استراتژی رسانه های اجتماعی

در این مقاله قصد داریم تا استراتژی رسانه های اجتماعی را گام به گام توضیح دهیم. این استراتژی ها به شما کمک می کند تا جایگاه کسب و کار خود را در رسانه های بهبود بخشید. با ما همراه باشید.

چرا به استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی نیاز دارید؟

بیایید نگاهی به مزیت های یک استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی بیندازیم:

  • در وقت شما صرفه جویی می کند.
  • از اهداف تجاری شما پشتیبانی می کند.
  • به شما کمک می کند نتایج را اندازه گیری کنید.
  • سرعت رشد شما را بالاتر می برد.
  • فرایند کاری شما را سازمان یافته می سازد.

برای استراتژی خود اهداف لازم را تعیین کنید

قبل از شروع کار باید بدانید بدون برنامه، هیچ وسیله ای برای فهمیدن اینکه آیا استراتژی رسانه اجتماعی شما کار می کند یا خیر ندارید. با این حال برای اندازه گیری اثربخشی برنامه خود، باید اهداف خاصی را تعیین کنید. مانند هر کمپین بازاریابی، دیجیتال یا سئو سایت، معیارهای رسانه های اجتماعی باید با اهداف کسب و کار شما مطابقت داشته باشد. این بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی است که در واقع درآمد را به همراه دارد.

1. مخاطبان خود را به خوبی بشناسید

یک استراتژی رسانه های اجتماعی برای کمک به شما در جهت دستیابی به اهداف جدید، مستلزم درک دقیقی از افرادی است که می خواهید به آن ها برسید. اگر نمی دانید با چه کسی صحبت می کنید، مشتریان هدف شما هم نمی دانند باید شما را دنبال کنند! شما ممکن است از قبل ایده های کمی از مخاطبان هدف خود داشته باشید اما بهترین شخصیت های خریدار بر اساس حدس و گمان شکل نمی گیرند. آن ها حول داده های واقعی و دقیق از وب سایت و پلت فرم تجارت الکترونیک شما شکل گرفته اند. به احتمال زیاد، شما قبلاً Google Analytics را روی وب سایت خود نصب کرده اید. با آن به عنوان بهترین دوست خود رفتار کنید. با گزارش مرور کلی جمعیت شناسی، می توانید اطلاعات جمعیتی خود را بر اساس مکان، سن، جنسیت، علایق و زبان محدود کنید.

2. پلتفرم های مورد نظر خود را انتخاب کنید

اولویت بندی پلتفرم هایی را که کسب و کارتان باید فعالانه در آن ها پست کند مهم است. به عنوان مثال، اگر می دانید که خریدار شما یک حرفه ای B2B است، به احتمال زیاد می خواهید از LinkedIn استفاده کنید. یک چهارم کاربران فعال ماهانه آن اینفلوئنسرهای سطح ارشد هستند. با این حال، اگر مخاطبان هدف شما Gen Z (نسل نوجوان) باشد، انتخاب پلتفرم شما تغییر می کند. مخاطبان جوان تر بیشتر وقت خود را صرف تماشای محتوای ویدیویی آنلاین می کنند و پلتفرم های ویدیویی سنگین مانند اسنپ چت یا تیک تاک را در اولویت بیشتری نسبت به لینکدین قرار می دهند. این یک استراتژی رسانه های اجتماعی است که باید آن را رعایت کنید وگرنه کارتان به سختی پیش می رود.

3. معیارها را همیشه بررسی کنید

صرف نظر از اینکه از کدام پلتفرم استفاده می کنید، تنها راه برای قضاوت در مورد اینکه آیا استراتژی محتوای شما کارآمد است یا خیر، تکیه بر ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی مانند Buffer، HootSuite یا Later است. البته، بسته به کسب و کار شما و انواع تولید محتوا که ایجاد می کنید، ممکن است برخی از معیارها مهم تر از سایر معیارها باشند. اما به عنوان یک قاعده کلی، برای شروع باید معیارهای زیر را دنبال کنید:

رسیدن: این معیار اندازه گیری می کند که چند کاربر پست رسانه های اجتماعی شما را دیده اند.

نرخ کلیک: اگر به یک صفحه فرود یا پست وبلاگ در وب سایت خود لینک می دهید، ببینید چند نفر روی پیوند کلیک می کنند. این همان چیزی است که "نرخ کلیک" شما نامیده می شود: درصد افرادی که پیوندی را می بینند و روی آن کلیک می کنند.

