تگ h1 چیست

تگ h1 چیست؟ نوشتن یا استفاده نکردن از کلمه کلیدی در عنوان H1 هنوز بین متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا چالش و دعوای اساسی است. اگر واقعیت را بخواهیم ما هم هنوز نمی‌توانیم ادعای دقیقی در این خصوص داشته باشیم. اینکه آیا واقعاً تگ H1 و استفاده کردن از کلمات کلیدی، معیار و عامل مهمی در رتبه بندی سئو کلمات کلیدی به حساب می‌آید یا خیر؟

در ادامه بررسی و تحلیلی را که در خصوص مهم بودن یا نبودن H1 در رتبه بندی صفحات در سایت searchenginejournal نوشته شده است، برای شما آورده‌ایم.

ادعاهای اولیه در خصوص تگ H1

تاکنون صحبت‌های زیادی در خصوص تگ H1 شده است؛ اما مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

بهتر است که حتماً حداقل یکی از کلمات کلیدی اصلی در تگ عنوان سئو سایت استفاده شود.

شما در هر صفحه فقط باید یک تگ H1 داشته باشید؛ در غیر این صورت گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

کلمه کلیدی اصلی در تگ H1 و کلمات کلیدی ثانویه باید در تگ‌های H2 و H3 استفاده شوند.

تگ H1 باید در بالای صفحه و متن قرار بگیرد.

در خصوص هر کدام از جملات بالا، بحث‌های زیادی وجود دارند؛ یکی ادعا می‌کند که تعداد تگ H1 فقط باید یکبار در صفحه به کار گرفته شود و دیگری می‌گوید که چنین چیزی دیگر درست ندارد و اعتبار ندارد. حالا کدام درست است؟ بهتر است که نگاهی به تعریف خود H1 در گوگل بیندازیم:

این می‌تواند بهترین و خلاصه‌ترین تعریف از تگ H1 و جایگاه آن باشد.

تغییرات اهمیت تگ H1 در رتبه بندی صفحات سایت

باید بگوییم که هنوز H1 یکی از مهم‌ترین تگ‌هایی است که هر سئوکاری باید به آن توجه کند. از همان اول که این تگ معرفی شد تا الآن، هنوز اهمیت خود از دست نداده است. شاید دستخوش تغییراتی شده باشد؛ اما به هر حال، یکی از عوامل تأثیرگذار بر رتبه بندی است. البته بد نیست که نگاهی به تغییرات و اهمیت جایگاه آن در رتبه بندی صفحات بیندازیم:

سال 1998

عنوان صفحه مهم‌ترین عامل برای رتبه بندی بود.همانطور که سرجی برین و لاری در نتایج تحقیقات خود منتشر کرده بودند: در بیشتر موضوعات، نتایج نمایش داده بر اساس عنوان مطلب صفحه بود. در حقیقت موتور جست‌وجو در آن موقع، اول از همه عنوان را بررسی می‌کرد و اگر کلمات کلیدی در آن به کار رفته بود، در صفحه نتایج نشان می‌داد.

2003 – 2004

در این سال، اندازه فونت که در ابتدا برای درک اهمیت جایگاه کلمه استفاده می‌شد، جای خود را به ساختار HTML در الگوریتم رتبه بندی داد. بیل اسلاوسکی این مسئله را در سال 2010 تحلیل و نتیجه آن را به صورت زیر بیان کرد:

موتورهای جست‌وجو شروع به تحلیل ساختار HTML در صفحه کردند. در حقیقت در این تحلیل تایتل و عنوان‌ها مورد توجه قرار گرفتند. به عبارتی دیگر، موتورهای جست‌وجو تلاش می‌کردند تا صفحاتی با ساختار مناسب را پیدا و درک کنند.

2005 – 2011

اما در این دوره بود که شاهد افزایش استفاده از کلمات کلیدی H1 و همچنین تگ‌های H2 و H3 بوده‌ایم. آن‌هایی که هم از کلمات کلیدی در این مکان‌ها استفاده می‌کردند، جایگاه خوبی می‌توانستند در گوگل به دست بیاورند. البته باید اصول دیگر سئو را هم در صفحات خود به کار می‌بردند؛ اما این تکنیک کم کم داشت مشکلات اصلی خود را می‌دادند. اینکه عده‌ای فقط با به کار بردن کلمات کلیدی اصلی در تعدادی از این جایگاه‌ها، توانستند بدون محتوایشان کیفیت و حتی ارتباطی داشته باشد، رتبه خوبی را در گوگل به دست بیاورند. در این سال‌ها بود که الگوریتم‌های گوگل یکی پس از دیگری کم کم رونمایی شدند.

