک کاملی از عملکرد وب سایت خود استفاده کنیم.

یکی از KPIها در GTMetrix، امتیاز سرعت صفحه است که به صورت درصد ارائه شده و از A تا F درجه بندی می شود. در تفکیک، ما یک لیست جامع از بیش از 25 معیار را دریافت می کنیم که بر سرعت صفحه تأثیر می گذارد. برای هر معیار، درجه ای از عملکرد هر یک به ما داده می شود. برای مثال، با استفاده از Image Optimization می توانیم روی فهرست آکاردئون کلیک کنیم تا توصیه ها را با جزئیات بیشتر ببینیم. یک فهرست به ما داده می شود که شامل تمام تصاویری است که در صفحه استفاده کرده ایم. این فهرست به ما می گوید که هر تصویر چقدر می تواند فشرده شود. به علاوه، جی تی متریکس معیارها را برای ما اولویت بندی می کند بنابراین می توانیم مهم ترین اقداماتی را که باید اول انجام دهیم مشاهده کنیم.

تفاوت GTMetrix و PSI

PSI (Google's Page Speed ​​Insights) سرویس مشابهی را ارائه می دهد و اغلب با GTMetrix اشتباه گرفته می شود. اما تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. GTMetrix دارای 7 سرور تست منطقه ای است، در حالی که PSI جغرافیایی است، به این معنی که نتایج آزمایش بر اساس مکان فعلی کاربر است. یکی از ویژگی های حائز اهمیت GTMetrix این است که هنگام انجام آزمایش مرورگر، از مرورگرهای واقعی استفاده می کند اما PSI از مرورگرهای شبیه سازی شده استفاده می کند. موتور جستجو مرورگرهای واقعی، به مراتب قوی تر از موتور جستجوگر مرورگرهای شبیه سازی شده است. بنابراین بهتر است که با مرورگرهای واقعی بررسی را انجام دهیم.

رفع خطای YSlow چگونه است؟

در برگه YSlow، 18 مشکل رایج را به ما نشان می دهد. این مشکلات باعث می شوند که بارگذاری صفحه بیش از حد طول بکشد. YSlow اجزای اصلی صفحات را خلاصه می کند و تمایل دارد به جای محتوای درون صفحه، بهبودهای مرتبط با سرور را در نظر بگیرد.

YSlow توصیه ها را بر اساس نحوه عملکرد وب سایت درجه بندی می کند. برخی از توصیه های ارائه شده توسط YSlow شامل استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN) است تا محتوا از نزدیکترین سرور موجود به یک وب سایت ارائه شود. YSlow همچنین اهمیت کاهش تعداد درخواست های HTTP و اجتناب از استفاده از تغییر مسیرهای URL را نیز پوشش می دهد.

پوشش دهی مناطق مختلف جهان توسط تست جی تی متریکس

یکی از جالب ترین ویژگی های GTMetrix، تست بین المللی است. این ابزار می تواند وب سایت شما را از مناطق مختلف جهان تجزیه و تحلیل کند. GTMetrix به کاربران این امکان را می دهد که عملکرد وب سایت خود را بر روی 28 سرور مختلف در هفت مکان مختلف در سراسر جهان آزمایش کنند. این ویژگی به ما امکان می‌دهد تأخیر اتصالات اینترنتی جهانی را آزمایش کنیم. اگر یک برند جهانی هستید و عملکرد بین‌المللی برای شما حائز اهمیت است، این ویژگی می تواند به شما بسیار کمک کند.

GTMetrix ابزاری بسیار کاربردی برای افرادی است که می خواهند عملکرد وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهند. این ابزار رایگان به شما کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن، لیستی داشته باشید که توصیه های مهمی را برای بهبود عملکرد وب سایتتان به شما اراده می دهد.