آپدیت هسته گوگل نوامبر 2021

به روزرسانی هسته اصلی گوگل در 30 نوامبر 2021 و یک روز پس از روز Cyber Monday به متوقف شد. بر این اساس، مدیران سایت‌هایی که شاهد تغییراتی در رتبه سایت خود بوده‌اند تا به روزرسانی بعدی نباید انتظار تغییر چشمگیری در رتبه سایت خود داشته باشند.

گوگل، پایان به روزرسانی این الگوریتم خود را در صفحه توییترش اعلام کرد که به روزرسانی کاملاً انجام شده و به طور معمول تا حداکثر دو هفته عرضه کامل آن طول خواهد کشید. تغییرات لحاظ شده دائمی هستند و البته باید گفت که همه تغییرات سئو مربوط به به‌روزرسانی‌ها نخواهند بود.

حالا به روزرسانی های انجام شده در نوامبر شامل چه مواردی است؟

بسیاری از متخصصان سئو تا الآن ادعا کرده‌اند که به روزرسانی انجام شده خیلی تأثیر مخربی همانند بقیه آپدیت‌ها نداشته است. کنیچی سوزوکی، یک بازاریاب فعال ژاپنی مشاهدات و تجربیات خود را از تأثیر این به روزرسانی در جست‌وجوی گوگل در ژاپن نوشته است:

به نظر می‌رسد که به روزرسانی هسته اصلی گوگل در نوامبر 2021 در مقایسه با سایر آپدیت‌ها تأثیر کمتری روی نتایج و رتبه‌بندی سایت‌ها داشته است. در حقیقت تغییرات در روز آنچنان زیاد و چشمگیر نبوده است.

البته جیسون بارنارد، در 16 نوامبر و یک روز قبل از اعلام رسمی به روزرسانی، تغییراتی را در نتایج گوگل مشاهده کرد. او بیان کرد که به نظر می‌رسد اتفاق بزرگی در حال روی دادن است. همچنین در 17 نوامبر اعلام کرد که تغییرات اعمال شده در هسته الگوریتم گوگل باعث افزایش نتایج 6% در پرس‌وجوها شده است. موردی که در دو سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.

آمون جانز از دیگر بازاریابان فعال بیان کرد در خصوص به روزرسانی اخیر هیچ مشکلی یا مسئله‌ای را شاهد نبوده است. البته تعدادی از دوستان و صاحبان بعضی از سایت‌ها بیان کردند که در ایندکس شدن صفحات سایت خود دچار مشکلات و چالش‌هایی شده بودند. البته از نظر جانز این می‌تواند مسئله نگران‌کننده‌ای باشد که باید خیلی برطرف شود.

افراد زیادی تاکنون شاهد تغییراتی در رتبه‌های سایت خود بودند. البته این تغییرات از دید آن‌ها خیلی چشمگیر و گسترده نبوده و حتی برای برخی جنبه‌های منفی هم داشته است. استیو کانگ مدیر انجم بخش آزمایشگاه سیگنال سئو سایت فیسبوک بیان کرد که تفاوت‌ها آنچنان زیاد و به اصطلاح لرزه‌ای نبوده‌اند. جیمز بویکین از دیگر فعالان قدیمی سئو بیان کرده است که حدود 7 نفر از وبسایت مشتریان خود حداقل بین 1 تا 3 رتبه افت داشته است؛ اما این چیزی نبود که او را نگران کرده باشد. جیمز از افرادی است که همیشه تلاش می‌کند تا فارغ از هرگونه به روزرسانی و نتایج آن، بهترین فعالیت و اقدامات قانونی را انجام دهد. بیل هارترز هم بیان کرد که او آنچنان تغییراتی را مشاهده نکرده است.

آیا این آپدیت مربوط به به‌روزرسانی زیرساخت بوده است؟

البته باید گفت که بیشتر متخصصان بازاریابی ادعا کرده‌اند که به روزرسانی اخیر آنچنان تأثیر بالایی نداشته است. به نظر می‌رسد که گوگل در این مدت دو هفته به دنبال تست یک نوع معماری جدیدی از هوش مصنوعی بوده است. معماری با نام Pathways که علاوه بر انجام بسیاری از وظایف، سرعت یادگیری بالایی داشته و از این رو درک بهتری از جهان را خواهد داشت. در مقاله‌ای که مربوط به این هوش مصنوعی و ساختار آن انجام شده، تأکید بیشتر روی مواردی بودند که باید ساخته می‌شدند، نه آن‌هایی که از قبل وجود داشته‌اند. پس اینکه آیا زیرساختی تغییر کرده یا خیر، هنوز باید منتظر اعلان نتایج رسمی از طرف خود گوگل باشیم. البته باید گفت، آپدیت‌هایی که تغییرات زیادی روی رتبه سایت‌ها اعمال نمی‌کنند، بیشتر جنبه زیرساختی دارند.

نظرهای متفاوت در خصوص آپدیت نوامبر 2021 گوگل

تاکنون شاهد نظرات مختلفی در خصوص به روزرسانی نوامبر 2021 گوگل بوده‌ایم. سوزوکی تأکید داشت که تغییرات جدید بیشتر روی سیگنال‌های محتوایی و از سمت نویسنده‌ها تأکید دارد. برنارد شاهد افزایش 6 درصدی ترافیک بوده است. جانز بیان کرد که این به روزرسانی نبوده و بیشتر در زیرساخت تغییراتی به وجود آمده است. از طرفی خود گوگل هم در مقالاتی بیان کرده که به دنبال افزایش سرعت پاسخگویی به سؤالات فعلی و همچنین پیچیده‌تر در آینده است.

نتیجه‌گیری

گوگل همیشه آپدیت‌هایی را منتشر می‌کند؛ اما بسیاری از آن‌ها خیلی ریز و مربوط به زیرساخت‌ها یا برطرف شدن باگی هستند. برای همین هیچگاه از آن‌ها صحبتی نمی‌شود؛ اما انگار به روزسانی نوامبر 2021 کمی متفاوت بوده است. بسیاری از متخصصان در این خصوص حرف زده‌اند؛ هرچند ادعا کرده‌اند که تغییرات زیادی در رتبه‌بندی سایت آن‌ها به وجود نیامده است. به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد کم‌کم از هوش مصنوعی برای بهتر کردن نتایج جست‌وجوی خود استفاده کند. هرچند این مسئله جدید نیست؛ اما انگار این مورد یکی از قدم‌های جدی او در این زمینه بوده است. به هرحال باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.