متادیتا

متادیتا (Meta data) یا فراداده که گاهی با نام متا تگ (Meta tag) نیز شناخته می شوند، توصیفی را برای موتورهای جستجو و کاربران وب سایت ارائه می دهد که در بسیاری از موارد اولین برداشت آن ها است. به عبارت دیگر، متادیتا ها عناصری در کد منبع HTML یک صفحه وب هستند که اطلاعاتی را در مورد یک صفحه به موتورهای جستجو ارائه می دهند، از جمله عنوان آن و توضیح مختصری در ارتباط با آن.

این عناصر یا برچسب ها سپس به کاربران در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نشان داده می شوند تا به آن ها درک بهتری از آنچه یک صفحه وب در مورد آن است و اینکه آیا با جستجوی جستجوی آن ها مطابقت دارد یا خیر بدهد. متا تگ ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا صفحات وب را دسته بندی کرده و نحوه برخورد با آن ها را درک کنند. همچنین گوگل و سایر موتورهای جستجو از متادیتا ها در الگوریتم های رتبه بندی خود استفاده می کنند.

به همین دلیل است که بهترین شیوه های سئو شامل استفاده ی مناسب از متا تگ ها برای افزایش رتبه وب سایت است. اگرچه گوگل و سایر موتورهای جستجو این روزها به اندازه کافی باهوش هستند تا بفهمند یک صفحه وب در بیشتر مواقع چیست، اما آنچه که آن ها در نتایج جستجو به کاربران نشان می دهند اغلب می تواند نادرست باشد. به همین دلیل است که متا دیتا های دقیق و کامل، هنوز بسیار اهمیت دارند.

متادیتا در قدیم

در گذشته، متادیتا ها را به راحتی می شد برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی نوشت که اصلاً به محتوای صفحه مرتبط نبودند و اساساً سیستم را برای رتبه بندی کلمات کلیدی محبوب بازی می کردند. موتورهای جستجو مانند گوگل از آن زمان پیشرفت زیادی کرده اند و اکنون صفحات را بر اساس تمام محتوای آن ها (علاوه بر چندین فاکتور دیگر مانند سرعت صفحه، موقعیت مکانی کاربر، قابلیت استفاده از تلفن همراه و بک لینک ها) رتبه بندی می کنند. اکنون اگر سعی کنید محتوایی را در متادیتا خود بگنجانید که دقیق یا مرتبط نباشد، موتورهای جستجو ممکن است آن برچسب ها را به طور کامل نادیده بگیرند و بر اساس محتوای دیگری که در یک صفحه وب پیدا می کنند، تگ های خود را تولید کنند.

عنوان متا ( Meta Title )

عنصر عنوان متا، عنوان یک صفحه وب است. ویژگی Title مهم ترین بخش متا دیتا برای سئو است که توسط همه مرورگرها پشتیبانی می شود و بعد از محتوای با کیفیت مرتبط، دومین جنبه حیاتی صفحه وب است. برچسب های عنوان بهترین ابزار بازاریابی هستند زیرا بین کاربران و محتوای صفحه وب شما قرار دارند. عناوین متا، جدا از ارائه اهداف ضروری داخلی (که مستقیماً برای شما یا کاربران وب سایت دیده نمی شود) به موتورهای جستجو نیز کمک می کنند. هدف آن ها این است که مخاطبان شما را جذب کنند و آن ها را وادار کنند که به صفحه شما بروند یا هر طور که می خواهید واکنش نشان دهند. عناوین متا، عناوین ورودی های نتایج جستجو در SERP، نام های باز کردن برگه های مرورگر و پیوندهای صفحه رسانه های اجتماعی ظاهر می شوند.

توضیحات متا ( Meta Description )

توضیحات متا، خلاصه ای از یک صفحه وب را نشان می دهد. توضیحات متا پاراگراف دیگری از متن است که در سر صفحه وب قرار می گیرد. معمولاً در یک قطعه صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) همراه با عنوان و URL صفحه نمایش داده می شود. هدف یک توضیحات متا خوب، منعکس کردن ماهیت یک صفحه است، اما با جزئیات و زمینه ی بیشتر. توضیحات متا می تواند بر CTR (نرخ کلیک) تأثیر بگذارد. این به طور موثر عنوان متا را تکمیل می کند.

