بهترین چک لیست سئو

قبل از راه اندازی سایت، یک سری ملاحظات وجود دارد که شما باید به آن توجه کنید، از کلمه کلیدی و URL گرفته تا رفع کردن خطا هایی که کار کراولر ها را در سایت شما راحت تر می کند.

در این مقاله ما می خواهیم در باره ی راه اندازی یک وبسایت جدید و پروسه هایی که شما باید آن را طی کنید حرف بزنیم. هر چند این مقاله کامل همه ی موارد را پوشش نمی دهد بلکه تنها چند دسته را از بین کلی گزینه که قبل از راه اندازی سایت باید مد نظر خود قرار بدید را پوشش می دهیم. اگر شما یک سایت را راه اندازی کرده اید شانس موفقیت شما با پیاده سازی سئو اینده نگرانه به شدت بالا می رود، مخصوصا زمانی که در ماه های اولیه راه اندازی هستید.

1. نقش کلمه کلیدی در URL برای محتوا

اولین موردی که در مورد آن حرف می زنیم و توصیه ما این است که حتم آن را انجام دهید این است که همان طور که به سایت که خودتان درست کرده اید نگاه می کنید، بروید و در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. اما از تحقیق در مورد کلمه کلیدی مهم تر ایجاد لیستی است که اساسا همه ی کلمات کلیدی را شامل می شود و در این حال بتواند آن ها را سازماندهی کند و برای هر یک URLی تعریف کند که به یک صفحه ی خاص در سایت شما اشاده می کند.

لازمه که شما لیستی مانند لیست بالا را ایجاد کنید، برای مثال ما سایتی برای فروش حیوانات خانگی داریم. ما برای URL اصلی سایت یعنی «example.com» کلمه کلیدی «حیوانات خانگی» را در نظر گرفتیم می دانیم که هر صفحه باید یک عنوان صفحه(page title) داشته باشد پس برای آن نیز عنوان ساده ی «بهترین حیوانات خانگی» را در نظر می گیریم این عنوان بسته به خلاقیت خود می تواند بسیار جذاب تر باشد. همچنین برای حیوان خانگی مانند خرگوش نیز URL جدیدی ایجاد می کنیم و آن را «Example.com/rabits»می نامیم به همین صورت نیز کلمه کلیدی و عنوان صفحه های آن را نیز در جدول تعریف خواهیم کرد.

شما برای اینکه مطمئن شوید که همه ی کلمات کلیدی را تحت پوشش خود قرار داده اید باید این مسیر را طی کنید. با این صفحه شما به راحتی می توانید ببینید کدام کلمه کلیدی را در نظر گرفته اید، کدام URL را به آن اختصاص داده اید و از همه مهمتر شما می توانید کلمات کلیدی خود را اولویت بندی کنید، می توانید بررسی کنید و شاید در طی این بررسی چند کلمه کلیدی را انتخاب و بقیه را موقتا یا دائما حدف کنید که بتوانید بر روی چند کلمه کلیدی اصلی بیشتر و بهتر تمرکز کنید. این روش بسیار خوبی برای سایت های کوچک در ابتدای راه می باشد که اطمینان داشته باشند که می توانند یک سری عبارات و داده ها را هدف قرار می دهند. همچنین برای پیگیری رنک و بهینه سازی های موجود در صفحه نیز مفید خواهد بود.

2. قابلیت دسترسی، کراول و UX

در این قسمت شما باید از خودتان بپرسید که:

الف. آیا صفحه و محتوای وبسایت من برای موتور های جستجو قابل دسترس هستند؟

چندین راه فوقاعاده برای فهمیدن این موضوع وجود دارد شما می توانید از ابزار هایی مانند Screaming Frog، Google Search Console، Moz Pro یا OnPage.org استفاده کنید برای اینکه به سادگی بتوانید بفهمید که آیا کراولر ها می توانن وارد همه ی صفحه های شما شوند یا نه، آیا محتوای تکراری دارید، آیا محتوای ضعیف یا صفحه هایی که هیچ تولید محتوا یی در آن وجود ندارد، سایت شما لینک شکسته (broken links) دارد یا نه، صفحه شکسته(broken pages) چطور و این گونه مواردی که می تواند به بهتر شدن سایت شما کمک کند.

