تست سئو

تست سئو، یک فرایند جامع است که شامل ارزیابی عمیق راه های مختلف کسب و کار شما برای بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو می ‌شود. این فرایند، اساساً روش های جدیدی را برای کشف مؤثرترین روش های تقویت استراتژی های سئو و کسب بهترین نتایج از آن ها امتحان می کند. در اصل، این فرایند شامل انواع مختلفی از تست های سئو برای وب سایت ها است. این موارد شامل بررسی متا تگ ها در سئو، ارزیابی تعداد کلیک ها و نمایش ها، نرخ کلیک و موارد دیگر است. این فرایند به کسب و کارها در رتبه بندی صفحات وب خود در SERP کمک می کند. انجام مداوم تست سئو می ‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید کدام روش های برای وب سایت شما مفید است و سبب بهبود کسب و کار شما می شود.

دلایل اهمیت تست سئو چیست؟

تست سئو برای کسب و کارها بسیار ضروری است تا بفهمند کدام یک از استراتژی های سئو واقعاً مفید است و نتایج مؤثری دارد. الگوریتم های گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی دارند و بررسی تمامی این فاکتورها در یک وب سایت، بدون استفاده از تست سئو بسیار سخت است. ماهیت ذاتی الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی، به طرق مختلف و در جایگاه های مختلف گسترش می یابد. به عنوان مثال برای رتبه بندی یک وب سایت مسافرتی و یک وب سایت مراقبت های بهداشتی، فاکتورهای متفاوتی وجود دارد. تست سئو فرایندی است که می تواند به کسب و کارها در کشف این عوامل و استفاده از آن ها به نفع خود کمک کند. این به کسب و کارها کمک می کند تا از رقبای خود پیشی بگیرند و در رتبه های بالاتری قرار گیرند.

تست A/B برای سئو چیست؟

تست A/B رایج ترین روش برای اجرای آزمایش ها و اندازه گیری نتایج در بازاریابی است. با تست A/B، شما دو سناریو را به طور همزمان تنظیم می کنید که تنها از یک نظر متفاوت هستند. سپس، می بینید که کدام عملکرد بهتری دارد. تست A/B برای سئو (split testing) شامل مقایسه یک صفحه کنترل با یک صفحه آزمایشی (یا صفحات مختلف در یک مجموعه آزمایشی) برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در نحوه تأثیرگذاری بر عملکرد بر اساس تغییرات ایجاد شده است. انواع تغییرات می تواند از ساده (توضیحات متا مختلف یا دکمه های فراخوان) تا پیچیده تر (ویژگی های تجربه صفحه مانند چرخ فلک) متغیر باشد. تست A/B می تواند یک تست سئو خوب برای وب سایت ها باشد. این تست یک راه عالی برای باز کردن پتانسیل کامل سایت شما برای ارائه یک تجربه کاربری عالی، سودآوری بالا و رتبه خوب است.

تست A/Bبرای سئو به ما، بینش هایی زیر را می دهد:

1. کاربران از سایت شما چه می خواهند و چگونه به محتوای صفحات شما واکنش نشان می دهند؟ این بینش ها ما را در آزمایش راه هایی برای افزایش نرخ تبدیل و تجربه کاربر (UX) راهنمایی می کند.

2. نحوه واکنش موتورهای جستجو به تغییرات محتوا چگونه است؟ این می تواند بر میزان رتبه صفحات شما برای کلمات کلیدی خاص تأثیر بگذارد.

فواید تست سئو چیست؟

در ادامه، به برخی از فواید تست سئو خواهیم پرداخت:

با تست سئو، از اشتباهات پرهزینه بالقوه اجتناب کنید.

تست A/B برای سئو بسیار مهم است، به خصوص که کوچکترین تغییر در سایت شما می تواند بر نرخ تبدیل تأثیر منفی بگذارد، که در نهایت می تواند هزاران درآمد برای شما در هر ماه هزینه داشته باشد.

نرخ تبدیل بالاتر

اگر در مورد موانع فعالیت های سئوی خود برای تبدیل کاربران آگاهی داشته باشید، می توانید یک تجربه کاربری یکپارچه ایجاد کنید. این به ویژه در مورد فرایند پرداخت و نرخ تبدیل شما مهم است.

کاهش نرخ پرش

تست A/B می تواند به ما کمک کند تا ترکیبی از عناصر را شناسایی کنیم که به ماندن بازدیدکنندگان برای مدت طولانی تری در سایت شما کمک می کند. هرچه بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند، بیشتر با محتوای شما درگیر خواهند شد و احتمال تبدیل آن ها بیشتر خواهد شد.

کاهش رهاسازی فرم

تست A/B می تواند به یافتن ترکیبی بهینه از ترفندها در فرم های جذب سرنخ و ورود به سیستم شما کمک کند که قابلیت استفاده و سهولت را بهبود می بخشد و کاربران را وادار به انجام عمل می کند.