هشتگ: اگر از هشتگ ها به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده می کنید، بررسی کنید که آیا عباراتی که استفاده می کنید باعث جلب توجه بیشتر به پست رسانه های اجتماعی شما می شود یا خیر. با نظارت بر عملکرد هشتگ خود، می توانید ببینید که کدام یک برای برند شما بهتر عمل می کنند (بنابراین می توانید آن ها را دو برابر کنید).

احساسات: بررسی احساسات نیز بسیار مهم است. برای حفظ شهرت برند خود، باید بدانید که آیا مردم از شما در رسانه های اجتماعی به طور مثبت یاد می کنند یا منفی.

4. محتوای جذاب ایجاد کنید

اکنون به بخش واقعاً سرگرم کننده می رویم: ایجاد محتوای با کیفیت بالا. اما قبل از اینکه برای پر کردن تقویم محتوای خود عجله کنید، به یاد داشته باشید که نیازی به ایجاد محتوای جدید از ابتدا ندارید. شما احتمالاً کتابخانه ای از محتوا دارید که می توانید آن را در رسانه های اجتماعی تغییر دهید و در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید.

5. محتوای آموزشی

محتوای آموزشی به مشتریان شما کمک می کند تا درباره یک محصول، موضوع یا صنعت اطلاعات بیشتری کسب کنند. این محتواها به قرار دادن محصول شما در خط مقدم پست رسانه های اجتماعی کمک می کند. محتوای آموزشی نباید بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد. شما می توانید با استفاده ی صحیح از آن، خود را در میان مخاطبانتان متخصص و مفید جلوه دهید. استراتژی رسانه های اجتماعی شما را ملزم به اطلاع رسانی های آموزشی می کند. این محتواها می توانند مخاطبان قابل توجهی را به سمت شما جلب کنند.

6. محتوای سرگرمی

همیشه لازم نیست در شبکه های اجتماعی سختگیر و جدی باشید. در واقع، محتوای ساده و سرگرم کننده که به کسب و کار شما مربوط می شود، راهی عالی برای ترغیب مردم به صحبت کردن است. فروشگاه Goodbody این را در استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی خود با استفاده از میم های خنده دار اجرا می کند. با استفاده از میم های مرسوم، ویدیوهای خنده دار و محتوای مرتب، یک استراتژی رسانه های اجتماعی عالی را ایجاد کنید. کاربران با محتوای قابل اشتراک گذاری که تعامل را تشویق می کند، بهتر با شما ارتباط برقرار می کنند.

7. محتوای الهام بخش

هنگام پیمایش در رسانه های اجتماعی، بسیاری از مردم می خواهند از محتوایی که می بینند الهام بگیرند. این خبر خوبی برای برندهای تجارت الکترونیک است، به خصوص با توجه به اینکه محتوای عالی الهام بخش عمل است. این محتوا همچنین برای تعامل عالی است، زیرا کاربران را تشویق می کند تا پست ها را برای بعد ذخیره کنند.

8. ارسال محتوا به صورت مرتب و برنامه ریزی شده

یکی از مهم ترین استراتژی رسانه های اجتماعی ، ارسال به موقع و دقیق محتوا از لحاظ زمانی است. البته منظور ما این نیست که همیشه در ساعت مشخصی محتوا ارسال کنید اما بارها تجربه شده است که شما می توانید مخاطبان خود را با راسال به موقع محتوا شرطی کنید. برای مثال پیجی در اینستاگرام که همیشه در حدود 8 الی 10 شب استوری های آموزشی می گذارد، به مخاطب خود یاد داده است که همیشه در این ساعت منتظر باشند. این دقیق بودن می تواند به شما کمک کند. همیشه بازه ی زمانی مشخصی را برای ارسال محتوا تعیین کنید اما به طور مستقیم این را به کاربران خود نگویید. برای مثال نگویید که که من هر شب ساعت 9 پست خواهم گذاشت! به طور غیر محسوس این کار را انجام دهید. علاوه بر رعایت بازه ی زمانی، به موضوعات نیز توجه کنید. برای مثال در پلتفرم اینستاگرام، طوری مخاطبان را عادت دهید که هر زمان استوری از شما دیدند، متوجه شوند که این ممکن است شرح روزمره و یا عکسی از شهری جالب باشد و مطمئن باشند که شما محتوای آموزشی و یا سرگرمی خود را در بازه ی زمانی خاصی استوری می کنید.

برگرفته از مقاله زیر
7 Steps for the Ultimate Social Media Content Strategy

سوالات متداول

برخی از ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی کدام هستند؟

Buffer، HootSuite یا Later برخی از این ابزارها هستند.

مزایا استفاده از استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی چیست؟

صرفه جویی در زمان، پشتیبانی از اهداف تجاری، افزایش رشد و ... از مزایای استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی هستند.