ب. آیا محتوا برای همه‌ی مخاطبان، دیواس ها و مرورگر ها در دسترس می باشد؟

در این قسمت ما نمی خواهیم در مورد موتور ها جستجو و کراولر های آن حرف بزنیم، این قسمت توجه ما به اصلی ترین بخش هر سایت، یعنی کاربران و مخاطبای یک سایت است. طراحی سایت باید به گونه ای باشد که هر کاربری بتواند به آن دسترسی داشته باشد، صرف نظر از نوع دیواس آن ها مانند گوشی، لبتاب، دسکتاپ و تبلت بتوانند سایت را باز کنند و بدون مشکل با سایت شما تعامل داشته باشند، در یک جمله سایت شما باید ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد. عاملی دیگری که برای سایت مهم است پشتیبانی از تمام مرورگر های موجود در بازار است مرورگر هایی مانند گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا، سافاری و حتی اینترنت اکسپلورر و ادج، اطمینان داشته باشید که سایت شما در همه ی مرورگر ها به خوبی کار می کند. به یاد داشته باشید هر مخاطبی برای سایت با ارزش است و نباید آن ها را نا امید کنیم.

ج. آیا این صفحه ها در هر جایی سریع بارگذاری می شوند؟

عامل مهم دیگر سرعت سایت است. همه ی ما می دانیم در صورت بارگذاری کند، نه تنها مخاطبان از ادامه کار صرف نظر می کنند بلکه موتور های جستجو نیز به شما رنک کمتری نسبت به رقیب های موجود می دهند. پس بهتر است سایت شما هم از لحاظ ساختار و کد نویسی و هم از لحاظ حجم تا اندازه ممکن بهینه باشد. ابزار های زیادی برای بررسی سرعت بارگذاری سایت وجود دارند شما می توانید به سادگی از آن ها استفاده کنید و زمان بارگذاری سایت خود را با آن ها بسنجید.

د. آيا طراحی، UI، جلوه ها و تجربه کاربری برای همه ی کاربران لذت بخش و اسان است؟

شما می توانید به سادگی این تست را در خانه خود انجام دهید. از دوستان، اشنآیان و شاید هم مشتریان خود بخواهید با سایت شما کار کنند و از آن ها بپرسی که تجربه آن ها در زمانی که با سایت شما کار می کنند چگونه است، یا راه دیگری که وجود دارد این است که از آن ها بخواهید صفحه از سایت شما را پیدا کنند یا یک پروسه را انجام دهند، نظرات و توجه به نحوه ی تعامل آن ها با سایت شما می تواند بسیار سودمند باشد. همچنین ابزار هایی مانند سایت Five Second Test و یا UsabilityHub نیز وجود دارد که می توانید از آن بهره ببرید.

3. راه اندازی سرویس های مهم و پیگیری

یکسری از موارد وجود دارد که شما نیاز دارد آن ها را برای سایت خود راه اندازی کنید. مانند:

  • تجزیه و تحلیل سایت(Web analytics) – در این زمینه بهترین و مشهور ترین ابزار Google Analytics می باشد که استفاده از آن رایگان است. اما شما می توانید از ابزار هایی مانند Piwik یا برای سایت های بزرگتر از Omniture استفاده کنید. اگر می خواهید سایت خود را کراول کنید. OnPage ،Moz Pro یا همچین ابزار هایی به شما کمک می کنند که بررسی کنید انالیز ها وتحلیل هایی که انجام داده اید برای همه ی صفحه های شما صدق می کنند.
  • پیگیری زمان به‌کار(Uptime tracking) – شما برای سایت خود حتما هاست تهیه کرده اید در زمان تهیه دقت کنید که زمان به‌کار آن ها چگونه است. چون امکان دارد بعضی از ارائه دهنده های سایت قطعی سرور داشته باشند و این کار باعث از دسترس خارج شدن سایت شما می شود. ابزار هایی برای بررسی این موضوع وجود دارد ولی بیشتر آن ها غیر رایگان هستند. سایت pingdom یکی از این سایت هاست که قیمت مناسب تری نسبت به بقیه دارد.
  • هدف گذاری و بازاری یابی مجدد – اگر قصد دارید هزینه های خود را پایین نگه دارید مشکل نیست، اما حتما تبلیغات در گوگل، فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی را در برنامه خود قرار بدید. مطمئنا از بازخورد این سرمایه گذاری خود پشیمان نخواهید شد. همچنین می توانید جاهایی را در سایت خود برای تبلیغات در نظر بگیرید، بعد ها در صورتی که بازدید سایت شما بالا رفت به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • برای برند خود هشدار راه اندازی کنید(brand alert) – ارزان ترین راه استفاده از Google Alerts که رایگان است ولی در کل زیاد جالب نیست. شما می توانید از ابزار هایی مانند Moz Pro، Mention.net، Talkwalker، Trackur نیز استفاده بکنی که ابزار هایی خوبی هستند. حال شاید بپرسید که این ابزار ها چه کاری انجام می دهند، این ابزار ها سایت و برند شما را بررسی می کنند و محتوا هایی را که به تازگی برند می شود را به شما اصلاع می دهند.
  • کنسول جستجوی گوگل – اگر تا به حال این کنسول را راه اندازی نکرده این، حتما آن را در بالا ترین اولویت خود قرار بدید، همچنین بینگ وبمستر تولز را نیز در حتما راه اندازی کنید. هر دوی این ابزار ها می توانند خطا هایی که در سایت شما وجود دارند را به شما گوش زد کنند. هر دوی این ابزار ها رایگان هستند و به خوبی کار خود را انجام می دهند.
  • Moz/Ahrefs/SEMRush/Searchmetrics/Raven/غیره – در صورتی که خود شما سئوی سایت خود را انجام می دهید استفاده از خدمات سایت های بالا مطمئنان شما را راضی می کند و کمک بزرگی به بالا بردن سئوی سایت شما می کند. با این سایت ها شما می توانید کراولر های این سایت ها را وارد سایت خود کنید، آن ها رنک شما را پیگیری می کنند، فرصت های رقابتی و اشتباهات را نشان شما می دهند، پتانسیل و فرصت های لینک سازی را به شما معرفی می کنند و موارد مشابه دیگر. ابزار های دیگری نیز وجد دارد و واقعا پیشنهاد می کنیم از سرویس های حداقل یکی از آن ها استفاده کنید. ابزار هایی که در بالا معرفی کرده ایم از مشهور ترین ابزار ها در این زمینه هستند.
  • پروفایل شبکه های اجتماعی – مهمترین کاری که باید قبل از شروع به کار سایت جدید انجام بدید، راه اندازی و ایجاد پروفایل در شبکه های اجتماعی است، پس شروع کنید و اکانتی به اسم برند خود در این صفحه ها ایجاد کنید. حتی در صورتی که نمی خواهید از سرویس هایی مانند یوتیوب، فیسبوک، تلگرام، گوگل پلاس اینستاگرام و غیره برای سایت خود استفاده کنید حتما سعی کنید آن ها را برای برند و سایت خود رزور کنید، حتی در صورتی که نمی خواهید از آن ها استفاده کنید. ممکن است کسب و کار شما در اینده رونق چشم گیری داشته باشد و افرادی این سرویس ها را به اسم خوشون ثبت کنند و از برند و اعتبار شما سوءاستفاده بکنند. شاید شما بگید من یوتیوب یا مثلا سلاید شیر را نمی خوام پس کاری به آن ها ندارم و برای سایت هم مهم نیست، توجه کنید امروز شما احساس می کنید که به این ابزار ها احتیاج ندارید، فردا شاید از این کار خود پشیمان بشید. پس حتما این کار را نیز وارد لیست خود بکنید تا بتوانید برند خود را ایمن نگه دارید.

4. شما(Schema)، اسنیپت های غنی، اپن‌گراف(OpenGraph) و غیره

بهینه سازی به صورت کلی تر و وسیع تر. در این قسمت ما توضیحات متا را نوشته ایم و به این معنی است که از قسمت URL خارج می شویم، همچنین کلمات کلیدی را نیز هدف قرار داده ایم. حال باید فکر کنیم که چه فرصت هایی دیگری برای بهتر شدن محتوای ما وجود دارد که نباید آن ها را از دست بدهیم.

آیا فرصت های محتوایی یا فرصت های جستجوی تصویری وجود دارد؟ آیا فرصت های برای تصاحب اسنیپت ها در اختیار دارید؟ شاید، شاید هم لازم نباشد، ولی ما می توانیم برای سایت خود مانند سایت فروش حیوانات خانگی قابلیت امتیاز دهی و ستاره دهی بگذاریم، می توانیم قابلیت مقایسه برای قسمت های مختلف در نظر بگیریم، مثلا مقایسه ی سگ با گربه و مردم بتوانند در انجا نظرات خود را بیان کنند. شما به راحتی می توانید این قابلیت ها را به عنوان اسنیپت در گوگل و بینگ به نمایش بگذارید و مطمئنا برای این کار رنک دریافت خواهید کرد. همچنین استفاده از اپن‌گراف می تواند برای سایت و شبکه های اجتماعی شما بسیار مفید باشد.

5. تقویت راه اندازی و نقشه توسعه لینک

چیزی که ما به خوبی راجب به سئو می دانیم این است که شما به لینک و تعامل نیازمندید و این ها مواردی هستند که باعث می شوند شما به خوبی رنک دریافت کنید. پس اگر شما می خواهید یک راه اندازی موفق در یک روز، هفته یا ماه داشته باشید، باید به صورت کلی این سوالات را بپرسید:

۱. چه کسی به شما کمک می کند که روز راه اندازی خود را تقویت کنید؟ و چرا می خواهند این کار را انجام دهند؟

اگر شما هایی می توانید افرادی که شاید مایل باشند که به شما کمک کنند را شناسایی کنید، برای مثال ممکن است شخصا آن ها را بشناسید، ممکن است دوست خانوادگی شما باشند. شاید رابطه ی کاری با آن ها داشته باشید، ممکن است مشتری شما باشند. ممکن است وبلاگ نویسی باشند که می خواهند این نوع خبر ها را پوشش بدهند یا خبر نگار هایی که به دنبال خبر می گردند. یا هر کسی که می توانند باشند. شما می توانید این کار را انجام دهید و اینگونه افراد را شناسایی کنید سپس یک لیست از این ادم ها ایجاد کنید و به آن ها بگویید که شما در این روز می خواهید فلان کار را انجام دهید و آیا به عنوان یک دوست و اشنا شما می توانید این کار را انجام دهید؟ همچنین می توانید به آن ها بگوید که در این روز خواص سورپرایزی دارید که می خواهید اعلام کنید. به این صورت شما می توانید این افراد را به خودتان جلب کنید، اما اگر به هر کدام از این افراد بگویید که من چند وقت پیش یک سایت راه اندازی کردم دیگر کمتر کسی این حرف شما را به عنوان یک خبر جدید، خاص و هیجان انگیز در نظر خواهد گرفت و به همین دلیل پوشش کمتری خواهید داشت.

۲. چه روابط، پروفایل ها و سایت های موجود باید به روز رسانی کنم تا بتوانم سروصدا ایجاد کنم؟

همچنین ما می توانیم از روابط موجود، وبسایت ها و پروفایل هایی که در حال حاظر موجود هستند بروز رسانی های انجام بدید که در واقع شما با این کار در فضای مورد نظر باعث ایجاد سر و صدا هایی می شوید و جلب توجه خواهید کرد. شما می توانید این کار را با فرستادن ایمیل انجام بدید یا پروفایل لینکداین، فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام خود را بروز رسانی کنید، همه ی این کار ها باعث می شوند که شما توجه ها را به سمت خود جلب کنید.

همچنین شما می توانید از سایت هایی که قدیم داشتید و یا برای آن ها کار کردید، یا افرادی که با سایت قدیمی شما لینک داده اند یا سایتی دارند که شما می توانید رو کمک آن ها حساب کنید، برید به آن ها بگویید که این سایت جدید هستم خوشحال می شوم که سایت جدید من را در سایت خود معرفی کنید. از هر جایی که بتوانید کمکی برای سایت و معرفی سایت خود پیدا کنید ارزشمند خواهد بود.

۳. چه پوشش خبری، اجتماعی و یا ازاد کاری را می توانم دریافت کنم؟

اخرین چیزی که ما در باره ی آن فکر می کنیم، افرادی اند که از شما دورتر هستند، شاید این قسمت مانند قسمت اول باشد و این گونه هم هست با یک تفاوت که شما باید این افراد را شناسایی کنید و با استفاده از ایمیل و هر اطلاعات تماسی که می توانید از آن ها پیدا کنید و با استفاده از آن شما باید یک رابطه با آن ها ایجاد کنید و سعی کنید که آن ها را متقاعد بشوند که به شما کمک کنند.

روز راه اندازی روز مهمی برای رسیدن به هدف شما است. هنگامی که شما چیزی جدید را راه اندازی می کنید، زمان مناسب برای انجام این کار را نیز مشخص کرده اید و باید حداکثر سعی خود را بکنید که این روز را بهتر کنید و اولین قدم خود برای رسیدن به هدف خود را تقویت کنید.

خیلی خوب. امیدوارم هنگامی که سایت جدید خود را راه اندازی می کنید، از این چک لیست پیروی کنید، در صورتی که شما به این جزئیات بپردازید، تجربه ی سئو ی بسیار موفقیت آمیز خواهید داشت.

اگر شما سایتی را تا بحال راه اندازی کرده اید و تجربه هایی دارید که در این لیست نیآمده است، لطفا آن را در قسمت نظرات بیان کنید، به این صورت هم ما و هم کاربران دیگر می توانند از تجربه شما استفاده کنند.