بهبود رتبه بندی ارگانیک

موتورهای جستجو می خواهند بازدیدکنندگان را از صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به سایت هایی هدایت کنند که تجربه ای مثبت و یکپارچه برای آن ها فراهم می کند. تست تقسیم A/B به ما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه تعامل و تعامل کاربران با وب سایت شما داشته باشیم، و در نتیجه به ما امکان می دهد سایت را برای بهترین تجربه کاربری ممکن بهینه سازی کنیم.

چگونه تست A/B را برای سئو انجام دهیم؟

هر چیزی را می توان در وب سایت ها A/B تست کرد. اما با این حال برای اهداف سئو، عناصر سایت خاصی وجود دارند که احتمالاً به دلیل وزنی که در الگوریتم گوگل دارند، منجر به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی می شوند. به همین دلیل، ما عناصر زیر را برای تست های A/B اولویت بندی می کنیم.

برچسب های عنوان

آزمایش برچسب های عنوان مهم است زیرا تغییرات کوچک می تواند تاثیرات زیادی در رتبه بندی داشته باشد. برچسب های عنوان مستقیماً بر نرخ کلیک (CTR) تأثیر می گذارند بنابراین در تست سئو بسیار مهم هستند. از آنجایی که گوگل یک CTR مورد انتظار نرمال شده برای جستجوها دارد، صفحات فرودی که به طور مداوم زیر علامت قرار می گیرند، شانس کمتری برای رتبه بندی خوب خواهند داشت. با آزمایش استفاده از کلمات کلیدی مختلف در تگ های عنوان، می توانید CTR و شانستان را برای بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو افزایش دهید.

توضیحات متا

مانند تگ های عنوان، توضیحات متا نیز مستقیماً بر CTR تأثیر می گذارند و بهبود آن ها می تواند منجر به کلیک های بسیار بیشتر و در نتیجه رتبه بندی بهتر شود. اگر وب سایت شما از قبل کلمات کلیدی زیادی در صفحه اول دارد و بنابراین تأثیرات زیادی را دریافت می کند، توضیحات متا تست A/B می تواند واقعاً مفید باشد.

پیوندهای داخلی

درست کردن پیوندهای داخلی می تواند بهبود چشمگیری در رتبه بندی کلمات کلیدی ایجاد کنند بنابراین پیوندهای داخلی نیز یکی از مهم ترین موارد در تست سئو هستند.

محتوای جدید

افزودن محتوای طولانی و با کیفیت، همیشه برای سئو مفید است زیرا محتوای طولانی تر به عمیق بودن موضوع دلالت دارد. با یک استراتژی خوب فکر شده SEO Copywriting، می توانید محتوای واقعاً جامع و مفیدی برای کاربران ایجاد کنید و سپس می توانید آن را آزمایش کنید تا بررسی کنید که آیا گوگل به آن سیگنال های کیفیت پاسخ مثبت می دهد یا خیر.

شبکه های اجتماعی و تست سئو

آیا می دانستید که شبکه های اجتماعی می توانند به سئو شما کمک کنند؟ در واقع سیگنال های اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی سئو هستند. هرچه سیگنال های اجتماعی ثابت تری برای وب سایت خود تولید کنید، به طور کلی، رتبه شما بالاتر خواهد بود.

با این حال، چرا گوگل اینقدر به کاری که شما در رسانه های اجتماعی انجام می دهید اهمیت می دهد؟ این بدان دلیل است که فعالیت شما (یا عدم وجود آن) در رسانه های اجتماعی، به گوگل کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا شما به صورت آنلاین فعال هستید یا خیر.

به عبارت دیگر، وب سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که غیرفعال هستند و اگر شما در رسانه های اجتماعی فعالیت داشته باشید، گوگل متوجه می شود که شما پویا هستید. تولید سیگنال های اجتماعی ثابت راهی عالی برای نشان دادن فعال بودن و بروز بودن شما است.

بنابراین سیگنال های اجتماعی خود را به یک آزمایش تبدیل کنید. سعی کنید مقداری که در رسانه های اجتماعی پست می گذارید را برای چند هفته افزایش دهید و ببینید که چگونه بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد. این سک تست سئو ساده است که تأثیر بالایی دارد.

سوالات متداول

آیا شبکه های اجتماعی می توانند برروی سئو تاثیرگذار باشند؟

بله. در واقع سیگنال های اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی سئو هستند.

تست سئو چگونه تعریف می شود؟

در واقع تست سئو یک فرایند تست عملکرد و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

چه رو ش هایی برای تست سئو وجود دارد؟

تست سئو دارای ورش های مختلفی است که از معروف ترین آنها می توانیم به موراد زیر اشاره کنیم: