Keyword stuffing چیست

Keyword stuffing چیست؟ تکنیکی است که هنوز در حال استفاده است؛ البته باید گفت متأسفانه. برخی از سئوکاران تازه‌ کار یا محتوا نویس هایی که فکر می‌کنند محتوا فقط شامل چند خط سرهم‌بندی کردن با تکرار کلمات کلیدی است، چنین کاری را انجام می‌دهند. اعتقاد این عده هم این است که پر کردن صفحه با کلمات کلیدی اصلی یا مشابه هنوز مهم‌ترین مؤلفه رتبه‌بندی صفحات در گوگل است.

چنین دیدگاهی در همان اوایل معرفی موتور جستجو گوگل درست بود. هرچه شما بیشتر از کلمه کلیدی در متن خود استفاده می‌کردید، رتبه بالاتری را هم در صفحه نتایج گوگل به دست می‌آورید؛ اما حالا چطور؟ اگر شما هم هنوز اعتقاد به تکرار بیش‌ازحد و خط به خط کلمات کلیدی اصلی را دارید، مطالعه ادامه این مقاله برای شما توصیه می‌شود.

این یک ادعا است: تکرار کلمات کلیدی عامل مهمی در رتبه‌بندی صفحات است

هر کلمه کلیدی که برای خود دارای وزنی است. در اوایل، وقتی کاربر کلمه یا عبارت کلیدی را در گوگل جستجو می‌کرد، لینک سایت‌هایی در صفحه اول نمایش داده می‌شد که آن کلمه کلیدی را به طور مرتب تکرار کرده بودند (البته تا بیشتر مواقع باید گفت به صورت نامرتب؛ برای اینکه به ازای هر ده کلمه، شما آن عبارت کلیدی را مشاهده می‌کردید). خیلی سال هم نیست که از این قضیه می‌گذرد. در اواسط دهه 80 تقریباً هر وبلاگ یا سایتی در صفحه اول نمایش داده می‌شد، از این تکنیک سئو سایت استفاده می‌شد. به هر حال این مسئله یک گپ جدی بود و باعث می‌شد تا ما به ازای جستجوی یک کلمه کلیدی با سایت‌هایی مواجه شویم که فقط کلمات کلیدی را در هر پاراگراف تکرار می‌کردند؛ اما هیچ محتوایی نداشتند.

البته مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شد. بعضی سایت‌ها برای اینکه خود را کمی حرفه‌ای ‌تر نشان دهند و کاربران از تکرار کلمات کمتر خسته کنند، کلمات کلیدی اصلی را همرنگ با پست زمینه می‌کردند. در حقیقت کلمات و عبارت کلیدی اصلی بودند؛ اما کاربر نمی‌توانست آن‌ها را مشاهده کند. مسئله دیگر، استفاده بیش‌ازحد در عنوان‌ها و متاتگ ها بود. خیلی خلاصه به شما بگوییم که هرچه کلمات و عبارات کلیدی اصلی بیشتر به کار می‌رفتند، شانس اینکه لینک سایت در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، بیشتر بود.

هرچند که دیگر این مسئله منسوخ شده است؛ اما هنوز عده‌ای به تکرار این مسئله ادعا و بر استفاده از آن تأکید دارند.

حالا نوبت به روزرسانی هایی گوگل شد

تأثیر پر کردن کلمات کلیدی در سال 2003 با به روزرسانی فلوریا تغییر کرد. فلوریا اولین به روزرسانی اصلی گوگل در نظر گرفته شد. با اینکه شواهد اولیه نشان می‌داد که تمرکز اولیه این به روزرسانی لینک‌های اسپم بودند؛ اما در واقع هرچه به عنوان هرزنامه به حساب می‌رفت، تحت تأثیر این آپدیت قرار گرفتند. فلوریا تا حد توان خودش توانست تأثیر استفاده زیادی از کلمات کلیدی را کاهش دهد.

این روند ادامه داشت تا سال 2011 که گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. در الگوریتم پاندا هدف سایت‌هایی بودند که محتوای بی‌کیفیت و کپی را در سایت خود منتشر می‌کردند. این مسئله باعث شد تا بسیاری از صفحاتی که فقط سعی می‌کردند تا با کیورد استافینگ رتبه بگیرند، جریمه شوند و رتبه‌شان کاهش پیدا کند. بعد از پاندا، گوگل به شدت به مدیران سایت‌ها توصیه کرد که از به کار بردن بیش از کلمات کلیدی در متن صفحات خودداری کنند.

در سال 2013 و با معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار تقریباً همه چیز کامل شد. با استفاده از این الگوریتم، کاربران می‌توانستند عبارت‌های جستجو را بر اساس زبان طبیعی خودشان تایپ کنند. سپس گوگل با بررسی و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، متوجه هدف و نیاز کاربر می‌شد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید گفت که بعد از معرفی این الگوریتم بود که نوشتن برای موتور جستجو بی‌معنا شد و در عوض نوشتن برای کاربر (با زبان او) مورد توجه قرار گرفت. این انقلابی در تولید محتوا ایجاد کرد.

آیا Keyword Stuffing کاملاً منسوخ شد؟

Keyword stuffing به معنای که در این مقاله اشاره کردیم، استفاده از بیش‌ازحد از کلمات کلیدی، منسوخ شده است. البته بهتر است که دقیق بگوییم جریمه‌ای را هم به همراه دارد؛ اما نباید در استفاده از کلمات کلیدی غافل شد. نقاطی در صفحات سایت وجود دارند که باید عبارت‌های کلیدی اصلی را به کار برد. این نقاط جز در متن، شامل متاتگ ها، عنوان‌ها، فوتر و غیره هستند. نقاطی که برای گوگل هم ارزش زیادی دارند. جدا از اینکه متن خود را باید برای کاربر بنویسید، به این نکته هم باید توجه داشته باشید که برای رتبه گرفتن هنوز باید کیووردهای اصلی را در نقاط حساس و مهم صفحات به کار ببرید.