در زمان های قدیم، توضیحات متا به گوگل کمک می کرد تا بفهمد که صفحه درباره چه چیزی است. این روزها، گوگل به سادگی کل صفحه را می خواند و توضیحات متا به پیشنهادی برای متن نمایش داده شده در صفحات نتایج موتور جستجو گوگل تبدیل شده است. ذکر این نکته منصفانه است که برخلاف سایر موتورهای جستجو، گوگل کمتر به توضیحات متا توجه می کند و ممکن است با بیرون کشیدن آن از محتوای شما، توضیحات خود را در نتایج جستجو بر اساس درخواست کاربر ایجاد کند. با این حال، این بدان معنا نیست که نباید توضیحات متای منحصر به فردی برای صفحات وب خود ایجاد کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، مطمئن شوید که سایر عناصر متادیتا برای سئو یکپارچه هستند.

در ادامه به توضیح چند مسئله در ارتباط با توضیحات متا می پردازیم:

  • طول توضیحات متا: توصیه می کنیم که اندازه ی توضیحات متا را بین 50 تا 300 کاراکتر محدود کنید زیرا اگر طولانی تر باشد، گوگل در واقع آنها را در SERP ها قطع می کند.
  • توضیحات متا شما باید منحصر به فرد باشد: توضیحات متا شما باید منحصر به فرد باشد تا هر صفحه از وب سایت شما به طور مناسب بهینه سازی شود.
  • توضیحات متا شما باید حاوی کلمات کلیدی مناسب باشد: توضیحات متا همچنین باید شامل کلمات کلیدی متمرکز باشد که بازدیدکنندگان مرتبط و هدفمند را بیشتر به صفحه وب شما علاقه مند می کند. کلمات کلیدی باید با محتوای صفحه و همچنین به طور کلی وب سایت شما مطابقت داشته باشند و باید به گونه ای بهینه شوند که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد.

متا ربات ها ( Meta Robots )

این عناصر متا به موتورهای جستجو کمک می کنند تا بفهمند چگونه با صفحه شما رفتار کنند (ایندکس کنند یا نه، پیوند را دنبال کند یا نه و غیره). آن ها یکی از بهترین عوامل برای بهبود خزیدن وب سایت شما هستند. با تگ متا روبات ها با احتیاط رفتار کنید، زیرا تگ متا ربات ها بسیار بیشتر از اعلامیه های robots.txt شما توسط گوگل محترم است!

متا کلیدواژه ها ( Meta Keywords )

آن ها دیگر عواملی نیستند که بر نتایج خوب سئو برای یک وب سایت تأثیر بگذارند زیرا اکثر موتورهای جستجو از متا کلیدواژه ها به عنوان متادیتا برای سئو استفاده نمی کنند.

سایر متادیتا های رایج

در ادامه به معرفی برخی دیگر از متادیتاهای رایج می پردازیم:

  • برچسب متن جایگزین (Alt): این عنصر متا به موتورهای جستجو کمک می کند تا تصاویر را ببینند.
  • برچسب متعارف. این متا تگ به شناسایی صفحه اصلی در بین URL های تکراری کمک می کند. می توانید از نمایه سازی ناخواسته جلوگیری کنید.
  • برچسب Hreflang. این برچسب برای فعالیت های بین المللی بسیار مفید است - برای وب سایت هایی با چندین نسخه به زبان های مختلف. این به انتخاب زبان مناسب با توجه به موقعیت مکانی بازدیدکنندگان و سایر ویژگی ها کمک می کند.
  • عناصر متا رسانه های اجتماعی: این برچسب ها شامل تگ های Open Graph برای تسهیل یکپارچه سازی بین URLهای وب سایت شما و Google، Facebook، و LinkedIn و Twitter Cards هستند.

برگرفته از مقالات زیر
Meta Data for SEO
How Does Metadata Affect Your SEO