2019

جان مولر در سال 2019 بیان کرد که گوگل از تگ‌های HTML برای درک بهتر ساختار و محتوای صفحات استفاده می‌کند. همچنین وی در خصوص تگ‌های H1 بیان کرد که تعداد استفاده از آن در صفحه اهمیتی ندارد. عناصر H1 در حقیقت عاملی هستند که به موتورهای جست‌وجو می‌گویند که از کدام بخش از صفحه تحت عنوان مختلف قرار می‌گیرند؛ اما باید گفت که صفحه می‌توان بدون این تگ یا حتی با داشتن 5 تگ H1می‌تواند رتبه بگیرد.

2020

مولر در آگوست 2020 در ویدئویی به سؤالات مربوط به تگ H1 پاسخ داد. او در این ویدئو به وضوح به تگ‌ها به عنوان عاملی در رتبه بندی اشاره و بیان کرد که عنوان‌های صفحه به موتور جست‌وجوی گوگل کمک می‌کند تا بهتر ساختار صفحه را درک کند. با اینکه او بیان کرد در چند سال گذشته محتوا بیشتر از همه برای ما اهمیت دارد؛ اما داشتن عنوان واضح در دریافت اطلاعات بیشتر صفحه کمک زیادی به ما خواهد کرد.

2021

از شروع سال 2021 تاکنون بحث‌های زیادی در خصوص استفاده از تگ‌های H1 شده است؛ اما هنوز بسیاری از متخصصان از همان روش و تکنیک قدیمی استفاده می‌کنند. به هر حال باید گفت که هنوز این تگ اهمیت زیادی در رتبه بندی صفحات دارد.

مدارک و شواهدی علیه H1 به عنوان عاملی برای رتبه بندی

تا سال 2009، گوگل کاملاً آگاه و اشراف کامل بر استفاده از تگ‌های H1 داشت؛ اما نه اینکه الآن هم ندارد، بلکه منظور ما این است که الآن توجه به این تگ نسبت به گذشته تغییراتی داشته است. مت کاتز، رئیس گوگل، در این مورد هشدار لازم را داده بود؛ اینکه مدیران سایت و متخصصان سئو سعی نکنند تا با CSS، حالت تگ را تغییر دهند. به هرحال ماهیت تگ همان است. همچنین اینکه سعی نکنند تا در هر صفحه از تگ H1 استفاده کنند. به عبارتی با به کار بردن این تگ در جاهایی که لازم نیست، بخواهند از این مسئله سوءاستفاده کنند. به عبارتی این تگ، عامل مهمی برای رتبه بندی است؛ اما نه وقتی که بیش از حد استفاده شده یا با CSS تغییراتی در آن اعمال شود.

حالا آیا واقعاً تگ H1 عامل مهمی در رتبه بندی است؟

باید گفت که تأثیر دارد؛ اما دیگر مانند گذشته تنها عامل رتبه بندی صفحات نیست. اول از همه اینکه تگ H1 یک عامل مهم در ساختاربندی صفحه است. همچنین موتور جست‌وجو با بررسی آن می‌تواند متوجه ماهیت اصلی موضوع صفحه شود. در حقیقت گوگل بیشتر از همه به محتوا اهمیت می‌دهد؛ اما مهم است که محتوا به چه صورت نوشته شود و هم اینکه قابل درک برای فهمیدن باشد. پس باید گفت که تأثیرگذار است و توصیه می‌شود که حتماً از کلمات کلیدی در آن استفاده شود.

سوالات متداول

در هر صفحه چند تگ H1 می تواند به کار برده شود؟

لازم است بدانید که در هر صفحه تنها و تنها یک تگ H1 برای موضوع اصلی باید استفاده شود.

تگ H1 چگونه به کاربر کمک می کند؟

تگ H1 یکی از عوامل بهبود تجربه کاربر است زیرا کاربر از طریق آن می تواند متوجه موضوع صفحه و محتوای شما شود.

چرا تگ H1 مهم است؟

یکی از مهم ترین دلایل تگ H1 این است که به موتورهای جستجو برای درک محتوا کمک می کند.